Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Tap av førerett i medhold av vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
§ 2-2. Fartsovertredelser
Ved fastsettelse av perioden for tap av førerett ved fartsovertredelser, skal nedenstående tabeller normalt legges til grunn. Tabellene forutsetter at målt hastighet er foretatt av kjøretøy på tørr vegbane i dagslys, på rett vegstrekning uten kryss eller fotgjengerfelt og uten at det foreligger omstendigheter som bør tillegges skjerpende vekt.
1. Fartsgrense 30 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
56–65 .................................................... 3–7 md.
65–70 .................................................... 7–9 md.
70–75 .................................................... 9–12 md.
75–80 .................................................... 12–18 md.
80–85 .................................................... 18–24 md.
85–90 .................................................... 24–30 md.
90–95 .................................................... 30–36 md.
Over 95 .................................................... Over 36 md.
2. Fartsgrense 40 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
66 – 75 .................................................... 3 – 6 md.
75 – 80 .................................................... 6 – 8 md.
80 – 83 .................................................... 8 – 10 md.
83 – 87 .................................................... 10 – 13 md.
87 – 90 .................................................... 13 – 15 md.
90 – 93 .................................................... 15 – 18 md.
93 – 97 .................................................... 18 – 21 md.
97 – 100 ................................................... 21 – 24 md.
100 – 105 .................................................. 24 – 28 md.
105 – 110 .................................................. 28 – 33 md.
Over 110 ................................................... Over 33 md.
3. Fartsgrense 50 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
76 – 82 .................................................... 3 – 6 md.
82 – 90 .................................................... 6 – 9 md.
90 – 95 .................................................... 9 – 12 md.
95 – 100 ................................................... 12 – 15 md.
100 – 105 .................................................. 15 – 18 md.
105 – 110 .................................................. 18 – 21 md.
110 – 114 .................................................. 21 – 24 md.
114 – 118 .................................................. 24 – 27 md.
118 – 122 .................................................. 27 – 30 md.
122 – 126 .................................................. 30 – 33 md.
126 – 130 .................................................. 33 – 36 md.
Over 130 ................................................... Over 36 md.
4. Fartsgrense 60 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
86 – 95 .................................................... 3 – 6 md.
95 – 100 ................................................... 6 – 8 md.
100 – 106 .................................................. 8 – 12 md.
106 – 112 .................................................. 12 – 16 md.
112 – 118 .................................................. 16 – 20 md.
118 – 124 .................................................. 20 – 24 md.
124 – 130 .................................................. 24 – 28 md.
130 – 136 .................................................. 28 – 32 md.
136 – 142 .................................................. 32 – 36 md.
Over 142 ................................................... Over 36 md.
5. Fartsgrense 70 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
106 – 110 .................................................. 3 – 6 md.
110 – 114 .................................................. 6 – 8 md.
114 – 118 .................................................. 8 – 10 md.
118 – 120 .................................................. 10 – 11 md.
120 – 123 .................................................. 11 – 13 md.
123 – 126 .................................................. 13 – 15 md.
126 – 129 .................................................. 15 – 17 md.
129 – 134 .................................................. 17 – 20 md.
134 – 140 .................................................. 20 – 24 md.
140 – 146 .................................................. 24 – 28 md.
146 – 152 .................................................. 28 – 32 md.
152 – 160 .................................................. 32 – 36 md.
Over 160 ................................................... Over 36 md.
6. Fartsgrense 80 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
116 – 120 .................................................. 3 – 5 md.
120 – 130 .................................................. 5 – 8 md.
130 – 140 .................................................. 8 – 13 md.
140 – 150 .................................................. 13 – 19 md.
150 – 160 .................................................. 19 – 25 md.
160 – 170 .................................................. 25 – 30 md.
170 – 180 .................................................. 30 – 36 md.
Over 180 ................................................... Over 36 md.
7. Fartsgrense 90 km/t motortrafikkvei
Fart:
Tap av førerett:
126 – 135 .................................................. 3 – 6 md.
135 – 145 .................................................. 6 – 9 md.
145 – 151 .................................................. 9 – 12 md.
151 – 157 .................................................. 12 – 15 md.
