Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
«Problem» har jeg vel aldri hatt. Hva er du ikke forstår? Så skal jeg prøve og forklare.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Dette er faktisk ikke noe problem i det hele tatt. En veldig enkel sak og fikse. Men det er mange måter å gjøre det på. Det med sensor i dørlåsen ser jeg på som en uhyre unødvendig innviklet løsning i mitt tillfelle.
Da er det jo mye enklere og bruke en lyssensor som i mitt tillfelle vil funke veldig bra. Når døren er igjen og lyset er av er det bekmørkt i kjelleren året rundt.
Men man kan jo bruke en optoisolator i steden for et rele selvsagt. En litt mer "sexy" metode kontra et rele. men uansett finnes det mange måter og fikse dette på :)
Da er det jo mye enklere og bruke en lyssensor som i mitt tillfelle vil funke veldig bra. Når døren er igjen og lyset er av er det bekmørkt i kjelleren året rundt.
Men man kan jo bruke en optoisolator i steden for et rele selvsagt. En litt mer "sexy" metode kontra et rele. men uansett finnes det mange måter og fikse dette på :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Problemet er vel om du tilstadighet løser ut røykvarsleren. Noe jeg ikke tror du gjør, så jeg klarer ikke helt å se nytten jeg altså
Jeg tenker egentlig at man enklest setter en induktiv giver med innebygget driverkrets(som de fleste har) som man monterer i døra. Så trenger man 12V strømforsyning og et relé i serie så er problemet løst uten å ha brukt et eneste kretskort eller mikrokontroller.
Her har du to eksempler, et med åpen kollektorkobling og en 2-tråds. To tråds er det enkleste alternativet.

Jeg tenker egentlig at man enklest setter en induktiv giver med innebygget driverkrets(som de fleste har) som man monterer i døra. Så trenger man 12V strømforsyning og et relé i serie så er problemet løst uten å ha brukt et eneste kretskort eller mikrokontroller.
Her har du to eksempler, et med åpen kollektorkobling og en 2-tråds. To tråds er det enkleste alternativet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Dette er jo ganske unødvendig inviklet for å løse et ganske simpelt problem spør du meg. Hvis jeg har forstått deg rett.FredrikE24 skrev: 21 nov 2022, 17:20 Problemet er vel om du tilstadighet løser ut røykvarsleren. Noe jeg ikke tror du gjør, så jeg klarer ikke helt å se nytten jeg altså![]()
Jeg tenker egentlig at man enklest setter en induktiv giver med innebygget driverkrets(som de fleste har) som man monterer i døra. Så trenger man 12V strømforsyning og et relé i serie så er problemet løst uten å ha brukt et eneste kretskort eller mikrokontroller.
Her har du to eksempler, et med åpen kollektorkobling og en 2-tråds. To tråds er det enkleste alternativet.
pnp2w.PNG
Du ser ikke nytten med en røykvarsler i en kjeller hvor det til tider står på batteriladere og er ellers ganske mye elektronikk? Det kan også hende jeg glemmer å slå av enheter etc. jeg er nemlig ikke i furtebua hver dag. Det kan gå dager før jeg befinner meg der. Da er det betryggende at det er en røykvarsler der.
Det er lavt under taket i kjelleren og ofte sitter jeg der nattestid. Da er kjipern om brannvarsleren går mens jeg sitter og lodder slik at kjærring og bikkje våkner midt på natten.
En LDR har jeg fra før, mikrokontroller har jeg også fra før. Har veldig mange. Da blir det enkleste å bruke noe jeg allerede har som feks, slps av på om det er mørkt/lyst i rommet. For kjelleren er nemlig alltid enten beksvart eller flombelyst. Det finnes ikke noe midt i mellom.

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Jeg tror vi ser helt forskjellig på den saken. Den induktive giverkretsen fikser man på minutter.
Jeg sier ikke at du skal droppe røykvarsler, jeg bare forstår ikke at litt lodderøyk skal løse ut røykvarsleren i utgangspunktet. Om røyken er så tett, så hadde jeg heller montert avtrekk for egen helse fremfor å deaktivere røykvarsleren.
