Spøk til side.
I 2006 når jeg fikk aksept for å gjenoppta mitt Mc-liv hadde minstemann blitt 6år. Så skulle jeg ha en sykkel der jeg var fortrolig med at han satt så sikkert som råd på en mc, blant annet med ryggstøtte, var det vel strengt tatt for meg kun to valg.
Gold Wing, eller BMW K1200LT
I mine øyne er vanligvis Gold Wing så spekket med bling-bling at de ikke er tiltalende for meg.
Fikk litt nei-følelse av hvordan Honda løste hvordan ting skulle betjenes med flere satelitter med knapper for styring av ting.
Der har BMW et enklere oppsett med alt det du vanligvis trenger å justere er på styret.
BMWen er også mye renere i linjene.
Motoren på Honda er jo fin den, samt at det å sette den i revers er mye enklere, kun å finne og trykke på en knapp, men utover det så føler jeg at LT’en går utenpå Gold Wing i alt, også i kjøreegenskaper. LT kan du presse ganske så langt og kjøre rett spenstig.
Min sykkel på 385 kilo med skarve 98 hester har en fin balanse (så snart du er kommet i gang med kjøringen) at vekt og størrelse rett og slett forvinner under kjøreturen. Greit moment slik at en trenger ikke å gire absolutt heile tiden. Samt linkede servobremser med ABS, som ved litt service og bytting av bremseveske med jevne mellomrom er helt fantastiske.
Der er varme i sete og håndtak, stereo, cruisecontroll og jeg har en fin ergonometri, med strake armer og fin vinkel i kne og hofte. Har en vindskjerm/ -vegg som fungerer bra og paneler er konstruert slik at vinden blir ledet rundt sjåføren. Null vindpress med andre ord. Har lagt over lang tid i hastigheter på over 140 i utlandet, uten å bli sliten.
Jeg har ikke behov for å stoppe å strekke på hverken rygg eller knær før enn etter 50 mil, da det er på tide å fylle på bensin igjen. Fin kjøring krever ca 0,44.
God lastekapasitet i de tre boksene som er integrert, lasterack, og det er gode muligheter for å sette ting på baksetet, da jeg nå kjører alene på sykkelen.
Vil jeg ha hatt en annen sykkel? Nei heller tvilsomt det. Hadde heller kjøpt meg en GS/GSA i tillegg til LT’en, men det er bare en tanke jeg leker meg med. Har faktisk kjørt strekninger med LT’en der den neppe var tiltenkt til å sette sine hjul, og må si at det ikke nødvendigvis er sykkelen som setter de største begrensingene, det hele kommer an på idioten som sitter oppå.