AJ skrev: 05 apr 2023, 17:43
FredrikE24 skrev: 05 apr 2023, 17:40
Har brukt mye autosol, og min erfaring er at det er mye slipemidler i den. Har vel egentlig bedre erfaring med en god vask etterfulgt av en mild rubbing. autosol er når man skal forvandle noe som ser helt forferdelig ut til noe blankt.
Skal visstnok være mikrokuler i plastmateriale i denne Pol polishen. Kanskje ikke så "aggressiv" mot metall og krom som andre polisher?
Jeg har en teori angående dette.
Jeg vet ikke hva disse chrome polishene inneholder av slipemidler men det er vel ganske logisk å tenke at dem har brukt materiale/slipemiddel som har mindre hardhetsgrad enn chrome, åpenbart for å ikke lage riper i chrome legeringen.
MEN jeg har allikevel opplevd tidligere at slike chrome polisher kan lage mikroriper i chrome detaljer. Men det er trolig ikke laget av chrome polishen isolert sett, men av skitten som allerede sitter på chrome overflaten som blir dratt med rundt når man pusser.
Dette får man jo heller ikke bort med vanlig rengjøring da det er en grunn til at man bruker en chrome polish i utgangspunktet.
Min erfaring er også at folk som bruker chrome polish gnikker ganske hardt og enda hardere hvis ikke urenhetene forsvinner med en gang. Noen ganger dungerer det greit, men jeg ville ikke gnikket veldig hardt på dyre chrome deler.
Derfor er jeg større tilhenger av at kjemikaleiene i en chrome polish gjør den største jobben og at den inneholder minst mulig slipemidler. Spesielt på ting som har litt verdi.
Hadde jeg hatt en motorsykkel med mye chrome, så hadde jeg iten tvil kjøpt Swissvax sin. Den er mye mer effektiv. Føles som smør og påføre og har ikke like mye slipemidler som andre jeg har prøvd.
Helt til slutt er vel kanskje det beste rådet og vaske sykkelen gjevnlig slik at ikke ting setter seg så alt for hardt. Men jeg ser enkelte åpenbart synes dette er veldig slitsomt eller kjedelig. Det er gjerne dem som får problemer på sikt. Enten grunnet for sjelden vask, eller feil fremgangsmåte. Eller begge deler.
Man kan også bruke clay og quickdetailer på chrome for å fjerne nupper og asfaltflekker etc.