Jeg sier ikke at du skal droppe røykvarsler, jeg bare forstår ikke at litt lodderøyk skal løse ut røykvarsleren i utgangspunktet. Om røyken er så tett, så hadde jeg heller montert avtrekk for egen helse fremfor å deaktivere røykvarsleren.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Dessuten hender det jeg låser døren mens jeg er i kjelleren på natten.FredrikE24 skrev: 21 nov 2022, 17:35 Jeg tror vi ser helt forskjellig på den saken. Den induktive giverkretsen fikser man på minutter.
Jeg sier ikke at du skal droppe røykvarsler, jeg bare forstår ikke at litt lodderøyk skal løse ut røykvarsleren i utgangspunktet. Om røyken er så tett, så hadde jeg heller montert avtrekk for egen helse fremfor å deaktivere røykvarsleren.
Ja, vi ser nok saken litt forskjellig ja. Lodderøyk løser ut brannvarsler ja. Det har jeg testet med en røykvarsler fra Biltema tidligere. Røyken er ikke tett. Så mye lodder jeg ikke, men allikevel er det nok røyk til at varsleren kan gå, og det er ikke heldig i mitt tillfelle.
Jeg tror nok det blir løsningen jeg har nevnt angående lys sensor.
Men uansett artig med andre innspill :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Driver å lager meg en LED pixel controller for hjemmebruk.
Man kjører enten 12V inn via 12V input til venstre, eller 5V via 5V input. EN jumper må settes for å forhindre at 12V går til mikrokontroller hvis man bruker 12V.
Begge inngangene har en egen sikring.
Grunnen til at det er mulighet for to spenninger er enkelt og greit fordi 5V og 12V LED er ganske vanlige i denne kategorien. Mikrokontroller er koblet mot Wifi og LED strips etc. kan styres via app med WLED programvare.
Kretskortet består av 4 lag, hvor et lag er til 5V/12V og et lag er GND. De resterende to lag brukes til signal. Overkill med 4 lag er det helt sikkert, men til hjemmebruk er det enklest og best og gjøre det slik da kostnaden ikke er veldig viktig. Om jeg betaler 100 kroner for 10stk. kretskort eller 50 er ett fett for meg.
Dessuten tillater det å kjøre ganske mange ampere gjennom controlleren. Jeg vet ikke hvor mye, men mer enn nok til mitt bruk vertfall. :)
Man kjører enten 12V inn via 12V input til venstre, eller 5V via 5V input. EN jumper må settes for å forhindre at 12V går til mikrokontroller hvis man bruker 12V.
Begge inngangene har en egen sikring.
Grunnen til at det er mulighet for to spenninger er enkelt og greit fordi 5V og 12V LED er ganske vanlige i denne kategorien. Mikrokontroller er koblet mot Wifi og LED strips etc. kan styres via app med WLED programvare.
Kretskortet består av 4 lag, hvor et lag er til 5V/12V og et lag er GND. De resterende to lag brukes til signal. Overkill med 4 lag er det helt sikkert, men til hjemmebruk er det enklest og best og gjøre det slik da kostnaden ikke er veldig viktig. Om jeg betaler 100 kroner for 10stk. kretskort eller 50 er ett fett for meg.
Dessuten tillater det å kjøre ganske mange ampere gjennom controlleren. Jeg vet ikke hvor mye, men mer enn nok til mitt bruk vertfall. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Har gjort om litt på designet og gjort den langt mer kompakt. Har også lagt til PTC sikring i 1206 SMD format og fjernet en inngang og en utgang.
Størrelsen på kretskortet er 61 x 40 mm og har fortsatt fire lag. Ett lag er beregnet til 5V/12V fra forsterker til LED og det andre laget er jord. De to resterende lagene blir brukt til signaler og annet.
Etter mine beregninger kan man lett kjøre 30 ampere gjennom denne. Beregningene er gjort på grunnlag av en online kalkulator for bredde på baner (bruker et helt lag til power og jord) og ratingen til disse skruterminalene.
Kommer uansett aldri til å føre så mye strøm gjennom denne kontrolleren. Jeg har en ledstrip på 15 meter som kun trekker 5-6 ampere på full guffe i fargen hvit. Skal jeg ha lenger led strips enn dette kommer jeg nok uansett til å bruke flere kontrollere. Men synes det er greit at det er overdimensjonert.
