Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Det er jo fortsatt vinter så det holder her jeg bor.
Og da bruker man kanskj en smule for mye tid på nettet hvor man til stadighet finner ting & tanf og løsninger som frister til kjøp.
Men... kanskje det er lurt å ha litt is i magan sånn at man ikke gaper over for mye og i tillegg gjør noen mindre lure kjøp...
Uansett, jeg kom over et spesielt interesant produkt jeg vurderer, nemlig konverteringssett for eikefelger med slange til slangeløse felger.
Har sett på Outex løsningen.
Men før jeg evt. smeller avgårde en bestilling hører jeg gjerne fra forumbrukere her på Mcsiden.no som har erfaring med slik konvertering. Som f.eks. Honda Africa Twin/CRF eiere og Moto Guzzi V85 TT eiere av de første årsmodellene.
Er selvsagt interessert i å høre andres erfaringer med andre konverteringsløsninger enn Outex også:
https://woodyswheelworks.com/products/o ... 4d99&_ss=r
Og da bruker man kanskj en smule for mye tid på nettet hvor man til stadighet finner ting & tanf og løsninger som frister til kjøp.
Men... kanskje det er lurt å ha litt is i magan sånn at man ikke gaper over for mye og i tillegg gjør noen mindre lure kjøp...
Uansett, jeg kom over et spesielt interesant produkt jeg vurderer, nemlig konverteringssett for eikefelger med slange til slangeløse felger.
Har sett på Outex løsningen.
Men før jeg evt. smeller avgårde en bestilling hører jeg gjerne fra forumbrukere her på Mcsiden.no som har erfaring med slik konvertering. Som f.eks. Honda Africa Twin/CRF eiere og Moto Guzzi V85 TT eiere av de første årsmodellene.
Er selvsagt interessert i å høre andres erfaringer med andre konverteringsløsninger enn Outex også:
https://woodyswheelworks.com/products/o ... 4d99&_ss=r
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Se der, ja!
Selges også på eBay til en akseptabel pris.
Her var det også mye nyttig info
:
https://www.ebay.com/itm/304780452443
Selges også på eBay til en akseptabel pris.
Her var det også mye nyttig info

https://www.ebay.com/itm/304780452443
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
bortsett fra eikehullene er det også andre forskjeller.
Man mangler også den indre tetteflaten kalt safetyhump.
Tubetype.

vs tubeless

Så dekkene vil lettere miste luft og sitter ikke like fast i felgkanten.
Man mangler også den indre tetteflaten kalt safetyhump.
Tubetype.

vs tubeless

Så dekkene vil lettere miste luft og sitter ikke like fast i felgkanten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Grei og nyttig info, dette.mekkern skrev: 14 mar 2023, 16:46 bortsett fra eikehullene er det også andre forskjeller.
Man mangler også den indre tetteflaten kalt safetyhump.
Tubetype.
vs tubeless
Så dekkene vil lettere miste luft og sitter ikke like fast i felgkanten.
Men det var altså ikke først og fremst dette jeg lurte på...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Var det min sykkel ville jeg kjørt med slanger. I tilfelle du skulle ønske å konvertere ville jeg venta til første dekkbytte og da vil jeg tro du kan rulle på 10k til 14k kilometer først :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Hvis konvertering så kommer det først til å skje i forb. med første dekkbytte, ja.dypen skrev: 14 mar 2023, 19:08 Var det min sykkel ville jeg kjørt med slanger. I tilfelle du skulle ønske å konvertere ville jeg venta til første dekkbytte og da vil jeg tro du kan rulle på 10k til 14k kilometer først :)
Med et dekkbytte annet hvert år, som antakelig vil være mest sannsynlig på V7'ern så er det noen vurderinger som skal gjøres om konvertering egentlig har noen hensikt, praktisk såvel som økonomisk...

