Luftfyller til motorsykkel.
Luftfyller til motorsykkel.
Tror jeg må ha minst tre luftfyllere av type for bil, en dyr og to billige pluss noen mini lufttrykkmålere som bare måler trykket. Men, alle har lik vinkel på fyllestussen så da får jeg brukt de bare på KTM’n som har ventil med 90˚ vinkel. Kawasakiene har rette ventiler og da bør jeg ha luftfyller med 90˚ stuss på. Har sett etter ny luftfyller som kan brukes men det nærmeste jeg kommer er å kjøpe løs stuss. Hva brukere dere?
Her ser dere vinkel på luftfyller: Dette kan være en nødløsning:
Her ser dere vinkel på luftfyller: Dette kan være en nødløsning:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Jeg bruker en slik en: https://www.ryobitools.com/products/details/33287178780
Du angir ønsket trykk, feks 34 PSI, så kobler du den til og starter den. Da kjører den frem til dekket har ønsket trykk + litt ekstra siden man mister litt når man kobler i fra igjen.
Helt topp, enkelt å bruke og fin å koble til. Batteridrevet
Du angir ønsket trykk, feks 34 PSI, så kobler du den til og starter den. Da kjører den frem til dekket har ønsket trykk + litt ekstra siden man mister litt når man kobler i fra igjen.
Helt topp, enkelt å bruke og fin å koble til. Batteridrevet
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Kjent problemstilling, noe som alltid har irritert meg det der. Framhjulet på en Adventuresykkel med 21" går relativt greit.
Men bak blir enten bremseskiva eller drevet en begrenser på tilgangen på en allerede mindre felg.
Med TPMS i tillegg, så blir ventilstammen pinnestiv og fastskrudd så det nytter ikke å flekse den litt heller.
Jeg har også sånn vinkeladapter som i ditt nederste bilde, men bruker det vanligvis ikke. Kjøre med dette på gjør jeg i hvert fall ikke.
Siden det må skrus av og på ventilen på hjulet, så er det fort gjort å miste litt for mye luft i den prosessen.
Jeg har på siste to sykler hatt/har eikefelger, noe som gjør det værre enn med en mer åpen støpt felg.
I garasjen har jeg to luftfyllere, en robust digital en, og en rimelig analog sak med rund klokke - begge med slange på påfyllersiden.
Den digitale har en tykk og stiv slange som er vanskelig å bøye noe særlig, den analoge har en tynnere og mer lettbøyd slange.
Jeg tror heller ikke den i det øverste bildet ditt vil løse mitt problem, jeg tror (er ganske sikker) vinkelen er litt for liten i hvertfall på bakhjulet.
Så det jeg gjør er å enten bruke den analoge hvor jeg klarer å flekse slangen nok, eller med den digitale med stiv slange så lirker jeg slangen ned i mellom eikene "inntil" navet, slik at man kommer ned til ventilen med en liten/mindre vinkel og er lettere å få koblingen lettere på og av ventilen.
Men bak blir enten bremseskiva eller drevet en begrenser på tilgangen på en allerede mindre felg.
Med TPMS i tillegg, så blir ventilstammen pinnestiv og fastskrudd så det nytter ikke å flekse den litt heller.
Jeg har også sånn vinkeladapter som i ditt nederste bilde, men bruker det vanligvis ikke. Kjøre med dette på gjør jeg i hvert fall ikke.
Siden det må skrus av og på ventilen på hjulet, så er det fort gjort å miste litt for mye luft i den prosessen.
Jeg har på siste to sykler hatt/har eikefelger, noe som gjør det værre enn med en mer åpen støpt felg.
I garasjen har jeg to luftfyllere, en robust digital en, og en rimelig analog sak med rund klokke - begge med slange på påfyllersiden.
Den digitale har en tykk og stiv slange som er vanskelig å bøye noe særlig, den analoge har en tynnere og mer lettbøyd slange.
Jeg tror heller ikke den i det øverste bildet ditt vil løse mitt problem, jeg tror (er ganske sikker) vinkelen er litt for liten i hvertfall på bakhjulet.
