Endrer man antall tenner så vil man kanskje få mer hester, men det vil vel gå på bekostning av noe? Er ikke "Tuning" eller "optimalisering" et mer riktig ord og bruke i den sammenhengen?
Da rygger jeg forsiktig ut...

Der er vi uenige, ingen tvil om at blir mer sprut i sykkelen når drever nedmekkern skrev: 24 feb 2023, 07:43 Greit nok så blir den tettere mellom gearene men stort sett er det lite/ingenting å hente synes jeg.
Jeg merket heller ingen særlig forskjell da jeg fikk min forrige 1290 drevet ned med et 16 tanns framdrev til erstatning for det originale 17 tanns drevet. Resultatet ble litt mer kontrollert gangfartkjøring, men ikke mye.
Litt mer "sprut" på eksempelvis 4 gear kompenserer jeg med da å bruke 3 gear for ennå mer "sprut".
dessuten blir belastningen på lageret til frontdrevet lavere enn med et lite drev forran.AJ skrev: 24 feb 2023, 13:37
Gjør man drevingen på denne måten, altså mindre framdrev enn originalen, er sjansene store for at kjedeglideren fremst på sving(gaffel)armen slites raskere ned.
Derfor foretrekker de fleste som drever om sykkelen et større bakdrev i stedet. Og oppnår med dette selvfølgelig samme effekt.
Er en gylden middelvei der, jamekkern skrev: 24 feb 2023, 16:03 Går man for langt i nedgearing så blir det for mye gearing til at man får brukt effekten i motoren-OG at den blir masete og tørst.
Ja, var noe slikt tenkte. Tror ikke noe man kan stille i menyer som sett, sikkert litt forskjell for de forskjellige map'ene. Får høre på fb gruppe om noen som vet om enkelt på Scrambler 1200.mekkern skrev: 24 feb 2023, 19:11 På ride by wire så justerer man utslaget elektronisk- på 790 duke til guttungen er det vel 90% utslag ved 30% bevegelse, så den er litt kilen til en blir vant med det.![]()
Ja, der sier du noe, takkmekkern skrev: 03 mar 2023, 09:20 Ikke bruk kobber grunnet galvanisk reaksjon. Alupasta er bedre på aluminium. Eller metallfri pasta.
https://www.biltema.no/bilpleie/smoremi ... 2000037637