FredrikE24 skrev: 24 aug 2022, 23:09
AJ skrev: 24 aug 2022, 21:27
Mulig jeg har nevnt det før, men gjør det i så fall igjen;
Blir litt som med VW Golf, dette.
Veldig populær og en bestselger og en bil "alle" skal ha. Bra på det meste, men neppe best på alt.
Tyskerne er svært gode på dette, også med 1200/1250, nemlig å lage en modell som gradvis endres uten de store endringene hver gang modellen oppgraderes og som kjøperne stadig kommer tilbake til.
Gjelder, eller
gjaldt nå som Golf er faset ut, og BMW R1200/1250 GS/A, som med de ulike Golf modellene.
Jeg vil ikke si Golf, vi må nok opp på BMW 3/5-serie. Golfen er for billig, og eierne er uinteressert
Gjerne BMW 3/5 seriene.
Poenget mitt er at tyskerne er spesielt flinke på dette med å lage produkter som evner bedre å holde på kundelojaliteten enn andre produsenter.
Og grunnen til at jeg nevnte VW Golf spesielt er at denne modellen ga navn til "Golf"-klassen hvor mange prøvde å komme med en detroniserende konkurrent. Som Opel, Nissan, Toyota og andre. Uten at noen lyktes.
Det samme kan antakelig sies om BMW 3/5.
Suksessen synes å være en evolusjonær modellutvikling. Dvs. ikke altfor store, men likevel sentrale endringer hver gang modellen oppgraderes uten radikale designendringer og selvfølgelig at modellene produseres over lang tid med den forutsigbarheten (og kanskje også tryggheten?) dette oppleves for kjøperne.
Kan selvfølgelig være jeg tar feil, men dette er i hvert fall hva
jeg tenker er noe som er helt sentral med BMW GS/A suksessen.