Erfaringer med Adventurehjelmer
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Erfaringer med Adventurehjelmer
Gjetter på at det er noen her med erfaringer med Adventurehjelmer.
Sett at man til vanlig holder seg innenfor maksfartsgrensen i Norge på 110 km/t, er de mye påvirket av turbulens/luftstrøm pga. den skyggen?
Så er det dette lengre hakepartiet, jeg vil tro det gir bedre ventilering rundt munn og nese, det vil bare være fint det i passe mengder.
Men er det såpass merkbart at i god fart og på en litt kjølig, så kan det bli litt mye så man må tre buffen opp over munn og nese?
Selvfølgelig vil det her som alt annet variere fra hjelm til hjelm (og mc), men jeg vil tro de skiller seg litt i fra vanlige helhjelmer uansett.
Tilfeldige bilder fra nettet og ikke direkte kandidater.
Sett at man til vanlig holder seg innenfor maksfartsgrensen i Norge på 110 km/t, er de mye påvirket av turbulens/luftstrøm pga. den skyggen?
Så er det dette lengre hakepartiet, jeg vil tro det gir bedre ventilering rundt munn og nese, det vil bare være fint det i passe mengder.
Men er det såpass merkbart at i god fart og på en litt kjølig, så kan det bli litt mye så man må tre buffen opp over munn og nese?
Selvfølgelig vil det her som alt annet variere fra hjelm til hjelm (og mc), men jeg vil tro de skiller seg litt i fra vanlige helhjelmer uansett.
Tilfeldige bilder fra nettet og ikke direkte kandidater.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Anbefaler å ta en titt på Reviews hos Champion Helmets. https://www.youtube.com/watch?v=M32fk2Xh6zQ
De gjør støymålinger i alle hjelmer.
Forøvrig har jeg selv kommet frem til at det å bry seg om lydnivå har lite for seg, kjører uansett med ørepropper hele tiden.
Og for å redusere støy må man også gjøre hjelmen tettere, og det finnes en haug med studier som forteller oss at når man gjør hjelmer tettere så øker CO2 nivåene inne i hjelmen til så skremmende høyder at det reduserer hjernefunksjonen mens man kjører.
https://www.youtube.com/watch?v=x_ej8sehs8k
En annen bakdel med Adventure hjelmer er at formen på hjelmen gjør dem mindre sikre i seg selv, når hjelmer blir mindre rund øker det sannsynligheten for skader under fall. De sikreste hjelmene er så runde som mulige.
Jeg testet et par stykker i fjor, Arai Tour X4 og Shoei Hornet men ingen falt i smak, passet rett og slett ikke hodet mitt. Samtidig har jeg virkelig fått smaken på åpningshjelmer, det er ufattelig deilig å kunne åpne hjelmen når man har en rask stans eller kjører i 30 soner.
De gjør støymålinger i alle hjelmer.
Forøvrig har jeg selv kommet frem til at det å bry seg om lydnivå har lite for seg, kjører uansett med ørepropper hele tiden.
Og for å redusere støy må man også gjøre hjelmen tettere, og det finnes en haug med studier som forteller oss at når man gjør hjelmer tettere så øker CO2 nivåene inne i hjelmen til så skremmende høyder at det reduserer hjernefunksjonen mens man kjører.
https://www.youtube.com/watch?v=x_ej8sehs8k
En annen bakdel med Adventure hjelmer er at formen på hjelmen gjør dem mindre sikre i seg selv, når hjelmer blir mindre rund øker det sannsynligheten for skader under fall. De sikreste hjelmene er så runde som mulige.
Jeg testet et par stykker i fjor, Arai Tour X4 og Shoei Hornet men ingen falt i smak, passet rett og slett ikke hodet mitt. Samtidig har jeg virkelig fått smaken på åpningshjelmer, det er ufattelig deilig å kunne åpne hjelmen når man har en rask stans eller kjører i 30 soner.
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Vært veldig fornøyd med NEXX X.WED2 som du har bilder av i første posten, merker ikke mye til nebbet selv i godt over 100kmt selv med delen som kan skjøtes på ( følger med, hjelper reelt mot sol i motsetning til en del andre hjelmer). Kan selvfølgelig ikke garantere at fungerer like bra for alle men kjørt med en del forskjellige sykler og fungert bra på alle for min del.
Og stor tilhenger av integret solvisir selv om nay sayers (for så vidt helt korrekt) sier går ut over vekt og sikkerhet, men så lite IMO at fordelen oppveier ulempene.
Og stor tilhenger av integret solvisir selv om nay sayers (for så vidt helt korrekt) sier går ut over vekt og sikkerhet, men så lite IMO at fordelen oppveier ulempene.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Samtidig så hjelper det på sikkerheten at du ser hvor du kjører. Helt enig, ville aldri ha kjøpt en hjelm uten til veibruk.pingvin skrev: 23 apr 2023, 01:00 Og stor tilhenger av integret solvisir selv om nay sayers (for så vidt helt korrekt) sier går ut over vekt og sikkerhet, men så lite IMO at fordelen oppveier ulempene.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Ifjor på langturen sørover til Pyreneene gikk det tidvis fort nedover på autobahn.
Selv over 200kmt merket jeg lite og ingenting til skyggen på hjelmen, og av fartsvingen tar tak i denne.
Kan være en heldig kombo av vindskjerm og hjelm selvfølgelig.