157 – 163 .................................................. 15 – 18 md.
163 – 169 .................................................. 18 – 21 md.
169 – 175 .................................................. 21 – 24 md.
175 – 181 .................................................. 24 – 27 md.
181 – 187 .................................................. 27 – 30 md.
187 – 194 .................................................. 30 – 33 md.
194 – 200 .................................................. 33 – 36 md.
Over 200 ................................................... Over 36 md.
8. Fartsgrense 90 km/t motorvei
Fart:
Tap av førerett:
131 – 135 .................................................. 3 – 5 md.
135 – 137 .................................................. 5 – 6 md.
137 – 139 .................................................. 6 – 7 md.
139 – 141 .................................................. 7 – 8 md.
141 – 145 .................................................. 8 – 9 md.
145 – 151 .................................................. 9 – 12 md.
151 – 157 .................................................. 12 – 15 md.
157 – 163 .................................................. 15 – 18 md.
163 – 169 .................................................. 18 – 21 md.
169 – 175 .................................................. 21 – 24 md.
175 – 181 .................................................. 24 – 27 md.
181 – 187 .................................................. 27 – 30 md.
187 – 194 .................................................. 30 – 33 md.
194 – 200 .................................................. 33 – 36 md.
Over 200 ................................................... Over 36 md.
9. Fartsgrense 100 km/t motorvei
Fart:
Tap av førerett:
141 – 145 .................................................. 3 – 5 md.
145 – 147 .................................................. 5 – 6 md.
147 – 149 .................................................. 6 – 7 md.
149 – 151 .................................................. 7 – 8 md.
151 – 155 .................................................. 8 – 9 md.
155 – 161 .................................................. 9 – 12 md.
161 – 167 .................................................. 12 – 15 md.
167 – 173 .................................................. 15 – 18 md.
173 – 179 .................................................. 18 – 21 md.
179 – 185 .................................................. 21 – 24 md.
185 – 191 .................................................. 24 – 27 md.
191 – 197 .................................................. 27 – 30 md.
197 – 204 .................................................. 30 – 33 md.
204 – 210 .................................................. 33 – 36 md.
Over 210 ................................................... Over 36 md.
10. Fartsgrense 110 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
151–155 .................................................... 3–5 md.
155–157 .................................................... 5–6 md.
157–159 .................................................... 6–7 md.
159–161 .................................................... 7–8 md.
161–165 .................................................... 8–9 md.
165–171 .................................................... 9–12 md.
171–177 .................................................... 12–15 md.
177–183 .................................................... 15–18 md.
183–189 .................................................... 18–21 md.
189–195 .................................................... 21–24 md.
195–201 .................................................... 24–27 md.
201–207 .................................................... 27–30 md.
207–214 .................................................... 30–33 md.
214–220 .................................................... 33–36 md.
Over 220 .................................................... Over 36 md.
Ved skjerpende omstendigheter, for eksempel dårlig sikt eller vanskelige kjøreforhold for øvrig, kan tap av førerett fastsettes for mindre hastighetsoverskridelser enn det som fremgår av ovenstående tabeller.
Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.
Kilde: lovdata.no / gd.no
https://www.gd.no/ble-tatt-i-122-km-t-m ... 18-1677714
§ 2-2. Fartsovertredelser
Ved fastsettelse av perioden for tap av førerett ved fartsovertredelser, skal nedenstående tabeller normalt legges til grunn. Tabellene forutsetter at målt hastighet er foretatt av kjøretøy på tørr vegbane i dagslys, på rett vegstrekning uten kryss eller fotgjengerfelt og uten at det foreligger omstendigheter som bør tillegges skjerpende vekt.
1. Fartsgrense 30 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
56–65 .................................................... 3–7 md.
65–70 .................................................... 7–9 md.
70–75 .................................................... 9–12 md.
75–80 .................................................... 12–18 md.
80–85 .................................................... 18–24 md.
85–90 .................................................... 24–30 md.
90–95 .................................................... 30–36 md.
Over 95 .................................................... Over 36 md.
2. Fartsgrense 40 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
66 – 75 .................................................... 3 – 6 md.
