Tips til sykkel
Tips til sykkel
Skal kjøpe min første egen sykkel snart. Har kjørt litt tidligere. Budsjett er satt til max rundt 180k. Blir mest dagsturer på landevei og bykjøring. Jeg er ca 188cm og 85kg.
Foreløpig har jeg satt opp følgende liste over sykler jeg vurderer:
Yamaha MT07
Yamaha MT09
Kawasaki Z900
Triumph Street Triple RS
Triumph Trident 660
BMW F900R
BMW G310 GS
Kommentarer, tips, råd?
Noen andre sykler jeg heller bør vurdere?
Foreløpig har jeg satt opp følgende liste over sykler jeg vurderer:
Yamaha MT07
Yamaha MT09
Kawasaki Z900
Triumph Street Triple RS
Triumph Trident 660
BMW F900R
BMW G310 GS
Kommentarer, tips, råd?
Noen andre sykler jeg heller bør vurdere?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips til sykkel
Her vil du få omtrent forskjellige svar og meninger fra alle som svarer. SPesielt fordi ønsket ditt er litt for "generelt".
Men ut fra syklene du lister opp så har du jo lagt listen for hva slags type sykler du ønsker så jeg forholder meg til denne listen når jeg nå gir mitt bidrag.
Førstevalget mitt her er helt klart Street Triple RS da jeg har eid en Street Triple R tidligere. En utrolig artig og tøff sykkel synes jeg. Litt mer "premium" enn Yamaha sine modeller vil jeg si.
Kawasakien har jeg ikke noe kjennskap til.
Yamaha MT07 og 09 er jo bankers, men med angivelig noe dårligere dempere og røffere finish enn Triumph'en mener jeg. Driftsikkerhet og kvalitet ellers er det jo ikke noe å si på. Dem er bare litt kjedeligere. Spesielt missliker jeg de skarpe fargekombinasjonene Yamaha har på enkelte av sine sykler. Ser veldig fjortis ut. men det er en smakssak. Motormessig er MT09 en veldig morsom sykkel.
MT07 er ganske liten og stutt og siden du er nesten 190 høy så vil jeg tro denne kan bli litt i minste laget for deg.
Vurder også Triumph Speed Twin 1200. Dette er en sykkel vertfall jeg personlig liker utrolig godt. :)
Men ut fra syklene du lister opp så har du jo lagt listen for hva slags type sykler du ønsker så jeg forholder meg til denne listen når jeg nå gir mitt bidrag.
Førstevalget mitt her er helt klart Street Triple RS da jeg har eid en Street Triple R tidligere. En utrolig artig og tøff sykkel synes jeg. Litt mer "premium" enn Yamaha sine modeller vil jeg si.
Kawasakien har jeg ikke noe kjennskap til.
Yamaha MT07 og 09 er jo bankers, men med angivelig noe dårligere dempere og røffere finish enn Triumph'en mener jeg. Driftsikkerhet og kvalitet ellers er det jo ikke noe å si på. Dem er bare litt kjedeligere. Spesielt missliker jeg de skarpe fargekombinasjonene Yamaha har på enkelte av sine sykler. Ser veldig fjortis ut. men det er en smakssak. Motormessig er MT09 en veldig morsom sykkel.
MT07 er ganske liten og stutt og siden du er nesten 190 høy så vil jeg tro denne kan bli litt i minste laget for deg.
Vurder også Triumph Speed Twin 1200. Dette er en sykkel vertfall jeg personlig liker utrolig godt. :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tips til sykkel
Heisan!
Og velkommen til oss her på MCsiden.no @MrWilliam
.
Kommer ikke med noen tips i dette innlegget, men tenker du kanskje først som sist kan glemme BMW 310 GS, som du har på lista di.
Riktignok en ganske stor sykkel med fysiske mål som ganske sikkert vil passe dine kroppsmål veldig godt. Men altfor lite motor, etter min mening, for en på 85 kg + noen ekstra kilo med kjøreutstyr. Og ikke minst om man skal legge ut på tur med litt (eller kanskje altfor mye...
) bagasje og passasjer.
Og velkommen til oss her på MCsiden.no @MrWilliam