Men er fortsatt interessert i å høre om noen erfaringer, gode som dårlige, med slike konverteringssett som OutEx jeg linket til i første innlegg.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Fikk dette svaret på Facebooksiden til Moto Guzzi klubben i dag:
Og har nå sendt e-post til den lokale MG-forhandleren/verkstedet om montering av et slikt sett er noe de kan gjøre i forb, med dekkbytte, evt. vinterlagring/service.
Usikker på om jeg tar sjansen på å gå løs på en slik jobb selv...
Og har nå sendt e-post til den lokale MG-forhandleren/verkstedet om montering av et slikt sett er noe de kan gjøre i forb, med dekkbytte, evt. vinterlagring/service.
Usikker på om jeg tar sjansen på å gå løs på en slik jobb selv...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Er vel ikke BARE fordeler med slangeløst, da hadde vel alle hatt det (selv om sikkert har også med kost å gjøre) :) Kan f.eks. skade dekket så mye at ikke lar seg plugge mens med slange kan man kanskje humpe seg hjem om ikke dekket for ødelagt også for det.
Men MANGE fordeler, ja. Woody er jo legende innen MC felger så borger vel for kvalitet.
Bygget om 690 SMC 17" felger til slangeløse med Tech7. Fungerte bra selv om felgen ikke har riktig geometri på felgen som Mekkern poengterer. Riktignok liten lekkasje så måtte toppe opp med luft inne i mellom på ene hjulet men skylder på slurv med Tech7 rundt eike.
Men MANGE fordeler, ja. Woody er jo legende innen MC felger så borger vel for kvalitet.
Bygget om 690 SMC 17" felger til slangeløse med Tech7. Fungerte bra selv om felgen ikke har riktig geometri på felgen som Mekkern poengterer. Riktignok liten lekkasje så måtte toppe opp med luft inne i mellom på ene hjulet men skylder på slurv med Tech7 rundt eike.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Ganske fornuftig regel: hør hva sier erfaring ….
Mekkern tipset deg til å sjekke felg formering for du slå seg los på konvertering. Ikke interesant til deg. Ok
Selgeren har et bilde og tekst med forklaring. Les om dette og sjekk felgene for du tar dette videre
Ja jeg vet hva jeg snakker og advarer deg. Har konvertert uten å høre på en erfaren MCsyklist. Måte kjøpe ny dekk og felg + fikse små skader på MC. Litt kostbar vei til å lære
Mekkern tipset deg til å sjekke felg formering for du slå seg los på konvertering. Ikke interesant til deg. Ok
Selgeren har et bilde og tekst med forklaring. Les om dette og sjekk felgene for du tar dette videre
Ja jeg vet hva jeg snakker og advarer deg. Har konvertert uten å høre på en erfaren MCsyklist. Måte kjøpe ny dekk og felg + fikse små skader på MC. Litt kostbar vei til å lære
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Det er nettopp dette jeg gjør, sjekker og spør om erfaringer.Snekker.edvin skrev: 17 mar 2023, 17:50 Ganske fornuftig regel: hør hva sier erfaring ….
Mekkern tipset deg til å sjekke felg formering for du slå seg los på konvertering. Ikke interesant til deg. Ok
Selgeren har et bilde og tekst med forklaring. 331E8769-12C7-46BE-BFC5-9DF465AA63A6.png Les om dette og sjekk felgene for du tar dette videre
Ja jeg vet hva jeg snakker og advarer deg. Har konvertert uten å høre på en erfaren MCsyklist. Måte kjøpe ny dekk og felg + fikse små skader på MC. Litt kostbar vei til å lære
Og jeg noterer meg alle svar og erfaringer jeg får.
Noterer meg også at japanske Outex, som lager disse konverteringssettene, har laget et sett spesifikt til V7 850 Special. Tror neppe de ville tatt sjansen på lage et slikt sett om de ikke på forhånd sjekket med Moto Guzzi om felgene kan konverteres til slangeløse.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Selvfølgelig ønsker man ikke å ta unødige sjanser.Snekker.edvin skrev: 17 mar 2023, 17:50 Ganske fornuftig regel: hør hva sier erfaring ….
Mekkern tipset deg til å sjekke felg formering for du slå seg los på konvertering. Ikke interesant til deg. Ok
Selgeren har et bilde og tekst med forklaring. 331E8769-12C7-46BE-BFC5-9DF465AA63A6.png Les om dette og sjekk felgene for du tar dette videre
Ja jeg vet hva jeg snakker og advarer deg. Har konvertert uten å høre på en erfaren MCsyklist. Måte kjøpe ny dekk og felg + fikse små skader på MC. Litt kostbar vei til å lære
Dette som @mekkern påpekte var, som jeg skrev i svarinnlegget, nyttig info. Samtidig hadde jeg allerede anslått som sikkert at Moto Guzzifelgene hadde denne innvendige felgkanten siden en anerkjent produsent som japanske Outex har et konverteringssett til nettopp disse felgene i sitt sortiment. Om felgene ikke var laget for sikker konvertering, altså med denne felgkanten, ville nok helt sikkert ikke Outex laget et slikt sett.
Det er vel grunn til å tro at alle eikefelger på nyere sykler i dag, også de som krever slange, har denne felgkanten med tanke på at det benyttes slangeløse dekk på disse.
Men veldig greit å få dette endelig og uomtvistelig fastslått av en V7 850 Specialeier:
https://www.advrider.com/f/threads/moto ... t-46901863
Her et par bilder fra dette innlegget:
Så da tyder alt på at man trygt kan konvertere disse felgene.
Bare man gjør det grundig og etter boka, selvfølgelig.
Men om jeg kommer til å gjøre det er fortsatt usikkert...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Takker

