Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38113
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Våren lar vente på seg, men den kommer etter hvert!
Og da skal jeg ha en ny sykkel på veien ! Det gleder man seg til selvfølgelig.
I ventetiden har har jeg kommet til å tenke på en "problemstilling", nemlig dette med innkjøring av bremser på ny motorsykkel.
Dette har jeg ikke tenkt noe særlig over tidligere, men vet at mange motorsyklister er opptatt av og veldig bevisst på dette.
På samme måte som mange er når det gjelder innkjøringen av sykkelen i seg selv, spesielt motoren.
Dette siste med hvordan motoren bør kjøres inn har vært grundig diskutert her --> viewtopic.php?p=37633#p37633 - så det trenger vi ikke ta noen reprise på i denne tråden.
Så da er spørsmålene; hvordan og hva gjør man når ny sykkel skal innkjøres med tanke på å få best mulig og velfungerende bremser lengst mulig?
Hva må man være spesielt oppmerksom på og hva må man for enhver pris unngå.
Og til slutt, hvor lang tid må man beregne på innkjøringen?
Og selvfølgelig, kom svært gjerne med egne gode og evt. dårlige erfaringer!
Og da skal jeg ha en ny sykkel på veien ! Det gleder man seg til selvfølgelig.
I ventetiden har har jeg kommet til å tenke på en "problemstilling", nemlig dette med innkjøring av bremser på ny motorsykkel.
Dette har jeg ikke tenkt noe særlig over tidligere, men vet at mange motorsyklister er opptatt av og veldig bevisst på dette.
På samme måte som mange er når det gjelder innkjøringen av sykkelen i seg selv, spesielt motoren.
Dette siste med hvordan motoren bør kjøres inn har vært grundig diskutert her --> viewtopic.php?p=37633#p37633 - så det trenger vi ikke ta noen reprise på i denne tråden.
Så da er spørsmålene; hvordan og hva gjør man når ny sykkel skal innkjøres med tanke på å få best mulig og velfungerende bremser lengst mulig?
Hva må man være spesielt oppmerksom på og hva må man for enhver pris unngå.
Og til slutt, hvor lang tid må man beregne på innkjøringen?
Og selvfølgelig, kom svært gjerne med egne gode og evt. dårlige erfaringer!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Canutus
- Innlegg: 483
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Innkjøring av bremser ville jeg ikke tenkt så mye på, når sykkelen er ny.
Med ny sykkel er man vel uansett litt forsiktig til en blir kjent med den.
Skifter man til nye klosser på gamle skiver, så må gjerne klossene slite seg til litt for å få full effekt, men det og går såpass kjapt at jeg ofrer det ikke mye oppmerksomhet.
Med ny sykkel er man vel uansett litt forsiktig til en blir kjent med den.
Skifter man til nye klosser på gamle skiver, så må gjerne klossene slite seg til litt for å få full effekt, men det og går såpass kjapt at jeg ofrer det ikke mye oppmerksomhet.
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Kan ikke se noen grunn til at nye bremser må kjøres inn. Som Canutus sier så er det nye klosser på nye skiver, de bør passe bra sammen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Personlig ofrer jeg ikke dette med innkjøring særlig mange kalorier. Som Canutus skriver så tar dte uansett tid å bli kjent med sykkelen og jeg tror det hele går seg til uten at man tenker så mye over det.
Jeg har de siste 10 årene hatt 5 fabrikknye sykler og jeg har aldri ofret det mange mener rundt innkjøring en eneste kalori.
Så ut fra min noe korte MC erfaring vil jeg si, kjør som vanlig og brems når du må :)
Jeg har de siste 10 årene hatt 5 fabrikknye sykler og jeg har aldri ofret det mange mener rundt innkjøring en eneste kalori.