Kommer ikke med noen tips i dette innlegget, men tenker du kanskje først som sist kan glemme BMW 310 GS, som du har på lista di.
Riktignok en ganske stor sykkel med fysiske mål som ganske sikkert vil passe dine kroppsmål veldig godt. Men altfor lite motor, etter min mening, for en på 85 kg + noen ekstra kilo med kjøreutstyr. Og ikke minst om man skal legge ut på tur med litt (eller kanskje altfor mye...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tips til sykkel
Hei hei @MrWilliam :)
Det første som slår meg, du er en forholdsvis stor … og voksen fyr vil jeg tro så du kan sikkert kjøpe hva du vil.
Da ville mitt valg vært en romslig sykkel med litt kubikk, godt med hester som du kan vokse inn i og med. Har selv nedmaskinert og testet ut mellomsjiktet som var veldig bra på mange måter men den manglet noe … kjøregleden forsvant.
Men, den kom garantert tilbake i bøtter og spann ved sykkelbytte uten å kjøpe det dyreste, verste eller største men en romslig sykkel med godt moment.
Lykke til med sykkelkjøp
Det første som slår meg, du er en forholdsvis stor … og voksen fyr vil jeg tro så du kan sikkert kjøpe hva du vil.
Da ville mitt valg vært en romslig sykkel med litt kubikk, godt med hester som du kan vokse inn i og med. Har selv nedmaskinert og testet ut mellomsjiktet som var veldig bra på mange måter men den manglet noe … kjøregleden forsvant.
Men, den kom garantert tilbake i bøtter og spann ved sykkelbytte uten å kjøpe det dyreste, verste eller største men en romslig sykkel med godt moment.
Lykke til med sykkelkjøp

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Tips til sykkel
Velkommen til oss. Gode råd har du allerede fått og jeg støtter AJ i kommentaren på BMW GS 310 sammen med de andre alternativene. Jeg tenker også at din alder kan ha innvirkning på valg av sykkel og hvilke råd du vil få. Er du i den yngre enden så er det fine sykler sikkert alle du har listet opp, men nærmer du deg mitt territorium og drar deg mot 50 eller over så er kanskje rygg og nakke bedre tjent med noe du sitter litt mer rett opp og ned kanskje. Dypen er også inne på noe når han snakker om kubikk og kjøreglede. Det er uforskamma godt å kjøre rolig og kontrollert med nok power i rulla så en slipper å jage turtall for å være litt aktiv. Men alle du ramser opp uten BMW har vel egentlig rimelig greit med power.
Lykke til videre i valget.
Lykke til videre i valget.
Yamaha XJR 1300
Re: Tips til sykkel
Ja takk for gode tips og råd allerede! Nærmer meg med stormskritt 40, uten sammenheng forøvrig...
Så kan vel strengt tatt unne meg hva som helst nå ja.
Har prøvd MT07 siden det var den jeg falt for først, men den var overraskende liten. Så mulig jeg går for noe større, men vil fortsatt holde meg i den kategorien. Litt pga utseende, men og fordi jeg frykter at en racer feks blir litt vel overkill for mitt behov.
Så kan vel strengt tatt unne meg hva som helst nå ja.
Har prøvd MT07 siden det var den jeg falt for først, men den var overraskende liten. Så mulig jeg går for noe større, men vil fortsatt holde meg i den kategorien. Litt pga utseende, men og fordi jeg frykter at en racer feks blir litt vel overkill for mitt behov.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tips til sykkel
Smugtitte litt på Aprilia 660 Tuareg, kanskje..
?
Veldig behagelig sykkel, høyreist som den er med god plass for høyreiste og langbeinte...
.
Ganske sprek er den også med en utrolig jevn og fin motorgange.

Veldig behagelig sykkel, høyreist som den er med god plass for høyreiste og langbeinte...

