OBS! OBS!
Innlegget er best egnet for kjedesmørernerder og da spesielt de som har montert TUTORO Automatic Chainoiler
!
Jeg skulle sjekke om TUTORO oljesmøreren matet olje slik den skal, her om dagen. Noe jeg gjør fra tid til annen for å nettopp sjekke om oljen flyter som den skal.
Dette gjøres med en magnet som fulgte med på kjøpet og som man legger oppå lokket til oljesmøreren slik at loddet i smøreren trekkes opp og åpner opp for å la oljen renne uhindret ut i oljeslangen.
Fire omdreininger på skruen som styrer oljedryppfrekvensen og kanalen er åpen med magneten på lokket.
Fikk ikke sjekket dette der og da siden jeg ikke fant magneten. Lagt på et lurt sted, som vanlig...

.
Men Biltema har det meste, også slike magneter i en billig six-pack pakning, som viste seg å passe perfekt. På mer enn en måte, faktisk.
Funket helt som de skulle med å trekke til seg TUTORO loddet. Systemet funket som det skulle og som jeg hadde forventet.
Så kom jeg på ideen med at det kanskje kunne la seg gjøre å feste en slik på sykkelen slik at jeg for ettertiden slipper å leite etter en magnet jeg ikke finner.
Som tenkt så gjort.
Perfekt på 390'en og slett ikke så verst på 1290'en heller

.
Men sånn for sikkerhets skyld, også en magnet i lommeboka. Kan jo være at magnetene på syklene faller av under krevende forhold...
Uansett, en artig løsning, synes jeg selv, og skal bli interessant å se hvor lenge disse magnetene "klorer" seg fast...
Nå skal det nevnes av magnetene brukes sjelden. Men går man tom for olje og må mate systemet på nytt så er det anbefalt å bruke magnet i stedet for f.eks. strips for å løfte smøreloddet. Nettopp for å unngå å komme i brerøring med den finjusterte smørermekanikken:
SAM_9093 1.JPG
SAM_9095 2.JPG
SAM_9095 3.JPG
SAM_9095 4.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.