Så det jeg gjør er å enten bruke den analoge hvor jeg klarer å flekse slangen nok, eller med den digitale med stiv slange så lirker jeg slangen ned i mellom eikene "inntil" navet, slik at man kommer ned til ventilen med en liten/mindre vinkel og er lettere å få koblingen lettere på og av ventilen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Veldig deilig med en vinklet ventil både fremme og bak på Rocket'en :)
Synes det er befriende når produsenten evner å se at slike detaljer er ønsket :)
Synes det er befriende når produsenten evner å se at slike detaljer er ønsket :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Jeg har denne, som funker som bare det på bil og MC med rett og vinklet ventil. Tar lite plass i turbagasjen også
:
https://dinside.dagbladet.no/mobil/luft ... t/71874003
Men det er klart, denne egner seg ikke når man vrenger av det gamle dekket og setter på et nytt. Da trenger man kraftigere saker.

https://dinside.dagbladet.no/mobil/luft ... t/71874003
Men det er klart, denne egner seg ikke når man vrenger av det gamle dekket og setter på et nytt. Da trenger man kraftigere saker.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Bruker en med slange fra manometer og ventil frem til koblingen på hjulet. Problem løst
Skal sies at jeg ikke har noen problemer med bensinstasjonvariantene på egen sykkel.
Skal sies at jeg ikke har noen problemer med bensinstasjonvariantene på egen sykkel.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Hvor nøyaktige er disse målerne på benstasjonene egentlig? Blir dem kalibrert ofte?
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Skal sies at jeg har flere "løse" luftpåfyllere inkl. pumper, men det er for meg mobile nødløsninger ved bruk på tur.
Jeg har trykkluft i garasjen med "snelle" (type bensinstasjon) på veggen inne i garasjen, tror kanskje det er trykkluft trådstarter tenker på også (basert på hans øverste bilde)?
Og med de så syns jeg ofte at det er enten en påfyller i metall som trådstarter har lagt inn bilde av, eller med tykk stiv slange som ikke er fleksibel nok egentlig i "trange" eikefelger.
Den billige analoge min har tynn/fleksibel slange til at det går greit, men den digitale er mer nøyaktig og bedre og den har stiv slange til påfyller så den er utfordrene på mc-bakhjulet.
Jeg har trykkluft i garasjen med "snelle" (type bensinstasjon) på veggen inne i garasjen, tror kanskje det er trykkluft trådstarter tenker på også (basert på hans øverste bilde)?
Og med de så syns jeg ofte at det er enten en påfyller i metall som trådstarter har lagt inn bilde av, eller med tykk stiv slange som ikke er fleksibel nok egentlig i "trange" eikefelger.
Den billige analoge min har tynn/fleksibel slange til at det går greit, men den digitale er mer nøyaktig og bedre og den har stiv slange til påfyller så den er utfordrene på mc-bakhjulet.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Luftfyller til motorsykkel.
De er nøyaktige nok, de kalibreres ikke. De erstattes med nye støtt fordi de stjeles hele tiden, eller blir overkjørt.Bjerknez skrev: 22 apr 2023, 09:11 Hvor nøyaktige er disse målerne på benstasjonene egentlig? Blir dem kalibrert ofte?
Noe avvik må man nok regne med, særlig på såkalte bourdon-manometere.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Jeg har kjøpt 90-graders ventiler, identiske med disse:
I tillegg har jeg kjøpt Xiaomi-kompressoren som AJ linket til. Og sist men ikke minst: Ventilhetter som viser med grønn, gul eller rød farge om lufttrykket er innafor.
I tillegg har jeg kjøpt Xiaomi-kompressoren som AJ linket til. Og sist men ikke minst: Ventilhetter som viser med grønn, gul eller rød farge om lufttrykket er innafor.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Det ble billig løsning …
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Luftfyller til motorsykkel.
Den var slett ikke dum! Hvor fikk du tak i den påfyller-delen med klemmen?
Eller har du kjøpt denne som en komplett enhet?
Edit: Fant i favorittbutikken min

Kjøpte også denne:
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 1802J4SPlu
Re: Luftfyller til motorsykkel.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1