Så ut fra min noe korte MC erfaring vil jeg si, kjør som vanlig og brems når du må :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38113
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Fant denne fremgangsmåten på en av flere sider om innkjøring av bremser:
Gjør nok ingen feil om man følger denne, vil jeg tro.
https://www.brakepadboss.com/what-happe ... rake-pads/How to Bed-in Brake Pads
You need to perform this procedure on a long safe road. But try to avoid the highway as you cannot stop frequently on the highway. However different brake pads may require different procedures of bed in. So, it is better to follow the manufacturer’s guide. But here is a general idea of bedding brake pads.
Warm-Up
Drive up to 35mph and drop down to 5mph with decent braking. Do this procedure 4 times and try to apply the brake a little harder than normal braking.
Bed-in
Execute hard stops ranging from 50 mph to 5 mph. Without locking up the wheels conduct these aggressive brakes. However, do not stop the vehicle entirely. Once the vehicle is slowed down, promptly accelerate up to 60 mph. Perform this process 8 times.
Cool Down
After conducting the bed-in process, drive your vehicle for 5-10 minutes at a slow speed to let the brake system cool down. Try to do this without frequent braking. Then, park your vehicle and rest it for about an hour to let the cooldown finish.
Gjør nok ingen feil om man følger denne, vil jeg tro.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Sikkert ikke, men jeg ville nok heller brukt energien på og følge med på det som skjer rundt meg enn å konsentrere meg om denne innkjøringsmetoden.
Men for å vri litt på det...
Har du noengang opplevd dårlige bremser eller andre feil med måten du har kjørt inn andre sykler du har hatt?
Men for å vri litt på det...
Har du noengang opplevd dårlige bremser eller andre feil med måten du har kjørt inn andre sykler du har hatt?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38113
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Umulig å svare på siden jeg ikke har vært bevisst på dette og dermed heller ikke gjort noen innkjøringsgrep som beskrevet i teksten jeg siterte.Bjerknez skrev: ↑30 mar 2023, 13:21 Sikkert ikke, men jeg ville nok heller brukt energien på og følge med på det som skjer rundt meg enn å konsentrere meg om denne innkjøringsmetoden.
Men for å vri litt på det...
Har du noengang opplevd dårlige bremser eller andre feil med måten du har kjørt inn andre sykler du har hatt?
Men nei, ikke opplevd noen feil.
Men kan altså heller ikke si noe om bremsene f.eks. har fått ekstra godt bitt eller ikke med den innkjøringsmetoden som er nevnt i forhold til ikke å ha fulgt denne innkjøringsprosedyren.
Uansett koster det meg lite å bruke 20 minutter på dette når jeg endelig får hentet sykkelen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Du kan jo bare prøve? Du ødelegger neppe noe. Så kan du komme med tilbakemelding ved et senere tidspunkt etc. Bygge egne erfaringer å teste ut litt er jo bare gøy usnsett og det koster deg som du sier veldig lite :)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Den-gang-da var glasering av bremser i fokus. Jeg fant følgende på nettet:
Utseende:
Bremseklossene er glasert
Årsak:
For hard eller for lite bremsing under innkjøringsperioden
Effekt:
Redusert / dårlig bremseeffekt
Løsning:
Dersom klossene er lettere glasert kan man pusse overflaten med et fint smergelpapir. Ved tydelig glasering, bytt bremseklossene
Utseende:
Bremseklossene er glasert
Årsak:
For hard eller for lite bremsing under innkjøringsperioden
Effekt:
Redusert / dårlig bremseeffekt
Løsning:
Dersom klossene er lettere glasert kan man pusse overflaten med et fint smergelpapir. Ved tydelig glasering, bytt bremseklossene
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6977
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Har aldri hørt om denne problemstillingen før, i hvert fall ikke på MC.
Men for sykler brukt i racing på høyt nivå vil jeg tro det kan ha relevans. For de fleste andre er bremsene sterkt overdimensjonert for normal bruk. Med det mener jeg at de aller fleste forhåpentligvis aldri trenger sykkelens fulle bremseeffekt, og dessverre er det alt for mange som heller ikke tørr å bremse med full effekt.
