Jeg ble aldri 100% tilfreds med de bildene mobilen ga meg og ønsket meg noe mer, så jeg kjøpte et Sony RX100 som er forøvrig er et glimrende kompaktkamera i untusiast klassen.
Etter dette har jeg mer eller mindre gitt opp og gå mobilkameraene nærmere i sømmene og bestemte meg for at disse i beste fall er ok til hverdagsfoto og dokumentasjon.
Men i det siste har jeg ramlet over en del videoer som skryter av blandt annet iPhone 14 Pro og bildene tatt i RAW format. Jeg har aldri testet dette men ga et forsøk for et par dager siden, litt for å overbevise meg selv om at det fortsatt er dedikerte kamera som er best.
MEN.... da fikk jeg meg en skikkelig overraskelse jeg sent glemmer. For det har skjedd jæ*** mye på kamerafronten når det kommer til mobiler siden iPhone 8!
RAW bildene rett fra iPhone 14 Pro Max er på hele 48 MP og filstørrelsen er på rundt 75MB pr. Bilde. Etter en kjapp redigering i Lightroom så ser det meget bra ut. Også når man zoomer inn på bildene.
Her er noen snapshots jeg tok i hagan for litt siden. Ikke noen spektakulære bilder i seg selv, men kvaliteten mener jeg er minst like bra som langt dyrere kameraer. Jeg har brukt maks 2 minutter pr. Bilde i redigeringen.
Her er bildene i full størrelse. Kun konvertert til jpg.

Så heretter skal jeg kun ta bilder med min iPhone 14 Pro i RAW format. Ingen tvil