Men ingen, så vidt jeg husker, som tar for seg nettopp denne gruppen motorsykler, som det uunngåelig blir færre av grunnet stadig strengere utslippskrav.
Likevel produseres og selges det slike "gammeldagse" sykler.
Har ikke helt oversikten, men mener å vite at BMW fortsatt har en eller flere boxermodeller som er luft og evt. oljekjølt. Samme med Yamaha og Honda. Og ikke minst Kawasaki med sin W800 modell.
Og for ikke å glemme Royal Enfield og Harley-Davidson! Og ikke minst Indian.
Og selvfølgelig Moto Guzzi med blant annet denne modellen

Altså en tråd dedikert til først og fremst nyere sykler med luft- og oljekjøling, men også eldre sykler med det samme.
Så da er det bare å dele synspunkter og erfaringer man har med slike sykler

Selv kan jeg jo innledningsvis i denne tråden nevne Moto Guzzi Stelvio'en jeg var eier av i sin tid.
Den gikk veldig bra og var slett ingen sinke i følge med andre MC'er her i landet med en mer moderne, kan vi vel si, væskekjølte motorer med mer effekt i forhold til kubikkstørrelse.
Kjølingen av motoren var det nok heller ingenting å si på siden Stelviomotoren gikk stabilt og fint i ganske så langsom kjøring i storbyen Milano mens temp.måleren i displayet viste 40 grader... :-)å .
Altså ingen tegn på overoppheting. Moto Guzzi fabrikken hadde til alt overmål ikke utstyrt sykkelen med oljegtemp-måler

Og det tyder vel antakelig på hvor sikre Guzziingenniørene var på at dette med motortemperaturen ikke ville være noen utfordring å snakke om.
Eneste jeg opplevde som litt betenkelig på Stelvio'en var olje"majones" etter kjøring her i landet i perioder. Noe som tyder på at optimal driftstemperatur ikke ble oppnådd i forhold til den kjøringen som ble foretatt. For korte strekninger i litt for kjølige værforhold i forhold til sykkelens kjølekapasitet.
I Stelvios tilfelle god og effektiv luftkjøling og antakelig en overdimensjonert oljekjøler.
Og for egen del er jeg spent på hvordan dette vil arte seg på den nye V7 850'en som venter hos forhandleren på å bli tatt i bruk

Nevner til slutt at Stelvio'en ikke brukte motorolje den tiden jeg eide den.
Satser på at det samme vil skje med 850'en.