Olav K skrev: 13 feb 2023, 17:44
Er vanskelig å ikke smile fra øre til øre når man har 10 pluss, en herlig GSA, skulket jobben og fått seg 15 deilige mil i midten av februar
Skikkelig artig bilde !
Og misunner deg muligheten for tur allerede nå.
Den muligheten har man på langt nær her jeg bor...
Men håper likevel på en tidlig vår .
Og her en litt masete, men også ganske morsom video relatert til til trådtittelen:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Testartikkelen skrev:Performance heads will lean towards the 1290 then, while two-up distance addicts might find the GS a better fit. But it’s so close, we’d definitely suggest booking a test ride on both…
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Spennende!
Men strengt tatt unødvendig om målet er å være størst. Barnslig, jeg vet . Men det har jo alltid vært slike "pissekonkuranser" mellom aktører og produsenter i ulike bransjer, ikke minst bilbransjen.
Som altså allerede nevnt, strengt tatt unødvendig for KTM hvis målet er å være størst på kubikk og HK med nåværende1301 kubikker.
Husker ikke detaljene i farten, men mener å huske at den nye BMW boxeren vil få en kubikkstørrelse på 1294 med en beskjed HK økning.
Men! dreiemomentet vil trolig øke mer og overgå de 140 Nm som 1290'en min har og som ble bittelitt redusert til 138 Nm da samme motor gjennomgikk en "modernisering" ved modelloppdateringen for et par-tre år siden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
En annen interessant detalj hvis KTM kommer med en 1390 (1400 kubikk) motor er at da vil KTM ganske sannsynlig skyve Moto Guzzi ned fra den øverste plassen på pallen av de få europeiske MCmotorprodusentene vi har som lager V2 motorer.
Moto Guzzis 1400 motor som satt i "California", som gikk ut av produksjon for få år siden, var på 1380 kubikk og er altså fortsatt den største V2 motorsykkelmotoren laget her I Europa.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Etter 20 000 km på 12 mnd på min KTM 990 SMT vurderer jeg å oppgradere til 1290 SA. Jeg har bare testet 21' modellen en times tid på veiene rundt Stord/Fitjar og må si jeg likte veldig godt sittestilling og den mer raffinerte gangen på 1290 kontra både superduke GT og min egen SMT 990, som føles ut som en gammel diesel uten turbo i sammenligning.
Jeg likte gt'en bedre rent dynamisk og sittestilling på overkropp, men den blir for skarp knevinkel på og jeg synes den var for stump fjæringsmessig.
Testet samtidig 890 SMT, og denne overrasket meg veldig i positiv forstand. Veldig lettkjørt, ekstremt svingvillig og veldig god fjæring, sete og kjørestilling. Manglet en del bunndrag sammenlignet med egen 990 smt, men føltes ut som en raffinert v12 i sammenligning med diesellignende gamlefar.
På småveiene her likte jeg 890 SMT best, men jeg vet jo at jeg har behov for bedre vindbeskyttelse, mulighet for tyngre oppakning og mer behagelig passasjersete.
Jeg forventet å like Super Adventure bedre på det meste enn de to andre, men etter test av alle tre ble jeg mer usikker på om dette er sykkelen jeg burde velge og trenger litt erfaringsinput fra andre.
Mitt bruksområde er ganske krevende da jeg pendler med sykkel stort sett hele året og bruker de fleste oppholdsdager til å rase rundt på jakt etter neste sving. Ferier kan jeg gjerne ta med telt og passasjer på lange bromturer, evnt en tur på kontinentet på egenhånd.
På grunn av pendlingsbiten har jeg behov for en sykkel som er lettkjørt i tett trafikk, har god værbeskyttelse, er smooth og jevn, er pålitelig og lett/billig å skru på og holde i drift.
Siden jeg også er en relativt ung kar med sans for fart, svinger og bakhjulskjøring (på lukket område, selvsagt) og gjerne en banetur i sjeldne tilfeller, så er lysten på kvikke og sportslige egenskaper også en viktig faktor.
Er super adventure sykkelen for meg eller vil jeg være bedre tjent med å se på bmw 1000xr, Multistrada eller andre alternativer?
Min egen 990 SMT er helt perfekt for leken helgekjøring, men er for lite raffinert for optimal glede av pendling og rolige langturer og for liten til å være behagelig for lange passasjerturer.
Min far sin Gs1200 er perfekt for ferieturer, men er dørgende kjedelig for alt annet enn transportetapper.
Fjottpeis skrev: 19 sep 2023, 23:16
Tar gjerne imot erfaringer og tanker :)
Heisan!
Velkommen med første innlegg på MCsiden.no forumet !
Litt seint på kvelden akkurat nå så svar fra meg får vente til i morgen.
Men svar og mine erfaringer og tanker skal du helt klart få i løpet av morgendagen !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Velkommen hit Fjottpeis. Trenger jeg å anbefale noe.... tror ikke det siden du nevner den selv og jeg har den i signaturen. Prøv flere sykler før du kjøper og ikke glem Ducati'n, den er meget god etter min mening og med bittelitt italiensk sjarm på lydbildet med acra full anlegg. Litt "pops and bangs" på upshift når rulla er skikkelig i bruk. Samtidig er den en skikkelig mil sluker med comfort og kan være til de grader bølle hvis tid og plass er riktig. Den er lettkjørt har det som treng av elektroniske duppeditter. En annen bonus er at du møter ikke en rundt hver sving og føler du har noe som ikke andre helt turte å satse på. Husk at "kun død fisk følger strømmen" ( ref. GS)
Lykke til med valget.. det er ikke enkelt for de andre syklene er tross alt meget bra de også. Det hele bunner ut i egne preferanser og hva man liker. KTM, BMW eller Ducati..... tror de er like bra alle til vårt bruk og man må vel være en skikkelig hardcore skal man klare å skille noe.
Har kjørt noen turer med 1250 GS/A både i fjor og i sommer som helt klart er en flott sykkel men det er jammen 1290’n også. Er veldig fornøyd med min -19 model etter å ha testet nye 1290 i flere runder nå.
Største forskjellen på min og den nye modellen er arbeidsområde / arbeidsgange på motor som er helt utrolig og veldig lettkjørt. Den kan slippes ned i hastighet på 6 gear og trekker jamt og fint uten anstrengelse oppover igjen, i tillegg går den som ett villdyr.
Slank fin sykkel og letthåndterlig på grunn av lav vekt og lavft tyngdepunkt som er endret vs min -19 modell.
Bilde fra test tur til Ørje, Rømskog og over til Askim før retur til Mysen. Regn og grått vær men flott når du har klær som holder deg tørr :)
IMG_4960.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 21 sep 2023, 07:06, redigert 1 gang totalt.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1