dypen skrev: 10 jan 2023, 22:56
Voksen batterilader du har, det er kanskje booster funksjon også på den …
Selv om boostere i dag ikke trenger å være store greiene for å ha en enorm startstrøm.
Jeg kjøpte en sånn jump-starter med lithium i mars, den er ca. 20x10x3 cm og har en oppgitt kapasitet på 10 000mah og en høy startstrøm på 1000A og peak på 2000.
Kjøpte den litt pga. mc-langtur da den også er powerbank, men også mtp. å kunne drive strømkrevende luftpumpe ved evt. feltrep etter punktrering.
Ladet den da jeg fikk den på senvinteren og den har ligget ubrukt siden da uten noe ytterligere lading, helt til nå for noen dager siden.
Guttungen kom hjem og lurte på om jeg hadde startkabler.... batteriet hans var helt flatt etter at varmeseter og litt av hvert hadde stått på uten motor i gang en god stund. Jeg hentet jump-starteren og ga han, men sa at den ikke var ladet siden april så det spørs vel.
Indikatoren på den sa at det likevel var 75% igjen på den, jeg var likevel litt skeptisk da den er fysisk liten og motoren hans er 2 liter på 235HK.
To sekunder etter tilkobling lyste ready-lampen på jumpstarteren og han ga det et forsøk, bilen startet tvert.
Jumpstarteren sier fortsatt at det er 75% igjen på den, så både han og jeg ble litt imponert over hva denne lille saken er kapabel til.
I følge spec. kan den starte en 8 liter bensinmotor og 4 liter dieselmotor.