Det begynner å bli vår, som tidenes minst aktive medlem av forumet ser jeg på det som min plikt å nok en gang komme med velmente råd i denne tråden. Audi Mannen prater fornuft over her, overraskende nok når man ser på bilvalget (

), og han nevner noe jeg ser på som veldig viktig: RUST.
For mange er det kanskje både 6 og 8mnd siden dere satt på salen sist, plenty tid til at oksideringen har begynt, la oss ikke gjøre det til gravrust.
En sykkel i 50km/t og over begynner å gjøre mesteparten av jobben selv, ved normal kjøring. Vi dytter så vidt litt i styret som de latsekkene vi er mens sykkelen gjør resten.
Det jeg derimot ser hver bidige vår og utover sommeren er folk som ser ut som de kommer rett ut fra nærmeste bar når det kommer til kjøring i lavere hastigheter. Jeg ser også mye snodig håndtering av de forvokste mopedene på våre svingete vestlandske veier, ofte tegn til at tungmopedisten ikke helt har funnet rytmen enda.
Jeg argumenterer til noen tar livet av meg for at kjøreferdigheter til dels er ferskvare, men frykt ei, en løsning ligger rett utenfor nærmeste vei.
PLASSØVELSER
Hver eneste vår hopper jeg på salen med en god dose glede og overmot og kjører meg straka vegen til plassen utenfor vegvesenet eller en passende parkeringsplass. Der kjører jeg litt øvelser i 15-20 minutter. Mann og maskin blir som ett, bensin pumper gjennom årene og blod strømmer gjennom forgasseren, jeg er sykkelen og sykkelen er meg.
Festlig som jeg er, så er jeg også dønn seriøs. Det er så lite som skal til for min del, da føler jeg ferdighetene er omtrentlig slik de var når jeg parkerte etter sesongen. Du får kalibrert armer, ben og balanse, følt på bremsene på skikkelig, tatt noen unnamanøvere for å vekke de korrekte refleksene fra dvalen. Det er ikke for uten grunn at man gjerne tar litt plassøvelser før kjøringa hos kjøreskolene. Kall det gjerne en førerkalibrering, eller som det er sagt i alle år: en rustløser. I mitt tilfelle en svært effektiv en.
Når tok du en unnamanøver sist f.eks? Eller en nødbrems? Vet du hvor hardt du kan stoppe uten å bedre ditt bekjentskap med asfalten? Føler du deg sikker på at du kan sige sakte inn forran kaféen uten å gjøre deg selv forlegen ved å velte med en gjeng pene damer som vitne?
Jeg kjører i overkant av 50 000km årlig om jeg legger sammen alle kjøretøy, for det meste på fæle vestlandsveier og i alt slags vær og vind. Vil ikke påstå jeg heter hverken Schumacher eller Rossi, men jeg har mine timer bak både rattet og styret. Bruker jeg føttene mine noen dager og setter meg bak rattet trenger jeg kanskje noen sekunder med kalibrering før ting føles som normalt. Er jeg på ferie en stund lurer jeg på hva den runde dingsen forran meg i førersetet er forno når jeg kommer hjem. Sånn uten å ta i for meget.
Jeg liker å kjenne på mine egne begrensinger og å være ærlig med meg selv om de, forhåpentligvis vil det hjelpe meg å ikke bli en del av statistikken. Dessverre, som Audi Mannen poengterer, så er det mange eksterne faktorer som er alvorlig skumle, men da må man også bruke det som befinner seg mellom ørene og gjøre fornuftige vurderinger hva gjelder fart o.l. basert på det man observerer og mener man burde kunne forvente rundt neste sving.
Unnskyld mine dårlige forsøk på humor, men dette er noe jeg brenner litt for. Jeg vil helst ikke lese om deg i avisene ei heller være den som finner deg i grøfta langs veien. Kjør med måte, bruk hodet og ikke minst, ha det moro!