Det stemmer, sykkelen ble produsert i Tyskland uke 8, så batteriet har bare fått en sesong.dypen skrev: 23 jan 2023, 23:40Hadde tenkt å spørre hvor gammelt batteriet var men ser du har 2022 model sykkel :)Gammelsmurfen skrev: 23 jan 2023, 22:37 Målte spenningen på batteriet for første gang i vinter, den står i uisolert garasje og har ikke blitt ladet før den ble vasket og satt bort tidlig november. 12,94 Volt! Så satt jeg på computerladeren for å se, den sa 100% og skrudde av ladingen etter sekunders analyse.
Så da vet jeg at jeg ikke trenger å sjekke noe mer før i mars tidligst.
Tidligere sykler så har jeg alltid skrudd ut batteriet og satt det i et svalt rom i kjelleren på isoporplate og toppladet midtvinters og rett før montering.
Men det er nå engang sånn at selvutladningen er vesentlig lavere i kulde, så om et noenlunde friskt batteri holder spenningen på det akseptable så er det nok minst like bra om ikke bedre og oppbevare det kaldt, et fulladet batteri tåler 60-70 minus før det fryser og sprekker.
Det er dybdeutladning/lav spenning over tid som starter sulfatering på blyplatene.