Takker for svar

Du må ta service på et sertifisert Aprillia verksted. Er ikke verkstedet sertifisert så kan du få problemer ja. Tror jeg vertfall. Det er desverre bakdelen med å kjøpe motorsykkel når man bor litt grisgrent til.herman33 skrev: 24 mar 2023, 22:24 Hei! Har lyst til å kjøpe en 2023 Aprilia RS660, men bor desverre mange timer unna nærmeste forhandler, lurer på om garantien vil gjelde om jeg gjør service på et annet godkjent mc verksted? Hørte med en forhandler og de sa man måtte gjøre service hos de, googlet og så at det var en eu regel på det med biler, men usikker på om det samme gjelder MC? Og kan et godkjent mc verksted gjøre garantijobber dersom noe skulle skje?
Takker for svar![]()
Skjønner, får bare håpe det kommer noe forhandlere i nærheten, litt skummelt å ikke ha garanti på en italiensk sykkel som er såppas ny på markedet. Kan fort bli dyrt...Bjerknez skrev: 24 mar 2023, 22:27Du må ta service på et sertifisert Aprillia verksted. Er ikke verkstedet sertifisert så kan du få problemer ja. Tror jeg vertfall. Det er desverre bakdelen med å kjøpe motorsykkel når man bor litt grisgrent til.herman33 skrev: 24 mar 2023, 22:24 Hei! Har lyst til å kjøpe en 2023 Aprilia RS660, men bor desverre mange timer unna nærmeste forhandler, lurer på om garantien vil gjelde om jeg gjør service på et annet godkjent mc verksted? Hørte med en forhandler og de sa man måtte gjøre service hos de, googlet og så at det var en eu regel på det med biler, men usikker på om det samme gjelder MC? Og kan et godkjent mc verksted gjøre garantijobber dersom noe skulle skje?
Takker for svar![]()
Ja, det holder jeg så absolutt med deg iherman33 skrev: 24 mar 2023, 22:36Skjønner, får bare håpe det kommer noe forhandlere i nærheten, litt skummelt å ikke ha garanti på en italiensk sykkel som er såppas ny på markedet. Kan fort bli dyrt...Bjerknez skrev: 24 mar 2023, 22:27Du må ta service på et sertifisert Aprillia verksted. Er ikke verkstedet sertifisert så kan du få problemer ja. Tror jeg vertfall. Det er desverre bakdelen med å kjøpe motorsykkel når man bor litt grisgrent til.herman33 skrev: 24 mar 2023, 22:24 Hei! Har lyst til å kjøpe en 2023 Aprilia RS660, men bor desverre mange timer unna nærmeste forhandler, lurer på om garantien vil gjelde om jeg gjør service på et annet godkjent mc verksted? Hørte med en forhandler og de sa man måtte gjøre service hos de, googlet og så at det var en eu regel på det med biler, men usikker på om det samme gjelder MC? Og kan et godkjent mc verksted gjøre garantijobber dersom noe skulle skje?
Takker for svar![]()
![]()
Da er fritt verksted valg oppklart på motorsykkel, takker @kjellvkjellv skrev: 24 mar 2023, 22:57 Fritt verkstedvalg gjelder ikke for MC. Slik er det bare. For bil ble dette bestemt i EU for en del år siden, men det gjelder altså bare for bil.
Den store utfordringen er at på nyere motorsykler er en viktig del av servicen oppkobling til produsentens servere vis datamaskin. Her blir service registrert, hvem som har utført den og hva som er blitt gjort- Slike opplysninger lagres hos produsenten, og kontrolleres gjerne i forbindelse med garantikrav.
For MC er ingenting standardisert. Ikke OBD plugger eller lesere. For mange MC kan man ikke engang slette servicevarsel uten korrekt dataverktøy.