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Hm...
Passer ikke til V7 850 Special. Kun foregående V7 modeller...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Mousse er også et alternativ, men er alt for dyrt mener nå jeg.
Hva er hovedårsaken til at du vil tette den? Enklere feltrep eller å slippe kost på slanger, slangebytter og litt enklere dekkskift?
Men joda, hadde jeg fått valget ved kjøp av sykkel så hadde det blitt slangeløst for min del.
Jeg vurderte sterkt å gjøre dette på min forrige sykkel, men etter mye research fant jeg ut at jeg burde la være.
Mest av sikkerhetsmessige grunner samt og være mer sikker på og slippe trøbbel.
Myter om at man må ha dekk som er glatte inni osv. når man har slanger er bare tull, så lenge man har riktig størrelse på slangene og riktig dekktrykk så trykket mellom slange og dekkets innside er riktig, så unngår man forskyvning og "skubbing" på slangen.
Om an kjøper slanger av god kvalitet så punkterer man neppe lettere enn med slangeløst, snarere tvert i mot.. men det er mye lettere med feltrep av punktering i dekkets kjørebane så lenge dekket ikke er skadd ellers.
Hva er hovedårsaken til at du vil tette den? Enklere feltrep eller å slippe kost på slanger, slangebytter og litt enklere dekkskift?
Men joda, hadde jeg fått valget ved kjøp av sykkel så hadde det blitt slangeløst for min del.
Jeg vurderte sterkt å gjøre dette på min forrige sykkel, men etter mye research fant jeg ut at jeg burde la være.
Mest av sikkerhetsmessige grunner samt og være mer sikker på og slippe trøbbel.
Myter om at man må ha dekk som er glatte inni osv. når man har slanger er bare tull, så lenge man har riktig størrelse på slangene og riktig dekktrykk så trykket mellom slange og dekkets innside er riktig, så unngår man forskyvning og "skubbing" på slangen.
Om an kjøper slanger av god kvalitet så punkterer man neppe lettere enn med slangeløst, snarere tvert i mot.. men det er mye lettere med feltrep av punktering i dekkets kjørebane så lenge dekket ikke er skadd ellers.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Mest fordi jeg er vant med slangeløst, må jeg bare erkjenne...Gammelsmurfen skrev: 17 mar 2023, 20:58 Hva er hovedårsaken til at du vil tette den? Enklere feltrep eller å slippe kost på slanger, slangebytter og litt enklere dekkskift?
Men joda, hadde jeg fått valget ved kjøp av sykkel så hadde det blitt slangeløst for min del.