75 – 80 .................................................... 6 – 8 md.
80 – 83 .................................................... 8 – 10 md.
83 – 87 .................................................... 10 – 13 md.
87 – 90 .................................................... 13 – 15 md.
90 – 93 .................................................... 15 – 18 md.
93 – 97 .................................................... 18 – 21 md.
97 – 100 ................................................... 21 – 24 md.
100 – 105 .................................................. 24 – 28 md.
105 – 110 .................................................. 28 – 33 md.
Over 110 ................................................... Over 33 md.
3. Fartsgrense 50 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
76 – 82 .................................................... 3 – 6 md.
82 – 90 .................................................... 6 – 9 md.
90 – 95 .................................................... 9 – 12 md.
95 – 100 ................................................... 12 – 15 md.
100 – 105 .................................................. 15 – 18 md.
105 – 110 .................................................. 18 – 21 md.
110 – 114 .................................................. 21 – 24 md.
114 – 118 .................................................. 24 – 27 md.
118 – 122 .................................................. 27 – 30 md.
122 – 126 .................................................. 30 – 33 md.
126 – 130 .................................................. 33 – 36 md.
Over 130 ................................................... Over 36 md.
4. Fartsgrense 60 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
86 – 95 .................................................... 3 – 6 md.
95 – 100 ................................................... 6 – 8 md.
100 – 106 .................................................. 8 – 12 md.
106 – 112 .................................................. 12 – 16 md.
112 – 118 .................................................. 16 – 20 md.
118 – 124 .................................................. 20 – 24 md.
124 – 130 .................................................. 24 – 28 md.
130 – 136 .................................................. 28 – 32 md.
136 – 142 .................................................. 32 – 36 md.
Over 142 ................................................... Over 36 md.
5. Fartsgrense 70 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
106 – 110 .................................................. 3 – 6 md.
110 – 114 .................................................. 6 – 8 md.
114 – 118 .................................................. 8 – 10 md.
118 – 120 .................................................. 10 – 11 md.
120 – 123 .................................................. 11 – 13 md.
123 – 126 .................................................. 13 – 15 md.
126 – 129 .................................................. 15 – 17 md.
129 – 134 .................................................. 17 – 20 md.
134 – 140 .................................................. 20 – 24 md.
140 – 146 .................................................. 24 – 28 md.
146 – 152 .................................................. 28 – 32 md.
152 – 160 .................................................. 32 – 36 md.
Over 160 ................................................... Over 36 md.
6. Fartsgrense 80 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
116 – 120 .................................................. 3 – 5 md.
120 – 130 .................................................. 5 – 8 md.
130 – 140 .................................................. 8 – 13 md.
140 – 150 .................................................. 13 – 19 md.
150 – 160 .................................................. 19 – 25 md.
160 – 170 .................................................. 25 – 30 md.
170 – 180 .................................................. 30 – 36 md.
Over 180 ................................................... Over 36 md.
7. Fartsgrense 90 km/t motortrafikkvei
Fart:
Tap av førerett:
126 – 135 .................................................. 3 – 6 md.
135 – 145 .................................................. 6 – 9 md.
145 – 151 .................................................. 9 – 12 md.
151 – 157 .................................................. 12 – 15 md.
157 – 163 .................................................. 15 – 18 md.
163 – 169 .................................................. 18 – 21 md.
169 – 175 .................................................. 21 – 24 md.
175 – 181 .................................................. 24 – 27 md.
181 – 187 .................................................. 27 – 30 md.
187 – 194 .................................................. 30 – 33 md.
194 – 200 .................................................. 33 – 36 md.
Over 200 ................................................... Over 36 md.
8. Fartsgrense 90 km/t motorvei
Fart:
Tap av førerett:
131 – 135 .................................................. 3 – 5 md.
135 – 137 .................................................. 5 – 6 md.
137 – 139 .................................................. 6 – 7 md.
139 – 141 .................................................. 7 – 8 md.
141 – 145 .................................................. 8 – 9 md.
145 – 151 .................................................. 9 – 12 md.
151 – 157 .................................................. 12 – 15 md.
157 – 163 .................................................. 15 – 18 md.