Ganske sprek er den også med en utrolig jevn og fin motorgange.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips til sykkel
MT07 er liten ja.
Prøv en Street Triple RS. Den er noe mer sportslig i sittestillingen enn MT07/09 men er litt romsligere allikevel. Jeg gir meg ikke helt på Triumph Speed Twin 1200. Det er en skikkelig fin sykkel synes jeg. Men du liker kanskje ikke den klassiske looken?
Du kan kjøre Norge rundt på en hvilken som helst sykkel. Det avhenger av hva du blir vant til og hva du foretrekker. Men en noenlunde oppreist sykkel i det litt "sportslige" segmentet med tanke på motor så er vertfall MT09 og Street Triple RS et stort byks fra MT07 når det kommer til motor.
Tenker du fornuft og komfort, så se deg om etter en større sykkel med mer kubikk og plass til mye bagasje. Disse sitter man ofte uforskammet godt på og man sitter som oftest høyere etc.
Prøv en Street Triple RS. Den er noe mer sportslig i sittestillingen enn MT07/09 men er litt romsligere allikevel. Jeg gir meg ikke helt på Triumph Speed Twin 1200. Det er en skikkelig fin sykkel synes jeg. Men du liker kanskje ikke den klassiske looken?
Du kan kjøre Norge rundt på en hvilken som helst sykkel. Det avhenger av hva du blir vant til og hva du foretrekker. Men en noenlunde oppreist sykkel i det litt "sportslige" segmentet med tanke på motor så er vertfall MT09 og Street Triple RS et stort byks fra MT07 når det kommer til motor.
Tenker du fornuft og komfort, så se deg om etter en større sykkel med mer kubikk og plass til mye bagasje. Disse sitter man ofte uforskammet godt på og man sitter som oftest høyere etc.
Re: Tips til sykkel
Speed Twin 1200 er fin den! Har sittet på Bonneville og Trident i min barndom. Men tenkte et litt mer "moderne" utseende denne gangen.
-
- Innlegg: 128
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Bosted: Arendal
Re: Tips til sykkel
Synes ofte Kawasaki har noe dårligere geometri for langbente enn konkurrentene. Har kjørt en 900 og likte motoren veldig godt, men kunne aldri levd med en så spiss knevinkel denne ga meg. (bruker lengde 36" i bukser). Hadde jeg hatt 180 å blåse på ei krise, hadde det blitt ny Moto Guzzi v85tt 

Re: Tips til sykkel
Ikke velg en sykkel som er liten. kan fort bli ubehagelig å sitte i "fosterstilling" over litt tid. Skal du kjøre mye så kan også service kostnader være nyttig å tenke på. Hoved service kan variere mye 6-7000 til 12000+ denne er det også forskjellige lengder i mellom på forskjellige merker.
Lykke til med valg av sykkel og husk det er hva du synes/føler som er det viktigste
Lykke til med valg av sykkel og husk det er hva du synes/føler som er det viktigste
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
Re: Tips til sykkel
Triumph Trident 660 får veldig mye bra omtale men kan hende Triumph Tiger Sport 660 er vel så aktuell, litt samme sykkel med kåpe og innbiller meg litt romsligere uten at sikker på det?
Skal visstnok være sterkere/sprekere enn volum og effekt tilser men ikke prøvd de selv eller en gang sittet på de.

Skal visstnok være sterkere/sprekere enn volum og effekt tilser men ikke prøvd de selv eller en gang sittet på de.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips til sykkel
Jeg hadde denne som lånesykkel sist Rocket'en var på service. Styr unna hvis du ønsker en morsom motor.pingvin skrev: 17 mar 2023, 12:24 Triumph Trident 660 får veldig mye bra omtale men kan hende Triumph Tiger Sport 660 er vel så aktuell, litt samme sykkel med kåpe og innbiller meg litt romsligere uten at sikker på det?
Skal visstnok være sterkere/sprekere enn volum og effekt tilser men ikke prøvd de selv eller en gang sittet på de.
![]()
Denne synes jeg var slapp i frasparket og krevde MYE turtall før det i det hele tatt skjedde noe.
Re: Tips til sykkel
Du har jo 4 ganger så stor motor så ikke rart du synes tam i forhold, men du har sikkert rett, som sagt ikke kjørt den selvBjerknez skrev: 17 mar 2023, 12:28 Jeg hadde denne som lånesykkel sist Rocket'en var på service. Styr unna hvis du ønsker en morsom motor.
Denne synes jeg var slapp i frasparket og krevde MYE turtall før det i det hele tatt skjedde noe.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Tips til sykkel
Ser du etter ny eller brukt sykkel? Jeg er 185, og hadde Versys 650 - for spiss vinkel for mine "gamle" knær. Grei til øvelseskjøring og første sykkel. Hadde den 1/2 etter jeg fikk lappen. Det kreves en lang tur for å finne ut om ergonomien er rett for deg.