Ca. 200 kroner koster det og få produsert 20 stk. slike kretskort. Så er det ca. 50 kroner i komponenter pr. kort (inkludert mikrokontroller). Så det koster meg totalt 70 kroner pr. kort som er klart til bruk.
Man kan kjøre både 5V og 12V gjennom kontrolleren, avhengig av om man bruker 5V eller 12V LED strips. Man må bare huske på å sette jumperen i riktig posisjon slik at 12V input blir regulert ned til 5V som går til kontrolleren. Glemmer man dette så slipper man den ut den magiske røyken :)
Størrelsen på kretskortet er 61 x 40 mm og har fortsatt fire lag. Ett lag er beregnet til 5V/12V fra forsterker til LED og det andre laget er jord. De to resterende lagene blir brukt til signaler og annet.
Etter mine beregninger kan man lett kjøre 30 ampere gjennom denne. Beregningene er gjort på grunnlag av en online kalkulator for bredde på baner (bruker et helt lag til power og jord) og ratingen til disse skruterminalene.
Kommer uansett aldri til å føre så mye strøm gjennom denne kontrolleren. Jeg har en ledstrip på 15 meter som kun trekker 5-6 ampere på full guffe i fargen hvit. Skal jeg ha lenger led strips enn dette kommer jeg nok uansett til å bruke flere kontrollere. Men synes det er greit at det er overdimensjonert.
Ca. 200 kroner koster det og få produsert 20 stk. slike kretskort. Så er det ca. 50 kroner i komponenter pr. kort (inkludert mikrokontroller). Så det koster meg totalt 70 kroner pr. kort som er klart til bruk.
Man kan kjøre både 5V og 12V gjennom kontrolleren, avhengig av om man bruker 5V eller 12V LED strips. Man må bare huske på å sette jumperen i riktig posisjon slik at 12V input blir regulert ned til 5V som går til kontrolleren. Glemmer man dette så slipper man den ut den magiske røyken :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Julebord med jobben i dag.
Kveldens mål:
1. Ikke sjekke opp kollegaer.
2. Ikke banke sjefen og eller fortelle hvordan firmaet skal styres.
Overholder jeg dette går det nok bra :)
Kveldens mål:
1. Ikke sjekke opp kollegaer.
2. Ikke banke sjefen og eller fortelle hvordan firmaet skal styres.
Overholder jeg dette går det nok bra :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
For en stund siden lurte du på hva hvilespenningen var etter noen timer. Jeg glemte hele greia, men her er hvilespenningen etter en drøy måned stillestand, uten noe start i mellomtiden. Garasjeporten har ikke engang vært oppe den siste måneden.Bjerknez skrev: 23 okt 2022, 11:54 I dag ble vintervasken tatt på Rocket'en. Fortsatt en del småpirk igjen, men det kan vertfall gjøres innendørs :)
I samme slengen målte jeg batterispenningen for morroskyld. Ser ut til at jeg ikke bør frykte noe der med det første.
198DF5F1-BBDB-480A-8F77-4FF71065E367.jpeg
Temperaturen har ligget på rundt 0-10 grader.
Så her er dagens batterispenning @FredrikE24
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Det er en høy hvilespenning det der. 0,2V mer enn man kan forvente egentlig!
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Ja, litt rart egentlig. Men det er vel bare bra det? Eller...FredrikE24 skrev: 27 nov 2022, 13:55 Det er en høy hvilespenning det der. 0,2V mer enn man kan forvente egentlig!

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Er vel enten eller, hadde jeg målt det med en av Fluke'ene mine, så hadde jeg tatt det for god fisk 
Batteriet er vel nytt og sykkelen rimelig ny også

Batteriet er vel nytt og sykkelen rimelig ny også

Sist redigert av FredrikE24 den 27 nov 2022, 14:39, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Har forøvrig lekt meg litt i furtebua i dag. Bestilte meg slike WS2812B 5V RGB dioder som jeg koblet til mikrokontroller. Dette er dioder med innebygget chip så man kan bare gi dem mellom 3.7 og 5.5 volt uten noe motstand.
