Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 04:56
Det jeg mener her er at elektronikken eller sensorene i Hondaen er programert på en "dum" måte. Er jo tullete og måtte levere sykkelen på verksted fordi dem dem programmerte dem på en slik måte at dette var et alvorlig problem. Når støtten er nede (der er det sensor) og bakhjulet står stille (der er det nok også sensor) mens bakhjulet går rundt, så burde ikke dette kvalifisere til noen alvorlig feil.
Men ingeniørene på Honda ble kanskje ikke valgt fra øverste hylle?
Litt logisk brist i denne vel
@Bjerknez , dersom sidestøtten er nede vil jo motoren stoppe når man setter den i gir.
Det er vel normalt kun sidestøtten som har sensor, lite poeng å ha det på midstøtta for man sliter vel med å kjøre av gårde med støtta ute når hjulet står i lufta
Så sidestøtta sin sensor er ikke til noe hjelp i denne sammenhengen med kjedesmøring hvor man ønsker å kjøre hjulet rundt vha. motoren, er støtta nede går ikke motoren uansett så fremt man ikke kortslutter bryteren med vilje.
Hele poenget med ABS, Antispinn og Traction er jo at rotasjon/rotasjonshastighet måles og sammenlignes mellom hjulene.
Så skal elektronikken hjelpe til ved å endre rett hjuls hastighet for å eliminere/utbedre problemet.
For at programvaren skal klare å skille på reell kjøring og slik "tørrkjøring" på midstøtte eller paddock, så må den få nok input til å klare å skille dette fra hverandre. Bakhjulets sensor er jo egentlig triggeren i denne sammenheng, så den er jo ikke til hjelp. I mitt hode da så bør det være minst to faktorer, f. eks. at dersom man hadde hatt sensor på midstøtte + forhjul står stille= OK
Sensor i sete og ingen sitter på den, forhjul står stille= OK
G-sensor/gyro som sier at sykkelen ikke er i bevegelse, forhjul står stille= OK
Sensor på midstøtte eller i sete på en mc er vel ikke vanlig, derfor kan vel det utelukkes som inputs i denne sammenhengen.
G-sensor/gyro som jeg har på min vil kunne løse det, alt annet vil vel være å stride i mot systemenes logikk/virkemåte uten å klare å skille ut at bakhjulet står i lufta med vilje.
At bakhjulet roterer og forhjulet står stille er sånn sett et signal på at noe er feil i følge både antispinn og ABS når dette ikke kan korrigeres.
Eks. ABS ville her ha sluppet opp på fremhjulets bremsekraft for å få det til å rotere like fort som bakhjulet, det vil ikke hjelpe her fordi sykkelen faktisk står stille, i reelle tilfeller under kjøring ville det ha løst problemet.
Så jeg klarer å se at dette er ikke så enkelt som man kanskje skulle tro, så fremt man ikke har sistnevnte sensorer/input til programvaren som tilsier at sykkelen ikke kjøres og at de systemene kan "deaktivere" seg og sine alarmklokker.
Har man mulighet til å skru de av før man "tørrkjører" bakhjulet så er det jo også greit.
Jeg kan i Enduro Pro modus skru på/av eller i hvilke grad/terskler disse forskjellige systemene skal funke.
Også beslektet: i følge TØI så reduserte ABS MC ulykker med personskade med rund 30% og leser man avsnittet "Blokkerende hjul og underbremsing" så sier det ganske mye om at førerstøttesystemer har mer å si enn man kanskje tror, selv på en tohjuling.
https://www.tshandbok.no/del-2/4-kjoere ... torsykler/
Artikkelen er fra 2016, så det er vel kanskje enda bedre i dag 6-7 år senere hvor det også er mer ABS Pro (med gyro) på veiene.