163 – 169 .................................................. 18 – 21 md.
169 – 175 .................................................. 21 – 24 md.
175 – 181 .................................................. 24 – 27 md.
181 – 187 .................................................. 27 – 30 md.
187 – 194 .................................................. 30 – 33 md.
194 – 200 .................................................. 33 – 36 md.
Over 200 ................................................... Over 36 md.
9. Fartsgrense 100 km/t motorvei
Fart:
Tap av førerett:
141 – 145 .................................................. 3 – 5 md.
145 – 147 .................................................. 5 – 6 md.
147 – 149 .................................................. 6 – 7 md.
149 – 151 .................................................. 7 – 8 md.
151 – 155 .................................................. 8 – 9 md.
155 – 161 .................................................. 9 – 12 md.
161 – 167 .................................................. 12 – 15 md.
167 – 173 .................................................. 15 – 18 md.
173 – 179 .................................................. 18 – 21 md.
179 – 185 .................................................. 21 – 24 md.
185 – 191 .................................................. 24 – 27 md.
191 – 197 .................................................. 27 – 30 md.
197 – 204 .................................................. 30 – 33 md.
204 – 210 .................................................. 33 – 36 md.
Over 210 ................................................... Over 36 md.
10. Fartsgrense 110 km/t:
Fart:
Tap av førerett:
151–155 .................................................... 3–5 md.
155–157 .................................................... 5–6 md.
157–159 .................................................... 6–7 md.
159–161 .................................................... 7–8 md.
161–165 .................................................... 8–9 md.
165–171 .................................................... 9–12 md.
171–177 .................................................... 12–15 md.
177–183 .................................................... 15–18 md.
183–189 .................................................... 18–21 md.
189–195 .................................................... 21–24 md.
195–201 .................................................... 24–27 md.
201–207 .................................................... 27–30 md.
207–214 .................................................... 30–33 md.
214–220 .................................................... 33–36 md.
Over 220 .................................................... Over 36 md.
Ved skjerpende omstendigheter, for eksempel dårlig sikt eller vanskelige kjøreforhold for øvrig, kan tap av førerett fastsettes for mindre hastighetsoverskridelser enn det som fremgår av ovenstående tabeller.
Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.
Kilde: lovdata.no / gd.no
https://www.gd.no/ble-tatt-i-122-km-t-m ... 18-1677714
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Du kan virkelig finne frem hyggelig lesestoff i julen.
Det minner meg på at det er ganske nøyaktig 2 år siden jeg fikk lappen tilbake

Det minner meg på at det er ganske nøyaktig 2 år siden jeg fikk lappen tilbake

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Uansett en god og kanskje for enkelte nødvendig påminnelse før MC-sesongen igjen starter om noen (få...
) uker. For å være kanskje noe i overkant optimistisk... 



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Det er jo i grunn helt greie marginer og forholde seg til. De fleste kjører litt over når de er helt alene på veien, men det er jo ikke så alt for vanskelig å holde seg under 115 i 80 sone.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Setter cruisen på 114km/t som regel. Å ha 80 på alle slags landeveier her i landet er litt merkelig. Enda verre er det at det blir enda mer 70-soner og oftere 60-soner spredt utover strekningen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Cruicecontrollen kan nok også settes til 120km/t med tanke på fratrekk og feilmarginer, men da pusher man grensene litt. Blir man tatt vanker det også tre prikker. Litt kjipt hvis man feks. Har 5 prikker fra før. Men er man prikkfri (som meg) og føler man har råd til å t sjansen på en bot, så sett cruicecontrollen på 115 i 80 sone.FredrikE24 skrev: 26 des 2022, 10:58 Setter cruisen på 114km/t som regel. Å ha 80 på alle slags landeveier her i landet er litt merkelig. Enda verre er det at det blir enda mer 70-soner og oftere 60-soner spredt utover strekningen.
Personlig føler jeg at rundt 100 er det jeg normalt ligger i i en 80 sone hvis forholdene ligger til rette.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Ja, det finnes en del landeveier som feks mellom Årdal og Lærdal hvor man fint kunne hatt 100 i fartsgrense på mesteparten av turen.FredrikE24 skrev: 26 des 2022, 10:58 Setter cruisen på 114km/t som regel. Å ha 80 på alle slags landeveier her i landet er litt merkelig. Enda verre er det at det blir enda mer 70-soner og oftere 60-soner spredt utover strekningen.