Men selvfølgelig også med tanke på evt. punktering, noe jeg har opplevd noen få ganger på tidligere sykler.
Det begynner å bli lenge siden sist det skjedde, da...
Og når jeg tenker meg om så er det jo flere modeller på det norske markedet med slange i hjulene, bl.a Yamaha Ténéré 700. om jeg ikke tar feil?
Er vel ikke mange eiere av denne som har opplevd noe negativt med dette?
Så pendelen har vel svingt i retning av at det neppe blir noen konvertering.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Ja Yamaha T7 har også slanger, stort sett alt av Enduro har eikefelger pga. at det er mer flex i felgen som gjør at de tåler mer på dårlig vei/underlag enn en støpt felg. Samme med Scramblere og selvsagt crossere, men som du helt sikkert vet har noen konstruert de så eikefestene ikke går igjennom felgen på innsiden av dekket. Enten på utsiden som på min BMW eller i en kant/ring i felgens senter.
Sjansen for at man ved tetting av en felg med gjennomgående eikeskruer byr på problemer er nok større enn å bruke slanger.
Bytter man felgbåndet i gummi (koster bare noen få tiere) ved dekkskift, så en evt. litt løs eikemutter eller ujevnhet på en mutter ikke gnager rett på slangen, så skal det mer til å punktere med det enn slangeløst.
Litt tykkere slanger av god kvalitet i tillegg så er man godt rustet.
Jeg hadde 4mm ultra heavy duty foran "sikkert helt overkill" og en Heidenau Premium bak som var av god kvalitet og litt tykkere enn det som er "standard" på min forrige. Kjørte av og til i noen skikkelig steinrøyser av dårlige veier med grove kantete steiner og det gikk fint uten å punktere.
Litt avhengig av ventiltype, men følg litt med på mutterne til ventilen og dekktrykket, så man ikke får drag i slangen/ventilen.
Sjansen for at man ved tetting av en felg med gjennomgående eikeskruer byr på problemer er nok større enn å bruke slanger.
Bytter man felgbåndet i gummi (koster bare noen få tiere) ved dekkskift, så en evt. litt løs eikemutter eller ujevnhet på en mutter ikke gnager rett på slangen, så skal det mer til å punktere med det enn slangeløst.
Litt tykkere slanger av god kvalitet i tillegg så er man godt rustet.
Jeg hadde 4mm ultra heavy duty foran "sikkert helt overkill" og en Heidenau Premium bak som var av god kvalitet og litt tykkere enn det som er "standard" på min forrige. Kjørte av og til i noen skikkelig steinrøyser av dårlige veier med grove kantete steiner og det gikk fint uten å punktere.
Litt avhengig av ventiltype, men følg litt med på mutterne til ventilen og dekktrykket, så man ikke får drag i slangen/ventilen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Godt innspill der, @Gammelsmurfen
!
Og joda, kjenner til disse slangeløse eikefelgene hvor eikene er festet i felgenes ytterkant, som bl.a Aprilia 660 Tuareg og de nyeste Moto Guzzi V85TT modellene.
Var jo også slangeløse eikefelger på den første 1290'en jeg hadde.

Og joda, kjenner til disse slangeløse eikefelgene hvor eikene er festet i felgenes ytterkant, som bl.a Aprilia 660 Tuareg og de nyeste Moto Guzzi V85TT modellene.
Var jo også slangeløse eikefelger på den første 1290'en jeg hadde.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Mousse er vel ikke gatelovlig, tror samme med 4mm UHD slanger? Begge mye pga blir høy temperatur i skum/gummi mener jeg. Men Lyndon Poskitt sverger til mousse foran og slange bak, ikke mousse bak da om har effektsterk sykkel så brenner man fort moussen. Oss andre dødelige hadde det kanskje gått bra med. Mousse har jo litt annen følelse, er litt "dødere" enn slange og blir jo mykere over tid (og når varm). Har dette oppsettet på 690en, funket bra i Portugal både asfalt og offroad.
Mange som likevel bruker mousse og UHD slanger med god erfaring, her kan du finne akkurat det svaret du ønsker deg
AdvRider forum god start, masse morsomme tråder der med steile fronter og høy temperatur...
Samme gjelder konvertering til slangeløs, bruk av tubeless dekk med slange (som nevnt over), Tubeliss etc etc., masse meninger og mange som vet best.
Mange som likevel bruker mousse og UHD slanger med god erfaring, her kan du finne akkurat det svaret du ønsker deg

