Dette er jo et valg man tar. Jeg er stort sett på jobb fra 8-18 hver ukedag, gjerne lenger i perioder. Ikke har jeg hatt ferie i år heller, det har det ikke blitt tid til. Helgene har jeg stort sett fått ha fri. Samme med helligdager etc.Bjerknez skrev: 09 des 2022, 06:01 Jeg kjenner en som tjente rundt 1.6 mill i fjor. I følge han selv tjener han godt, men jobber også utrolig mye. Han er på jobb 20 timer i døgnet. Enten i form av telefonsamtaler eller via mail etc. eller fysisk tilstede på jobb.
Når han har ferie er han også sporadisk på jobb. så dette må også legges til i arbeidstiden.
Hvis vi sier han jobber 20 timer pr. dag (i følge han selv). (inkludert mye av helgene) så kan vi si vi kan gange 20 timer med 6 dager i uken. (la oss gi mannen EN dag fri). Det blir 120 timer i løpet av en uke og 6.000 timer i løpet av et år hvis vi gir han 2 uker 100% ferie uten noe som helst jobbing.
1.6 mill / 6000 timer = 266 kroner pr. time. Rekk opp hånden den som synes det er en god lønn.
Grunnen til at jeg nevnte regnestykket over er at veldig mange av oss sparer oss til fant. Det blir nesten en besettelse. Det blir en slags hobby og se sparekontoen øke og man blir på en måte tilfredstilt av å se kontoen vokse. Såpass tilfredsstilt at man vegrer seg for å bruke pengene, selv når man faktisk trenger dem.
Jeg er enig i at det er lurt og ha en buffer, og jo mindre oversikt man har over økonomien og sin egen livssituasjon jo større bøffer bør man ha. Det blir litt opp til hver enkelt. Vi har en slags felleskonto eller en bufferkonto som det mer eller mindre alltid står 100.000ish kroner på. Det beløpet har vært der vertfall de siste 10 årene. Men vi har blitt enige om at det ikke er noen grunn til å øke denne bufferen. Havner det litt over så kjøper vi noe vi har lyst på eller bruker dte på andre ting.
Mitt motto er ganske enkelt at man lever EN gang. Pengene jeg har tjent, skal gå til meg og evt. oss og ingen andre. jeg har ikke tenkt til å dø med en stor sparekonto. Hva er poenget med det?
I forhold til alder, utdanning og ansvar(jeg har ingen lederstilling) så er grunnlønna veldig bra. Med bonus og overtid så blir det enda bedre. Det moderne arbeidsliv er litt sånn at man er tilgjengelig 24/7. særlig under og etter pandemien har det blitt altfor enkelt å kalle folk inn i møter etc. uavhengig av tid på året, tid på døgnet osv.
Når det er sagt, så trives jeg med å ha det sånn. Jeg synes jobben min er morsom, givende og jeg får brukt huet hele tiden. Jeg føler at jeg har en etterspurt kompetanse kundene vil ha, og det gir meg lite fred.
Det er mange som liker å jobbe. Jeg håper at med nok jobbing og pensjonssparing i ung alder kan gjøre at jeg kan gå av med pensjon før jeg går i grava. I mellomtiden trives man med tilværelsen. Noe også sikkert din bekjent gjør.
Ellers sparer jeg verken i fond, har aksjer, eller slike ting. Det er sikkert dumt, men jeg har ingen interesse i å sette meg inn i sånt.
Når jeg ønsker meg noe, så sparer jeg og kjøper det når jeg føler at det er penger nok. Lån i banken vil jeg ikke ha, også liker jeg gamle ting.