Plugger med skjev midtelektrode
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Plugger med skjev midtelektrode
Jeg byttet plugger på sykkelen for noen dager siden og oppdaget etterpå at midtelektroden på alle tre er ute av senter.
Elektrodene har ikke synlige merker som tyder på at de har vært for varme.
Skal de være sånn? Bildet viser ikke så veldig tydelig hvordan pluggene ser ut, men pluggen ytterst til høyre har midtelektroden tydelig ute av senter.
Elektrodene har ikke synlige merker som tyder på at de har vært for varme.
Skal de være sånn? Bildet viser ikke så veldig tydelig hvordan pluggene ser ut, men pluggen ytterst til høyre har midtelektroden tydelig ute av senter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Plugger med skjev midtelektrode
For meg ser dette ut som ganske slitne plugger av denne typen. Skjeiv midtelektrode har jeg sett på både nye og gamle plugger av denne typen.
Er det Bosch, Champion, Denso eller NGK dette?
Er det Bosch, Champion, Denso eller NGK dette?
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Plugger med skjev midtelektrode
Husker jeg ikke var så imponert over pluggene med 2 eller 3 gnister , for det virket som midtelektroden blei fortere slitt enn de med enkel gnist. Noe som nok er ganske naturlig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Plugger med skjev midtelektrode
Det kan være fake plugger. Mye kopiering der ute. Jeg har selv blitt lurt. Sjekk på NGK sine sider hvordan du avdekker fakes.Jompa skrev: 08 jan 2023, 13:04 ....
Bildet viser ikke så veldig tydelig hvordan pluggene ser ut, men pluggen ytterst til høyre har midtelektroden tydelig ute av senter.
https://www.ngkntk.com/newsroom/blog/emea/fake-or-not/

- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Plugger med skjev midtelektrode
Såkalt side discharge plugg for å hindre oppbyggning av karbon, men slike plugger bør man kun bruke dersom motoren er konstruert for dem.
De er gjerne laget for motorer med en "lean" mix og har ikke dobbel (to samtidige gnister) selv om man kan tro det pga. to stk. jord.
Ofte litt kortere levetid enn tradisjonelle plugger fordi det blir mindre flater (hjørne/hjørne) mellom jord og senter, så erosjon på elektrodene vil raskere gjøre åpningen større. Gnisten vil vanligvis ta den veien med lavest motstand, to jord er bare der for å forlenge levetiden.
Kan være at de var slik ut av esken, men om motoren kommer orginalt med bare en jord bør du ikke bruke slike multi-jord plugger.
De er gjerne laget for motorer med en "lean" mix og har ikke dobbel (to samtidige gnister) selv om man kan tro det pga. to stk. jord.
Ofte litt kortere levetid enn tradisjonelle plugger fordi det blir mindre flater (hjørne/hjørne) mellom jord og senter, så erosjon på elektrodene vil raskere gjøre åpningen større. Gnisten vil vanligvis ta den veien med lavest motstand, to jord er bare der for å forlenge levetiden.
Kan være at de var slik ut av esken, men om motoren kommer orginalt med bare en jord bør du ikke bruke slike multi-jord plugger.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Plugger med skjev midtelektrode
På BMWen min er det slike originalt hvertfall. Rundt 50 000km og de ser slitte ut. Da er det Bosch.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Plugger med skjev midtelektrode
Pluggene har nok stått I siden sykkelen var ny I 2011. Den er bare gått 24000 km
Luftfilteret så I alle fall ut til å ikke ha vært byttet tidligere.
Fullt av insekter, støv og mugg.
Iflg Instruksjonsboka skal sykkelen ha de pluggene som var der, byttet til samme plugger.
NGK med to siderlektroder, husker ikke nummeret på dem.
Når jeg tok på meg briller så pluggene mere slitte ut enn på bildet
Luftfilteret så I alle fall ut til å ikke ha vært byttet tidligere.
Fullt av insekter, støv og mugg.
Iflg Instruksjonsboka skal sykkelen ha de pluggene som var der, byttet til samme plugger.
NGK med to siderlektroder, husker ikke nummeret på dem.
Når jeg tok på meg briller så pluggene mere slitte ut enn på bildet
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Plugger med skjev midtelektrode
Ser ikke så godt de ytterste pluggene på bilde men den i midten ser veldig slitt ut … Som det nevnes tidligere i tråden her … å ja gnisten tar den letteste veien 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Plugger med skjev midtelektrode
Er det iridum eller "vanlige" kobber/platinum kjerner? Er vanligvis intervall på 20k på "vanlige" plugger på mc, men i praksis tåler de nok vesentlig mer. Men om det ikke er iridium så er 50k mye, så da tror jeg deg når du sier de er slitneFredrikE24 skrev: 08 jan 2023, 16:33 På BMWen min er det slike originalt hvertfall. Rundt 50 000km og de ser slitte ut. Da er det Bosch.

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Plugger med skjev midtelektrode
De er vanlige ja, 20k høres lite ut. Holder nok lengre enn det.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Plugger med skjev midtelektrode
Ja, så lenge motoren er noenlunde på stell så gjør de det, men etter fabrikantens schedule på sykkel pleier det å være rundt 20-25K.FredrikE24 skrev: 08 jan 2023, 18:24 De er vanlige ja, 20k høres lite ut. Holder nok lengre enn det.
Det er 20K på min 2022 GS også, samme på den Transalpen jeg hadde før mener jeg.
Sikkert overkill, men det er vel for å være på den sikre siden og tas på det vanlige serviceprogrammet.
Iridium derimot har gjerne 40-50K.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Plugger med skjev midtelektrode
Jeg bytter når de ser slitte ut, og det tar sin tid.
Har faktisk aldri bytta plugger på noen biler jeg har hatt. På MCen har jeg bytta to ganger med ca. 60 000km mellomrom.
På Jawaen bytta jeg oftere da det var stift-tenning, etter å ha bygget om til elektronisk tenning varte pluggene mye mye lenger.
Har faktisk aldri bytta plugger på noen biler jeg har hatt. På MCen har jeg bytta to ganger med ca. 60 000km mellomrom.
På Jawaen bytta jeg oftere da det var stift-tenning, etter å ha bygget om til elektronisk tenning varte pluggene mye mye lenger.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Plugger med skjev midtelektrode
MGR1 skrev: 08 jan 2023, 15:49Det kan være fake plugger. Mye kopiering der ute. Jeg har selv blitt lurt. Sjekk på NGK sine sider hvordan du avdekker fakes.Jompa skrev: 08 jan 2023, 13:04 ....
Bildet viser ikke så veldig tydelig hvordan pluggene ser ut, men pluggen ytterst til høyre har midtelektroden tydelig ute av senter.
https://www.ngkntk.com/newsroom/blog/emea/fake-or-not/
![]()
Her er bilde av en av mine plugger og et bilde lånt fra NGK.com.
Det er tydelig forskjell på kantene på sideelektrodene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.