
BMW K100RS, K1 og R75/5
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Sikkert ikke veldig ulikt garasjen til @FredrikE24 dette 

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Full gjennomgang av forgassere med bytting av slitedeler gjør susen, ombygging av choke ble bra eller … Veldig flott motorsykkel park som bare stiger i verdi 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Kam hende Fredrik å jeg deler felles interesse for eldre BMW bil og motorsykkel. Vi hadde begge bmw E24 6 serie på omtrent samme tid også.
Ja, var ett fint prosjekt å overhale forgasserne. Men må justere de inn på nytt til sommeren igjen etter jeg byttet mixture screw i vinter (var ikke med i settet). Manuell choke fungerer ok og ser cleant ut, men det er trasig å finne den på høyreside når man må slippe gassen samtidig. Blir å bygge tilbake til hendel på venstre side etterhvert.
Ja, var ett fint prosjekt å overhale forgasserne. Men må justere de inn på nytt til sommeren igjen etter jeg byttet mixture screw i vinter (var ikke med i settet). Manuell choke fungerer ok og ser cleant ut, men det er trasig å finne den på høyreside når man må slippe gassen samtidig. Blir å bygge tilbake til hendel på venstre side etterhvert.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Fantastisk flott bildeEsveen skrev: 30 mar 2023, 16:48 Straks påske og vår og alle 3 står klare for ny sesong. K100 har fått en bra strekk i vinter med følgende oppgraderinger:
Nye dyser, plugger og pluggledninger
Pulverlakkerte motordeksel
Justert 2 trange ventiler på innsug cyl.4
Glideskinner på register
Div. Pakninger og simmeringer
Framgaffel overhalt
Ny YSS bakdemper
Nye klosser fram
Olje, oljefilter og luftfilter
Blir spennende å prøve den med ny bakdemper.
20230330_151421_50.jpg

Har litt småplukk å gjøre med RSen før det er klart for sesongstart. Håper å få tid til dette i løpet av påsken.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Nja, det mest optimale hadde vært å supplere med en K100RS16V og K1 som Einar, i tillegg til den K1200RSen jeg har.
K100RS16V blir bare finere og finere i designet i mitt hode

Nå har jeg bare en sykkel. Litt deilig det også, men jeg sikler på K1.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Men den sykkelen du har nå er vel så vidt meg bekjent beriket med helt ny motor? Hvordan fungerer foresten denne? Alt gått etter planen?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
ESveen, har du noen bilder av prosessen vedrørende operasjonen som er utført på K100RS16V?
Ja, helt ny motor er på plass, nå venter man bare på saltfrie veier, så blir det innkjøring. Jeg har startet opp flere ganger og ting er klart. Skiftet olje etter om lag 30min på tomgang, bare for å se hvor mye dritt det var i olja. Det var ikke mer enn det man kan forvente. Så det er jo et godt tegn.
Nå kan det faktisk være at jeg får tak i en motor til etterhvert. Så får jeg lage meg et motorstativ og montere en glassplate oppå, så har jeg kaffebord i stua
Hadde jeg vært en skikkelig ungkar med god plass ville man naturligvis hatt den startklar med eksosen opp av pipa 
Ja, helt ny motor er på plass, nå venter man bare på saltfrie veier, så blir det innkjøring. Jeg har startet opp flere ganger og ting er klart. Skiftet olje etter om lag 30min på tomgang, bare for å se hvor mye dritt det var i olja. Det var ikke mer enn det man kan forvente. Så det er jo et godt tegn.
Nå kan det faktisk være at jeg får tak i en motor til etterhvert. Så får jeg lage meg et motorstativ og montere en glassplate oppå, så har jeg kaffebord i stua


Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Ja, har tatt masse bilder. Skal legge ut etterhvert. 
Blir spennende å høre hvordan det går med ny motor Fredrik. Drømmer om en 1200 motor i K100rs'en en dag den skal plukkes ned å restaureres. Det hadde vært morro.
Fikk tak i noe Erik_B70 skulle hatt. En original BMW 4 hjelm med sjakkmønster likt R1200RS. Kom med ombyggningsett for enduro

