Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Etter noen timers kvalitetstid i garasjen begynner sykkelen å bli klar for kommende sesong.
Ventilsjekken gav meg et skikkelig push, så de siste kveldene har jeg tatt oljeskift, satt i nye filtere, smurt clutch og gasswire og generell sjekk på bremser, gaffel mm
I kveld skrudde jeg kåpe på plass og må skryte enda litt til av sykkelen
Plastdelene har en passform som er helt utrolig, ihvertfall i forhold til det jeg har sett hittil på en mc.
Ingen lirking eller bending for å få tingene på plass, bare stikk skruene inn å stramme til.
Jeg er forøvrig ganske opptatt av detaljer.
Mener at alle delene på en sykkel skal ha en praktisk funksjon og om de har et pent design er det et kjempe pluss.
Noen eksempler:
Eksospotte i rustfritt stål, vakkert
Denne braketten har tre funksjoner. Holder for passasjerfothviler, feste for eksospotta og støtte til fremkanten på høyre koffert.
Legg merke til.hvor fint slanger og kabler er lagt.
Clutshklipa. Justerbar i 4 trinn.
Legg merke til bronseforinga i opplagringa.
Pussefilla er ikke hengt opp bare for bildets skyld. Den skal brukes.
Så det blir nok enda litt kvalitetstid før lakenet trekkes over.
Ventilsjekken gav meg et skikkelig push, så de siste kveldene har jeg tatt oljeskift, satt i nye filtere, smurt clutch og gasswire og generell sjekk på bremser, gaffel mm
I kveld skrudde jeg kåpe på plass og må skryte enda litt til av sykkelen
Plastdelene har en passform som er helt utrolig, ihvertfall i forhold til det jeg har sett hittil på en mc.
Ingen lirking eller bending for å få tingene på plass, bare stikk skruene inn å stramme til.
Jeg er forøvrig ganske opptatt av detaljer.
Mener at alle delene på en sykkel skal ha en praktisk funksjon og om de har et pent design er det et kjempe pluss.
Noen eksempler:
Eksospotte i rustfritt stål, vakkert
Denne braketten har tre funksjoner. Holder for passasjerfothviler, feste for eksospotta og støtte til fremkanten på høyre koffert.
Legg merke til.hvor fint slanger og kabler er lagt.
Clutshklipa. Justerbar i 4 trinn.
Legg merke til bronseforinga i opplagringa.
Pussefilla er ikke hengt opp bare for bildets skyld. Den skal brukes.
Så det blir nok enda litt kvalitetstid før lakenet trekkes over.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Alle lakkerte flater har fått en omgang med Autoglym.
Tankpaden, som vel egentlig er en tjukk dekal, er på plass.
Etpar kvelder til så er det helt slutt på 22sesongen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Jompa, en mann i 50årene
Ser de har lagt ned litt arbeid i formgivning på deler ja, uten at det nødvendigvis har noen praktisk betydning. men for utseende sin skyld og lite skarpe kanter og knekker.
Savner litt den skruingen og oppgraderinger, etter å ha kjøpt eskeny BMW som har 5 år full garanti så blir jeg stuck med å følge serviceprogrammet hos merkeforhandleren (i mitt tilfelle MC Oslo).
Selv om jeg monterte selv noe diverse tredjepartsutstyr etter at den ble hentet ny ved sist sesongstart (crashbars, baggasje-opplegg for toppboks, byttet vindskjerm, handguards, +++), så er nå det gjort. Så da er det bare ettersyn og vask det blir i 5 år om jeg beholder den ut garantitiden.
Får nesten lyst å kjøpe et oppussingsobjekt for å ha noe å skru på og pusle med, men med 3 biler og mc + mye annet med motorer fra før så er det litt fullt her med tanke på garasjeplass.
Savner litt den skruingen og oppgraderinger, etter å ha kjøpt eskeny BMW som har 5 år full garanti så blir jeg stuck med å følge serviceprogrammet hos merkeforhandleren (i mitt tilfelle MC Oslo).
Selv om jeg monterte selv noe diverse tredjepartsutstyr etter at den ble hentet ny ved sist sesongstart (crashbars, baggasje-opplegg for toppboks, byttet vindskjerm, handguards, +++), så er nå det gjort. Så da er det bare ettersyn og vask det blir i 5 år om jeg beholder den ut garantitiden.
Får nesten lyst å kjøpe et oppussingsobjekt for å ha noe å skru på og pusle med, men med 3 biler og mc + mye annet med motorer fra før så er det litt fullt her med tanke på garasjeplass.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Mars har vært den kaldeste måneden hittil i år
Det ser så langt ikke ut til å bli noen tidlig sesongstart for min del.
