Monkeeh skrev: 29 nov 2022, 16:23
mekkern skrev: 29 nov 2022, 00:17
Kjørte til/fra Sverige med 125ccm Hyosang comet med vesker og tankveske med 140kg oppå på shopping-gikk helt fint på E134 og E6 selv om jeg stort sett lå 500omdreininger inn på rødfeltet.
Faktisk mer spennende enn å kjøre 1000ccm-man må jo jobbe litt for farta noen ganger i steden for å bare sitte og sløve-For E veier er jo stort sett dødskjedlig uansett.
Jeg er så enig! På norske veier synes jeg det er begrenset hvor mye gøy man kan ha det med masse hk og moment, og jeg har erfart at jeg har det mer gøy med å vrenge det jeg kan ut av sykkelen enn å hele tiden passe på at det ikke går for fort inn i svingene.
Jeg tenker det er mye som en mk1 Miata MX5 - den hadde vel 115hk med den store 1.6 literen, men fordi den er liten, lett og lav er den veldig morsom på de rette veiene. Med bittesmå felger og smale dekk blir enhver sving en 'utfordring', man kan kjøre rally innenfor fartsgrensen
Jeg forstår greia med å kunne utnytte sykkelen mer med mindre krefter. Man må liksom jobbe litt for å få den til å lystre. Det gir en mer inkuderende kjørestil og man lærer seg å kjenne sykkelens grenser etc. jeg ser den biten. Man trenger heller ikke en superduper RR sykkel for å kjøre fra en random motorsyklist hjemme i bygda.
Det JEG snakker om er følelsen av å eie en såkalt "premium" sykkel. Følelsen man får når man feks. Vasker sykkelen. Man ser de påkostede detaljene, smarte løsningene etc. veldig lite plast og det man ser er resultatet av godt design arbeide.
Følelsen man får når man svinger inn på kiosken eller en rasteplass og de aller fleste snur seg å ser på sykkelen. Ikke alle liker den, men mange kommenterer den. Den blir et slags midtpunkt mange ganger.
Det at man har en enorm motor gjør også sitt til oppmerksomheten den trekker. Man føler seg rett og slett litt bedre på en slik type sykkel.
Men TRENGER jeg en slik sykkel? Overhodet ikke.
Hadde jeg fått en like fin sommer på en annen sykkel? Tja, mest sannsynlig.
Tror jeg at jeg kjlrer fra gud og hvermann med sykkelen? Så absolutt ikke.
Så for meg handler ikke sykkelvalget om fornuft eller hva jeg "trenger". Det handler om noe helt annet. Akkurat som jeg forstår en bilentusiast som kjøper seg en BMW M5. Det ER noe helt eget å sette seg bak rattet på en BMW M5 kontra en feks. mazda MX5. Hvem som kommer først i mål er langt mindre viktig.
Følelser er viktig ved valg av sykkel for min del. Det er tross alt en hobby. Sykkelen er ikke et fremkomstmiddel eller et verktøy for meg. :)