Et spørsmål her: hva vil være naturlig intervall på ventilsjekk/justering. Er det alder i år eller km stand ? Store forskjeller på type mc?
Har en BMW f650gs 2012 800kubikk.
Kan man høre en evt feil før det går galt?
Ventilsjekk/justering intervall
-
- Innlegg: 444
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Ventilsjekk/justering intervall
I don`t care about little things.....
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Dette står i manualen.
For min BMW er det hver 30 000km.
Jeg har hatt behov for justering ved disse intervallene.
For min BMW er det hver 30 000km.
Jeg har hatt behov for justering ved disse intervallene.
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Du hopper ikke bukk over ventilsjekk / ventiljustering … 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Om man måler litt romslige klaringer har jeg ingen problemer med å hoppe over justering. Hvis det derimot er litt trange klaringer, må det gjøres noe med.
Nå er sjekk av klaring på BMWs K modeller med liggende motor og BMW R modeller skrekkelig enkelt. Justering er litt mer hæssel fra tidlig 90-tall og utover..
Nå er sjekk av klaring på BMWs K modeller med liggende motor og BMW R modeller skrekkelig enkelt. Justering er litt mer hæssel fra tidlig 90-tall og utover..
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Det er her det ofte svikter, hvis det bråker i ventiler med god klaring vil ofte bruker justere / fjerne tikkelyden men derimot hører du ikke noe kan det resultere i en dyr reparasjon hvis det ikke justeres. Er det shims kan jeg godt måle en romslig klaring men er det justeringskrue og du først står der med bladsøker ville jeg justert da «romslig» ikke er noe målFredrikE24 skrev: 15 jan 2023, 19:55 Om man måler litt romslige klaringer har jeg ingen problemer med å hoppe over justering. Hvis det derimot er litt trange klaringer, må det gjøres noe med.
Nå er sjekk av klaring på BMWs K modeller med liggende motor og BMW R modeller skrekkelig enkelt. Justering er litt mer hæssel fra tidlig 90-tall og utover..

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Vel, med romslig mener jeg 0,05 til 0,15 for vid.
Og ja, om det kan justeres med håndverktøy så vil man definitivt justere, men det er ikke tilfelle på de fleste sykler.
For min del må jeg skru ut kammene. Ikke spesielt vanskelig, men det er litt mer jobb.
Og ja, om det kan justeres med håndverktøy så vil man definitivt justere, men det er ikke tilfelle på de fleste sykler.
For min del må jeg skru ut kammene. Ikke spesielt vanskelig, men det er litt mer jobb.
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Da kan du leve med litt romslig ventilklaring :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 444
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Fant nå serviceintervall på nett.
Det står ventilsjekk hver 20000 km
MC-en har kun gått 13000 men er jo fra 2012. Men slik jeg leser det er sjekk på km og ikke tid. Rett?
Det står ventilsjekk hver 20000 km
MC-en har kun gått 13000 men er jo fra 2012. Men slik jeg leser det er sjekk på km og ikke tid. Rett?
I don`t care about little things.....
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Ja, det er helt rett.
Mekaniske deler slites kun når de er i bruk, bortsett fra fjærer som kan bli slakkere når de står i spenn. F eks ventilfjærer.
Mekaniske deler slites kun når de er i bruk, bortsett fra fjærer som kan bli slakkere når de står i spenn. F eks ventilfjærer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Skal ikke påberope meg å vite hva som er rett her, men når det gjelder ventiljustering så er jeg rimelig sikker på at sjekk/justering av ventiler skjer på kjørte km. og ikke tid.Welshen skrev: 16 jan 2023, 19:32 Fant nå serviceintervall på nett.
Det står ventilsjekk hver 20000 km
MC-en har kun gått 13000 men er jo fra 2012. Men slik jeg leser det er sjekk på km og ikke tid. Rett?
Annerledes er det med f.eks. bilmotorer med reg.reim hvor denne bør sjekkes og evt. byttes en en viss tid selv om bilen har lavere km.stand enn påkrevet bytte av reim tilsier.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Er nok mest pga. bruk og slitasje på ventilene og setene, ikke hvor lenge siden de ble sjekket/justert.
Blir det for trangt vil slitasjen øke fortere.
Blir det for trangt vil slitasjen øke fortere.
-
- Innlegg: 444
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: Ventilsjekk/justering intervall
Tusen takk for gode svar. Da blir det ett år til justering. Nærmer seg vår
I don`t care about little things.....