Det spiller forsåvidt ikke all verdens rolle for senvintern er fin med hytteturer i helgene og påskeferie om noen få dager.
Sist søndag våkna jeg til 28 kuldegrader utenfor hytteveggen.
Klart og vindstille, og utover dagen steg temperaturen til minus 10.
Og sola varmet godt på verandaen
Sykkelen har for det meste fått stå i fred under lakenet sitt.
Jeg har bare sjekka spenninga på batteriet innimellom.
I går kom en pakke fra Tyskland med clutch og bremsehendel.
Jeg har vært ute etter bremsehendel med knekk, bildet viser vel ganske tydelig hvorfor.
Med korte fingre fikk jeg ikke skikkelig tak på den originale klima, selv ikke i den innerste stillinga.
Clutshklipa har knekken.
Fikk byttet begge to i går kveld og prøvebremset i garasjen. Måtte ta en realistisk test med rompa på setet og hansker på hendene
Det kjentes helt riktig ut.
Klipene er justerbare med 6 stillinger på avstanden til styret og lengden på Klipene kan justeres trinnløst.
Det ser så langt ikke ut til å bli noen tidlig sesongstart for min del.
Det spiller forsåvidt ikke all verdens rolle for senvintern er fin med hytteturer i helgene og påskeferie om noen få dager.
Sist søndag våkna jeg til 28 kuldegrader utenfor hytteveggen.
Klart og vindstille, og utover dagen steg temperaturen til minus 10.
Og sola varmet godt på verandaen
Sykkelen har for det meste fått stå i fred under lakenet sitt.
Jeg har bare sjekka spenninga på batteriet innimellom.
I går kom en pakke fra Tyskland med clutch og bremsehendel.
Jeg har vært ute etter bremsehendel med knekk, bildet viser vel ganske tydelig hvorfor.
Med korte fingre fikk jeg ikke skikkelig tak på den originale klima, selv ikke i den innerste stillinga.
Clutshklipa har knekken.
Fikk byttet begge to i går kveld og prøvebremset i garasjen. Måtte ta en realistisk test med rompa på setet og hansker på hendene
Det kjentes helt riktig ut.
Klipene er justerbare med 6 stillinger på avstanden til styret og lengden på Klipene kan justeres trinnløst.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Jompa, en mann i 50årene
Hendlene så veldig fine ut :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Siste fridag i påska tilbringes hjemme.
Det er greit å ha litt god tid til litt hjemmepusling før det igjen er arbeidsdag i morgen.
Måke vei til fruens drivhus, fjerne siste rest av sne på verandaen og sånne ting.
Og som alltid tiner en og annen glemte hundeskit frem. Ja, det er utvilsomt begynt å bli vår.
For vel ei uke siden var det vinter, mye vinter.
Vi var to tillitsvalgte fra jobben som reiste til Tromsø torsdag ettermiddag for å delta på årsmøte i Fellesforbundet avd 74.
En kveld med møte, overnatting og fly hjem fredag kl 06.00.
Så skulle vi stilt på jobb som vanlig siste dag før påskeferien.
Sånn gikk det ikke...
Opp klokka 4 fredagsmorgen, vind og snefokk i Tromsø.
Jeg var litt urven etter noen øl kvelden før, og sovna som en stein på flyet.
Våkna en time senere, i Kirkenes.
Det var ikke mulig å lande I Alta, så det ble en tur nedom Vadsø og retur til Tromsø.
Kirkenes Da vi kom til Tromsø bar det rett bort til Widerøes skranke der vi ble stående en og en halv time i kø, enda vi var blant de første i køen.
Ny billett til lørdag og reservasjon på hotell.
Vi kom i snakk med to jenter som skulle samme vei og det ble til at vi fire holdt i lag.
Tromsø Hei
Lørdagen kom og vi var tidlig på flyplassen for å prøve og få ombooket billettene til et ekstra fly som var satt opp til Alta.
Vi hadde alle 4 billetter til Hammerfest og veien over fjellet var stengt.
Fikk bare beskjed om at det var umulig.
Kom til Hammerfest på ettermiddagen og ble møtt med spørsmål på flyplassen om det var mange som skulle til Alta.
Vi var elleve til sammen.
Det står omtrent like mange i Alta som skulle vært i Hammerfest fikk vi da til svar.
Folkene på Hammerfest flyplass hadde varslet Widerøe samme morgen.
Det ble enda en hotereservasjon, men jeg var heldig å fikk haik hjem om kvelden.
Da var veien åpnet.
De tre andre var trøtt og lei og overnattet til søndag.
Det ble en lang hjemtur 2 1/2 døgn.