Å slik ser dioden ut mens den lyser under et mikroskop :)
Å slik ser dioden ut mens den lyser under et mikroskop :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Haha, ventet på denFredrikE24 skrev: 27 nov 2022, 14:39 Er vel enten eller, hadde jeg målt det med en av Fluke'ene mine, så hadde jeg tatt det for god fisk
Batteriet er vel nytt og sykkelen rimelig ny også![]()

Må bare presisere atjeg målte akkurat det samme med tre andre multimetere.

- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!
Husker ikke hvem jeg sendte denne controlleren til, men vet @mekkern fikk en vertfall.Bjerknez skrev: 21 des 2021, 03:23Ja, det høres jo bedre ut... Men man skal jaggu meg selge store mengder før beløpet blir såpass at man føler man vinner noe på det. Spesielt når man tar tiden i betrakning.Toalmar skrev: 20 des 2021, 21:57 Tror nok kostprisen for en sånn liten boks du snakker om er mye mindre enn hva det her snakkes om.
Tipper det går en sted mellom 5g -> 10g for en boks på 2 x 1 x 1 cm. Går vi ut i fra du har en rull med PETG på 1 kg vil du få 100 bokser hvis det går 10g pr boks. Du får en rull PETG på 1 kg til kr 295,- så da vil kostpris bli ett sted mellom kr 1,50 og kr 3,00
___________
I dag har jeg forøvrig gjort ferdig controlleren som jeg skal sende til Roargutten. Blir spennende og se hva du får til vedrørende denne boksen :) Blir det suksess, så kanskje jeg kjøper en del bokser av deg :)
Jeg har dog byttet ut den gamle timeren med en litt mer sofistikert timer på denne som trekker mye mindre strøm i idle. Den gamle trakk 2.5mA uten last (idle) og den nye trekker 100uA (micro ampere). Altså 0.1mA.
Dette har egentlig ikke noen stor betydning i dette tillfellet, men følger man med på nyhetene vedrørende strømprisene, så er det jo greit og spare der man kan![]()
controller.JPG
Har du mekkern samt andre som fikk den testet den ut noe mer? Funker den som den skal?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Holder powerbanken i "live"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Høres bra ut. Har du brukt den ofte? Har isolert den med teip? Blir den varm? :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Bare teipet den inn med litt "klar" teip over lysdioden.ikke noe registrert varmgang egentlig.
Har brukt den noen ganger men forbruket på varmeelementet når det lå inne tømte batteribanken litt for kjapt dessverre.
men på lading av telefon brukt som gps så funker det bra.
Har brukt den noen ganger men forbruket på varmeelementet når det lå inne tømte batteribanken litt for kjapt dessverre.
men på lading av telefon brukt som gps så funker det bra.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Okay. Du skal ikke merke noe som helst til strømtrekket fra denne enheten alene. Det er så lite at det er ubetydelig i virkeligheten. At batteribanken tømte seg fort når du brukte varmeelement skal ha lite eller ingenting med denne modulen å gjøre. Hvis jeg forsto deg riktig?mekkern skrev: 03 des 2022, 14:24 Bare teipet den inn med litt "klar" teip over lysdioden.ikke noe registrert varmgang egentlig.
Har brukt den noen ganger men forbruket på varmeelementet når det lå inne tømte batteribanken litt for kjapt dessverre.
men på lading av telefon brukt som gps så funker det bra.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
I kveld tenkte jeg at jeg skulle lage med en NI-MH batterilader for AAA batterier som skal brukes til vedlikeholdslading av batteriene i solcelle lampene vi har rundt omkring. De fleste batteriene er på 150-600 mA kapasitet og lader man disse med veldig lite strøm 0.1C eller mindre så kan man la dem stå i laderen uendlig uten at dem tar skade.
Dette fikses enkelt med en LM317 regulator med en spenningsdeler for justering av spenningen samt en motstand for hvert batteri som reduserer strømmen til rundt 15mA.
Er ikke så nøye om det tar lang tid å lade disse. Kan vel ta opp mot 2-3 dager og lade et 600mA batteri med 15mA ladesteøm.
Dette fikses enkelt med en LM317 regulator med en spenningsdeler for justering av spenningen samt en motstand for hvert batteri som reduserer strømmen til rundt 15mA.