Samme gjelder konvertering til slangeløs, bruk av tubeless dekk med slange (som nevnt over), Tubeliss etc etc., masse meninger og mange som vet best.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Jeg mener det er lov med slange i et slangeløst dekk så lenge felgen er laget for slange, men slange i felg som er laget for slangeløs er ikke ok.
Jeg kjørte to dekksett med tubeless dekk og slanger på forrige, null problemer eller varmgang.
4mm UHD foran og 2,x bak og det var knapt lunk på dekket foran, jeg tror slangedimmensjon er avgjørende her.
At når man har rett lufttrykk i dekkene, så bør trykket mellom dekkets innside være noenlunde riktig.
For og unngå friksjon mellom slangen og dekkets innside og varmeutvikling.
Skal man bare kunne kjøpe dekk som er laget spesielt for slange, så er det ikke mye og velge i til mc´r som er ment for offentlig vei.
Jeg kjørte to dekksett med tubeless dekk og slanger på forrige, null problemer eller varmgang.
4mm UHD foran og 2,x bak og det var knapt lunk på dekket foran, jeg tror slangedimmensjon er avgjørende her.
At når man har rett lufttrykk i dekkene, så bør trykket mellom dekkets innside være noenlunde riktig.
For og unngå friksjon mellom slangen og dekkets innside og varmeutvikling.
Skal man bare kunne kjøpe dekk som er laget spesielt for slange, så er det ikke mye og velge i til mc´r som er ment for offentlig vei.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Det blir ikke noe innkjøp av konverterinjgssett tul Guzzi'en.
I dag da jeg var inn om MC-butikken hvor V7'ern blir godt tatt hånd om til jeg kommer og henter den straks det er kjørbart, hadde jeg en prat om dette med mekanikeren, som har mange års erfaring med en Honda Africa Twin med slangedekk. Og som stor sett kun kjører på greusveier. Han fortalte at han aldri hadde punktert eller hatt andre problemer med dekk og slanger på sykkelen sin.
Angående disse konverteringssettene kunne han fortelle at han hadde vært borti disse og at flere fungerte bra. Men at også mange ikke gjorde det og at det skulle veldig lite til før det begynte å sive ut luft.
Hans tidligere kollega på verkstedet avviste alle forespørsler om å montere slike sett. Selv om han ikke sa det direkte så forsto jeg på ham at han også ville gjøre det, så jeg unnlot enkelt og greit å spørre. Mailen jeg hadde sent om dette hadde han åpenbart ikke lest. Men det spiller ingen rolle. Jeg fikk de svarene og erfaringene jeg var ute etter.
Dermed blir det ingen konvertering. Men heller en erfaren slangedekkmann til å bytte dekk på Guzzi'en :) .
Så da er jeg trygg på at dette blir gjort på en god måte.
I dag da jeg var inn om MC-butikken hvor V7'ern blir godt tatt hånd om til jeg kommer og henter den straks det er kjørbart, hadde jeg en prat om dette med mekanikeren, som har mange års erfaring med en Honda Africa Twin med slangedekk. Og som stor sett kun kjører på greusveier. Han fortalte at han aldri hadde punktert eller hatt andre problemer med dekk og slanger på sykkelen sin.
Angående disse konverteringssettene kunne han fortelle at han hadde vært borti disse og at flere fungerte bra. Men at også mange ikke gjorde det og at det skulle veldig lite til før det begynte å sive ut luft.
Hans tidligere kollega på verkstedet avviste alle forespørsler om å montere slike sett. Selv om han ikke sa det direkte så forsto jeg på ham at han også ville gjøre det, så jeg unnlot enkelt og greit å spørre. Mailen jeg hadde sent om dette hadde han åpenbart ikke lest. Men det spiller ingen rolle. Jeg fikk de svarene og erfaringene jeg var ute etter.
Dermed blir det ingen konvertering. Men heller en erfaren slangedekkmann til å bytte dekk på Guzzi'en :) .
Så da er jeg trygg på at dette blir gjort på en god måte.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
- Innlegg: 617
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Løfter denne tråden igjen, da jeg har begynt å vurdere en sykkel med eikefelger og slanger. Vil dette ha noe å si for utvalget av dekk som passer? Er noen dekk beregnet for slanger og noen ikke?
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Ombygging/konvertering av eikefelger til slangeløse dekk: noen med erfaringer?
Ja, i utgangspunktet er det forskjell på dekkene TL (Tubeless) og TT (Tubed Tire) for felger beregnet for slange.BC45 skrev: 05 sep 2024, 00:22 Løfter denne tråden igjen, da jeg har begynt å vurdere en sykkel med eikefelger og slanger. Vil dette ha noe å si for utvalget av dekk som passer? Er noen dekk beregnet for slanger og noen ikke?
Man kan ikke bruke et TT-dekk på en slangeløs felg, men motsatt går.
Det er noen som mener at et TL (Tubeless) dekk ikke bør brukes med slange pga. at de ikke nødvendigvis har glatte innsider, men min erfaring er at det går fint.
Det som er viktig derimot er å påse at slangen har optimal dimmensjon og passe på lufttrykket, dette for å unngå/minske friksjon mellom slange og dekkets innside.
Jeg punkterte aldri med dette, men kjøpte tykk MX slange foran og en kvalitetsslange bak (Heidenau sist) bak, som var noe tykkere enn vanlig.
Kjørte også på steinete veier med det uten problemer.
Men nå har jeg fortsatt eikefelger, men eiker som går i ytterkant av felgen så den er slangløs (BMW).
Det er vel vanligere nå på nyere sykler med eiker, at de ikke er gjennomgående så felgen er slangeløs.