Kostet 200kr, så måtte ha den.
Blir spennende å høre hvordan det går med ny motor Fredrik. Drømmer om en 1200 motor i K100rs'en en dag den skal plukkes ned å restaureres. Det hadde vært morro.
Fikk tak i noe Erik_B70 skulle hatt. En original BMW 4 hjelm med sjakkmønster likt R1200RS. Kom med ombyggningsett for enduro
Kostet 200kr, så måtte ha den.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Det var et flott trekløver! Jeg ser litt på BMW på Finn innimellom. Med to hjul, så klart.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Jeg har på en måte lyst på en gammel motorsykkel. Mitt problem er at den må være i teknisk tipp topp stand, for å å skru selv har jeg null interesse av. Vedlikehold går greit som oljeskift, og ellers alt av vask etc. men å reparere noe som går i stykker er ike interresant.
Det gjør nok at prisen blir for høy til at det er interresant for min del.
Det gjør nok at prisen blir for høy til at det er interresant for min del.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Nå er nok Einar og jeg litt over snittet opptatt av å holde disse gamle syklene i tipp topp stand.
Min gamle K100RS16V som jeg hadde, og som jeg solgte til en kompis har gått for lut og kaldt vann de tre siste årene. Den har banka og gått hundrevis av mil med biltema-olje og filter etter at han tok over. Jeg gremmes jo med tanke på hvor lite/dårlig stell den får(den rundet imidlertid 150 000km ifjor høst).. Allikevel går den som bare det. Så disse gamle BMWene er ganske solide greier.
Jeg er jo så opptatt av BMW K at jeg får denne i postkassa snart:

Min gamle K100RS16V som jeg hadde, og som jeg solgte til en kompis har gått for lut og kaldt vann de tre siste årene. Den har banka og gått hundrevis av mil med biltema-olje og filter etter at han tok over. Jeg gremmes jo med tanke på hvor lite/dårlig stell den får(den rundet imidlertid 150 000km ifjor høst).. Allikevel går den som bare det. Så disse gamle BMWene er ganske solide greier.
Jeg er jo så opptatt av BMW K at jeg får denne i postkassa snart:

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Ett lite utvalg av bilder etter service:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW K100RS, K1 og R75/5
Imponerende å seFredrikE24 skrev: 31 mar 2023, 16:34 Nå er nok Einar og jeg litt over snittet opptatt av å holde disse gamle syklene i tipp topp stand.
Min gamle K100RS16V som jeg hadde, og som jeg solgte til en kompis har gått for lut og kaldt vann de tre siste årene. Den har banka og gått hundrevis av mil med biltema-olje og filter etter at han tok over. Jeg gremmes jo med tanke på hvor lite/dårlig stell den får(den rundet imidlertid 150 000km ifjor høst).. Allikevel går den som bare det. Så disse gamle BMWene er ganske solide greier.
Jeg er jo så opptatt av BMW K at jeg får denne i postkassa snart:
![]()

Jada, jeg kjenner til det å være oppslukt i en interesse. Jeg har vært det samme når det hjelder bilpleie. Helt sykt opptatt av det faktisk. Det var en periode for en del pr siden jeg tok dette litt vel langt og jeg har klart og falle tilbake på et mer edruelig nivå.
Men det å ha den samme interessen innen skruing og mer mekanisk vedlikehold av motorsykkel er jo en mer "nyttig" kunnskap egentlig, slik jeg ser det. En kunnskap jeg skulle ønske jeg hadde tid og energi til å lære meg, men man må jo prioritere litt her i livet.
Artig å følhe med på uansett. Liker å se andre ta den litt lenger enn folk flest. Det gjør det liksom lott mer interresant enn å se noen forklare hvordan man bytter oljefilter eller bytter drev. Sistnevnte får jo alle til hvis dem må, men det du/dere driver med er liksom noe som trigger litt mer å se på. :)