Denne båten ligger på havna i Hammerfest.
Oppkalt etter meg?
Det er greit å ha litt god tid til litt hjemmepusling før det igjen er arbeidsdag i morgen.
Måke vei til fruens drivhus, fjerne siste rest av sne på verandaen og sånne ting.
Og som alltid tiner en og annen glemte hundeskit frem. Ja, det er utvilsomt begynt å bli vår.
For vel ei uke siden var det vinter, mye vinter.
Vi var to tillitsvalgte fra jobben som reiste til Tromsø torsdag ettermiddag for å delta på årsmøte i Fellesforbundet avd 74.
En kveld med møte, overnatting og fly hjem fredag kl 06.00.
Så skulle vi stilt på jobb som vanlig siste dag før påskeferien.
Sånn gikk det ikke...
Opp klokka 4 fredagsmorgen, vind og snefokk i Tromsø.
Jeg var litt urven etter noen øl kvelden før, og sovna som en stein på flyet.
Våkna en time senere, i Kirkenes.
Det var ikke mulig å lande I Alta, så det ble en tur nedom Vadsø og retur til Tromsø.
Kirkenes Da vi kom til Tromsø bar det rett bort til Widerøes skranke der vi ble stående en og en halv time i kø, enda vi var blant de første i køen.
Ny billett til lørdag og reservasjon på hotell.
Vi kom i snakk med to jenter som skulle samme vei og det ble til at vi fire holdt i lag.
Tromsø Hei
Lørdagen kom og vi var tidlig på flyplassen for å prøve og få ombooket billettene til et ekstra fly som var satt opp til Alta.
Vi hadde alle 4 billetter til Hammerfest og veien over fjellet var stengt.
Fikk bare beskjed om at det var umulig.
Kom til Hammerfest på ettermiddagen og ble møtt med spørsmål på flyplassen om det var mange som skulle til Alta.
Vi var elleve til sammen.
Det står omtrent like mange i Alta som skulle vært i Hammerfest fikk vi da til svar.
Folkene på Hammerfest flyplass hadde varslet Widerøe samme morgen.
Det ble enda en hotereservasjon, men jeg var heldig å fikk haik hjem om kvelden.
Da var veien åpnet.
De tre andre var trøtt og lei og overnattet til søndag.
Det ble en lang hjemtur 2 1/2 døgn.
Denne båten ligger på havna i Hammerfest.
Oppkalt etter meg?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Jompa, en mann i 50årene
Har ikke vært aktiv på forumet en stund så da må jeg gratulera Jompa med flott sykkel



For livets glade gutter går solen aldri ned.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Takk. Harleyen ble solgt sist sommer, trudde æ va ferdig med mc.Sprint skrev: 18 apr 2023, 16:37 Har ikke vært aktiv på forumet en stund så da må jeg gratulera Jompa med flott sykkel![]()
![]()
Men det var kanskje bare at æ ikke kjente meg gammel nok til å kjøre HD
Sprinten er i alle fall en herlig sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Ja, det var kaldt og jeg spiste sand og støv..
Men for en herlig følelse.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Ja, se der gitt!
Langt bedre MC-forhold der oppe i det høye nord enn her oppe i høyden nord for hovedstaden.
Drøye 60 cm. med nysnø utafor døra her i løpet av dagen.
Men håper og tror det meste forsvinner igjen i løpet av noen få dager...
Langt bedre MC-forhold der oppe i det høye nord enn her oppe i høyden nord for hovedstaden.
Drøye 60 cm. med nysnø utafor døra her i løpet av dagen.
Men håper og tror det meste forsvinner igjen i løpet av noen få dager...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Jompa, en mann i 50årene
Herlig der nord nå! Flott den sykkel’n din Jompa 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Se der ja. Ute å tester premiumsykker'nJompa skrev: 25 apr 2023, 20:00 20230425_181308.jpg
20230425_181253.jpg
Mc- sesongen 2023 erklæres herved for åpnet.
Ja, det var kaldt og jeg spiste sand og støv..
Men for en herlig følelse.

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
I dag dukket denne sykkelen opp på Facebook
2012 mod Sportster med lav km-stand.
Litt tidlig å si om det blir en til sykkel i garasjen det kommer an på fruen.
2012 mod Sportster med lav km-stand.
Litt tidlig å si om det blir en til sykkel i garasjen det kommer an på fruen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Jompa, en mann i 50årene
Kjøp blomster til fruen og HD til deg selv 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Blomster kjøper jeg av og til, og hun skal få en bukett når handelen evt er i boks.
Det er fruen som leker med tanken på å kjøpe seg sykkel.
Får se hva det blir til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.