Men fartsgrensene er desverre i stor grad basert på hvordan veien er bygget, hvis den skal være over 80 så må veien være bygget for å tåle det.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Det er nok en del krav som skal oppfylles før diverse fartsgrenser settes ja. Det er nok også lagt inn gode feilmarginer, slik at politiet kan dra inn noen kidler fra bilførere som synes fartsgrensen er for lav i forhold til veistandard. Dem som kjlrer fort kjlrer nok fort okke som.SilverSmurfer skrev: 26 des 2022, 14:10Ja, det finnes en del landeveier som feks mellom Årdal og Lærdal hvor man fint kunne hatt 100 i fartsgrense på mesteparten av turen.FredrikE24 skrev: 26 des 2022, 10:58 Setter cruisen på 114km/t som regel. Å ha 80 på alle slags landeveier her i landet er litt merkelig. Enda verre er det at det blir enda mer 70-soner og oftere 60-soner spredt utover strekningen.
Men fartsgrensene er desverre i stor grad basert på hvordan veien er bygget, hvis den skal være over 80 så må veien være bygget for å tåle det.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Gir litt f… duFredrikE24 skrev: 26 des 2022, 10:58 Setter cruisen på 114km/t som regel. Å ha 80 på alle slags landeveier her i landet er litt merkelig. Enda verre er det at det blir enda mer 70-soner og oftere 60-soner spredt utover strekningen.

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Lauri skrev: 18 jan 2023, 19:06Gir litt f… duFredrikE24 skrev: 26 des 2022, 10:58 Setter cruisen på 114km/t som regel. Å ha 80 på alle slags landeveier her i landet er litt merkelig. Enda verre er det at det blir enda mer 70-soner og oftere 60-soner spredt utover strekningen.![]()
Eller kanskje han bare tar en enkel risikoanalyse. Hvor stor er sjansen for å bli tatt og hva er konsekvensen?
Selv bruker jeg å gasse opp til litt over hundre når det har snudd om natta., effektiv måte 3 fjerne sne fra taket og trekket over kassa på pickupen.
Eftersom det er ulovlig å kjøre med sne på biltaket og sjansen for fartskontroll på bygdeveien er mindre enn kontroll av ruter, sne på panser og tak og sne på baklysene når jeg kommer til "byen" er min metode for fjerning helt utmerket.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Beveger vi oss over til nabolandet (Sverige) så er ofte fartsgrensene vesentlig høyere på landeveiene. Der er det 80 stort sett over alt og ofte er det 90 også. Bøtesatsene i Sverige er langt snillere (halve prisen?) og man får så vidt jeg vet ikke overført noen prikker til Norge. Politiet i Sverige har så vidt meg bekjent svært sjeldent fartskontroller på landsbygda også.
Et avslappende og morsomt sted å kjøre motorsykkel :)
I Norge har jeg erfart at jeg har litt mer respekt for fartsgrensene, så summen på bøtesatsene og mengden kontroller har definitivt en bra effekt tror jeg. Spesielt for en som meg som allerede har klart og miste førerkortet to ganger så langt i livet. Det er først når man har opplevd det man setter ting litt i perspektiv. Å miste førerkortet mens man er på ferie på den andre siden av landet er ikke spesielt gøy. Det har merkelig nok fått meg til å respektere fatsgrensene mer.
Konsekvensene av et førerkortbeslag er for enkelte enorme. For meg var ikke konsekvensene store, men det er noe som skjer når et slikt beslag først blir et faktum. :)
Et avslappende og morsomt sted å kjøre motorsykkel :)
I Norge har jeg erfart at jeg har litt mer respekt for fartsgrensene, så summen på bøtesatsene og mengden kontroller har definitivt en bra effekt tror jeg. Spesielt for en som meg som allerede har klart og miste førerkortet to ganger så langt i livet. Det er først når man har opplevd det man setter ting litt i perspektiv. Å miste førerkortet mens man er på ferie på den andre siden av landet er ikke spesielt gøy. Det har merkelig nok fått meg til å respektere fatsgrensene mer.