Ny sykkel trenger neppe noe innkjøring av bremsene. Men piloten som skal kjøre den nye sykkelen kan med fordel gjøre seg kjent med bremsene til sykkelen. Det skader ikke å gjøre noen bremseøvelser, både når man tar i bruk en ny sykkel for første gang og noen ganger gjennom sesongen. ALLE bør ha prøvd noen skikkelige nødbrems med sykkelen slik at man vet hvordan sykkelen reagerer når dette er nødvendig.
Bytter man bremseklosser uten at skivene byttes kan det ha en del mer for seg. Bremseskivene vil da gjerne han en del riper, og klossene trenger noen nedbremsinger før det oppnås full kontakt. Men likevel trenger ikke dette heller å være et tema. Det tar ikke mange sekunder med hard bremsing før dette er gjort.
Temaet bør ha langt større relevans for biler og enda større kjøretøy. Det blir gjerne langt mellom hver gang det bremses skikkelig. Gå gjerne rundt bilen av og til og se på bremseskivene. Det er utrolig mange bremseskiver å se med rust på sliteflatene, spesielt på EL-biler. Dette kan man fjerne med noen skikkelige nedbremsinger av og til.
Men for sykler brukt i racing på høyt nivå vil jeg tro det kan ha relevans. For de fleste andre er bremsene sterkt overdimensjonert for normal bruk. Med det mener jeg at de aller fleste forhåpentligvis aldri trenger sykkelens fulle bremseeffekt, og dessverre er det alt for mange som heller ikke tørr å bremse med full effekt.
Ny sykkel trenger neppe noe innkjøring av bremsene. Men piloten som skal kjøre den nye sykkelen kan med fordel gjøre seg kjent med bremsene til sykkelen. Det skader ikke å gjøre noen bremseøvelser, både når man tar i bruk en ny sykkel for første gang og noen ganger gjennom sesongen. ALLE bør ha prøvd noen skikkelige nødbrems med sykkelen slik at man vet hvordan sykkelen reagerer når dette er nødvendig.
Bytter man bremseklosser uten at skivene byttes kan det ha en del mer for seg. Bremseskivene vil da gjerne han en del riper, og klossene trenger noen nedbremsinger før det oppnås full kontakt. Men likevel trenger ikke dette heller å være et tema. Det tar ikke mange sekunder med hard bremsing før dette er gjort.
Temaet bør ha langt større relevans for biler og enda større kjøretøy. Det blir gjerne langt mellom hver gang det bremses skikkelig. Gå gjerne rundt bilen av og til og se på bremseskivene. Det er utrolig mange bremseskiver å se med rust på sliteflatene, spesielt på EL-biler. Dette kan man fjerne med noen skikkelige nedbremsinger av og til.
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Helt enig kjellv.
Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.
etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.
etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6977
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..Bjerknez skrev: ↑30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.
Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.
etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Hehe, du har sikkert rett i det. Har ikke sjekket. Men kan jo ta en titt i morgen. Kanskje jeg til og med kan ta et bildekjellv skrev: ↑30 mar 2023, 19:36Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..Bjerknez skrev: ↑30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.
Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.
etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Er det mulig å skru av eller redusere regenerering så gjør det nå så har du like fine bremser som på en fossil bil Det var en positiv opplevelse :)kjellv skrev: ↑30 mar 2023, 19:36Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..Bjerknez skrev: ↑30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.
Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.
etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring
Regenerering bar jeg aldri hatt på. Men jeg kjlrer ikke så ofte den bilen heller. Er madammen som har denne for det meste.dypen skrev: ↑30 mar 2023, 20:01Er det mulig å skru av eller redusere regenerering så gjør det nå så har du like fine bremser som på en fossil bil Det var en positiv opplevelse :)kjellv skrev: ↑30 mar 2023, 19:36Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..Bjerknez skrev: ↑30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.
Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.
etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)