Er ikke så nøye om det tar lang tid å lade disse. Kan vel ta opp mot 2-3 dager og lade et 600mA batteri med 15mA ladesteøm.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
det stemmer-så DER må jeg ha større batteribank-enheten i seg selv trekker ubetydelig strøm når man "bruker opp" en powerbank på en dag i ren belastning fra ting en kobler til.Bjerknez skrev: 03 des 2022, 14:28Okay. Du skal ikke merke noe som helst til strømtrekket fra denne enheten alene. Det er så lite at det er ubetydelig i virkeligheten. At batteribanken tømte seg fort når du brukte varmeelement skal ha lite eller ingenting med denne modulen å gjøre. Hvis jeg forsto deg riktig?mekkern skrev: 03 des 2022, 14:24 Bare teipet den inn med litt "klar" teip over lysdioden.ikke noe registrert varmgang egentlig.
Har brukt den noen ganger men forbruket på varmeelementet når det lå inne tømte batteribanken litt for kjapt dessverre.
men på lading av telefon brukt som gps så funker det bra.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Da er vi på bølgelende. Artig å høre at den faktisk funker. Selv om det faktisk er fint lite annet enn kortslutning som kan skade den. Men gjetter den overlever en liten kortslutning også. Men det er ikke testet. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Prosjektet er i gang :)Bjerknez skrev: 03 des 2022, 15:07 I kveld tenkte jeg at jeg skulle lage med en NI-MH batterilader for AAA batterier som skal brukes til vedlikeholdslading av batteriene i solcelle lampene vi har rundt omkring. De fleste batteriene er på 150-600 mA kapasitet og lader man disse med veldig lite strøm 0.1C eller mindre så kan man la dem stå i laderen uendlig uten at dem tar skade.
Dette fikses enkelt med en LM317 regulator med en spenningsdeler for justering av spenningen samt en motstand for hvert batteri som reduserer strømmen til rundt 15mA.
Er ikke så nøye om det tar lang tid å lade disse. Kan vel ta opp mot 2-3 dager og lade et 600mA batteri med 15mA ladesteøm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Prosjektet går videre:
Nå står det kun igjen og finne rett mostand for å justere hvor mye ladestrøm hvert batteri skal få. Siden dette skal være en idiotsikker og "dum" lader som batteriene skal vedlikeholdslades i over lengre perioder så må ladestrømmen være maks 0.1C siden man kan lade NIMH batterier med 0.1C eller mindre uten å tenke på og avbryte ladingen. Da batteriet har innebygde mekanismer som hindrer overlading ved så lite ladestrøm.
Putter jeg i et 2000mA batteri tar det jo ukevis og lade opp, men batteriene JEG skal bruke denne til har maks 600mA kapasitet og ned mot rundt 150mA. Jeg tenker da at en ladestrøm på 15mA er innafor.
I teorien vil det da ta ca. 10 timer og lade opp 150mA batterier og 40 timer og lade opp 600mA batterier. Evt. 160 timer for å lade opp 2400mA batterier.
Så med 1.45V ut fra LM317 volt regulatoren hvor volten bestemmes av en spenningsdeler (voltage divider) så trenger jeg ca 100 ohm motstand for hvert batteri for å begrense ladestrøm til rundt 15mA. :)
Nå står det kun igjen og finne rett mostand for å justere hvor mye ladestrøm hvert batteri skal få. Siden dette skal være en idiotsikker og "dum" lader som batteriene skal vedlikeholdslades i over lengre perioder så må ladestrømmen være maks 0.1C siden man kan lade NIMH batterier med 0.1C eller mindre uten å tenke på og avbryte ladingen. Da batteriet har innebygde mekanismer som hindrer overlading ved så lite ladestrøm.
Putter jeg i et 2000mA batteri tar det jo ukevis og lade opp, men batteriene JEG skal bruke denne til har maks 600mA kapasitet og ned mot rundt 150mA. Jeg tenker da at en ladestrøm på 15mA er innafor.
I teorien vil det da ta ca. 10 timer og lade opp 150mA batterier og 40 timer og lade opp 600mA batterier. Evt. 160 timer for å lade opp 2400mA batterier.
Så med 1.45V ut fra LM317 volt regulatoren hvor volten bestemmes av en spenningsdeler (voltage divider) så trenger jeg ca 100 ohm motstand for hvert batteri for å begrense ladestrøm til rundt 15mA. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.