Konsekvensene av et førerkortbeslag er for enkelte enorme. For meg var ikke konsekvensene store, men det er noe som skjer når et slikt beslag først blir et faktum. :)
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Skal man ytre seg om dette så er det vel at disse grensene er relativt snille - vil bemerke at jeg synes grenseverdiene for 30 sone er alt for snillt. Du kan nær doble fartsgrensa uten å miste førerkortet.
Og ja de fleste nye veier i Norge bygges som T90 - altså med profiler og utstyrt for 90 km/timen - selv om det visnok ikke er 90 km/t T90 skal gjenspeile - men typen vei..
7 mnd igjen til de siste 2 prikkene forsvinner - men nå kjører jeg Jeep på vinteren da passer det med maks 80 - og om CBXèn blir mest brukt så vil normalfarta ligge på 80-90 -- da vil førerkort vare ei stund - i hvertfall til november da det må fornyes igjen -- på grunn av sukkersyke.
Og ja de fleste nye veier i Norge bygges som T90 - altså med profiler og utstyrt for 90 km/timen - selv om det visnok ikke er 90 km/t T90 skal gjenspeile - men typen vei..
7 mnd igjen til de siste 2 prikkene forsvinner - men nå kjører jeg Jeep på vinteren da passer det med maks 80 - og om CBXèn blir mest brukt så vil normalfarta ligge på 80-90 -- da vil førerkort vare ei stund - i hvertfall til november da det må fornyes igjen -- på grunn av sukkersyke.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Folk får kjøre som de vil, jeg synes dog at fartsgrensene her til lands er for lave i mange tilfeller. Det som jeg ikke liker er at treigingene som ligger 10 under i 80, ligger 10 over i 60. 60 bør overholdes på en landevei.Lauri skrev: 18 jan 2023, 19:06Gir litt f… duFredrikE24 skrev: 26 des 2022, 10:58 Setter cruisen på 114km/t som regel. Å ha 80 på alle slags landeveier her i landet er litt merkelig. Enda verre er det at det blir enda mer 70-soner og oftere 60-soner spredt utover strekningen.![]()
Ellers har jeg noen rekorder som er ganske bra på enkelte strekninger i Norge hvor man aldri har vært over lappgrensa, men snittet ligger tett oppunder. Det hjelper med litt flyt og lite trafikk.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Husker jeg kjørte Fredrikstad - Sølsnes Fergekai på nøyaktig 6 timer og 15 minutter en gang med bil. Da gikk det javnt. Dette var i 1999 tror jeg. Det hadde jeg ikke tørt i dag. Ikke engang med sykkel.
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Tap av førerkort, vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd
Etter en kjapp sjekk på google så kan du i dag kjøre denne strekningen på litt under 7 timer. Da vil jeg anta at de regner med fartsgrenser som er på veien i dag. Blitt en god del endringer på E6 siden -99 så du var vel "frisk" i svingene da tenker jeg. Jeg er heldigvis ferdig med det aller verste i kjøringa mi, men det blir jo lagt til noen km på cruisekontrollen og da aller mest for å kompensere for en liten feil visning og endringer som vil oppstå ved forskjellige dekk dimensjoner og merker. Kontrollerer alltid biler og sykler mot Dragy og vet hvor jeg kan legge meg inkludert et fratrekk på en måling. Det er ikke sen helt store toppfarten som er viktig på lange turer, det er viktigere å komme seg av gårde fra alle stopp man må ha uten å sose rundt og bruke tid. Og fergeavganger har jeg sluttet å jakte på, de går stort sett hvert 20. min så det er det ikke verdt.Bjerknez skrev: 19 jan 2023, 23:19 Husker jeg kjørte Fredrikstad - Sølsnes Fergekai på nøyaktig 6 timer og 15 minutter en gang med bil. Da gikk det javnt. Dette var i 1999 tror jeg. Det hadde jeg ikke tørt i dag. Ikke engang med sykkel.
Yamaha XJR 1300