For meg er vekt ganske viktig, så jeg har i flere år kjørt med Nishua Enduro Carbon hjelmen , som veier rundt 1100gr. Den har veldig godt og bredt synsfelt, er ikke så dyr, (og nye visir koster heller ikke all verden) men ulempen er noe mindre lydisolering og visiret har en litt enklere åpne/lukkemekanisme enn f.eks BMW GS hjelmen jeg kjøpte nå sist (2021)
Denne er egentlig mye mer kostbar (fikk den på salg, fjorårets farger)
Men åpne lukkemekanismen er helt super, visiret er veldig ripebestandig, lydisoleringen er likeså bra som alle andre hjelmer jeg har hatt, f.eks AGV K5 som jeg bruker innimellom. Og den er heller ikke tung.
Etter noen år med slike lette hjelmer, er det helt forferdelig å prøve åpningshjelmer med integrert solvisir, som må veie minst 1800 gram sikkert.
Men det er såklart en tilvenningssak.
Selv over 200kmt merket jeg lite og ingenting til skyggen på hjelmen, og av fartsvingen tar tak i denne.
Kan være en heldig kombo av vindskjerm og hjelm selvfølgelig.
For meg er vekt ganske viktig, så jeg har i flere år kjørt med Nishua Enduro Carbon hjelmen , som veier rundt 1100gr. Den har veldig godt og bredt synsfelt, er ikke så dyr, (og nye visir koster heller ikke all verden) men ulempen er noe mindre lydisolering og visiret har en litt enklere åpne/lukkemekanisme enn f.eks BMW GS hjelmen jeg kjøpte nå sist (2021)
Denne er egentlig mye mer kostbar (fikk den på salg, fjorårets farger)
Men åpne lukkemekanismen er helt super, visiret er veldig ripebestandig, lydisoleringen er likeså bra som alle andre hjelmer jeg har hatt, f.eks AGV K5 som jeg bruker innimellom. Og den er heller ikke tung.
Etter noen år med slike lette hjelmer, er det helt forferdelig å prøve åpningshjelmer med integrert solvisir, som må veie minst 1800 gram sikkert.
Men det er såklart en tilvenningssak.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Får faktisk NEXX X.WED2 i karbon, da 1450g så ganske bra. Men om skal ha åpningsfunksjon baller det på seg selvfølgelig. Står også over åpningshjelm av den grunn og at antar hengsle vil være et svakt ledd i en kræsj og egentlig ikke savnet funksjonen.Olav K skrev: 23 apr 2023, 08:45 Etter noen år med slike lette hjelmer, er det helt forferdelig å prøve åpningshjelmer med integrert solvisir, som må veie minst 1800 gram sikkert.
Men hver enkelt får vurder funksjon, vekt og pris opp mot hverandre

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Hadde ADV-hjelm noen måneder en sommer, men kuttet den etterhvert ut. Forstod egentlig ikke vitsen med dette hjelmkonseptet, det lange nebbet tok også vekk oversikt til instrumentpanel.
Så hvorfor bruker folk slike hjelmer egentlig? Tung og mer plasskrevende er de også.....
Så hvorfor bruker folk slike hjelmer egentlig? Tung og mer plasskrevende er de også.....
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Har kjørt flere somre med SHOEI Hornet ADV, flott hjelm men trang å ta på, for mye støy, for lite isolering der du må ha hette under + gode ørepropper som i liten grad hjelper og kommer sjelden til sin rett her hjemme da de varmeste dagene er sjeldne. I visse hastigheter turbulens.
Fra 2019 har jeg brukt Shoei Neotec 2 og senere med Roeg Jett halvhjelm og en billig O'Neal Sierra Adventure på de varmeste dagene.
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f= ... 56#p352756
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=416439#p416439
viewtopic.php?t=14611&hilit=Shoei+Adventure+hjelm
Fra 2019 har jeg brukt Shoei Neotec 2 og senere med Roeg Jett halvhjelm og en billig O'Neal Sierra Adventure på de varmeste dagene.
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f= ... 56#p352756
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=416439#p416439
viewtopic.php?t=14611&hilit=Shoei+Adventure+hjelm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 23 apr 2023, 11:18, redigert 2 ganger totalt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Interessant refleksjon og godt spørsmål.Nomade skrev: 23 apr 2023, 10:22 Hadde ADV-hjelm noen måneder en sommer, men kuttet den etterhvert ut. Forstod egentlig ikke vitsen med dette hjelmkonseptet, det lange nebbet tok også vekk oversikt til instrumentpanel.
Så hvorfor bruker folk slike hjelmer egentlig? Tung og mer plasskrevende er de også.....
Har lurt på det samme selv.
Har en slik hjelm, en av merket Held, som er den tyngste jeg har. Men også den mest støysvake jeg har. Og uten utsparinger til intercom høyttalere... Men har funnet en brukbar løsning på dette likevel.
Brukte hjelmen en del tidligere, men gjør det nå mer og mer sjeldent.
Og ja, nebbet oppleves å være litt i veien...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Takk alle sammen som hittil har kommet med tilbakemeldinger! Nyttig input jeg tar med meg i vurderingen.
Ser pingvin minnet meg på noe jeg hadde glemt og nevne i første post: nemlig integrert solvisir - det bruker jeg masse og MÅ ha.
Jeg kjøper heller ingen hjelm uten Pinlock visir, jeg får helt noja uten da det dugger på visiret så fort man stopper på en kjølig eller fuktig dag.
Sprayer og div. midler funker noe, men er kortvarig... Pinlock linse bare funker og funker.
Tanken min med å evt. kjøpe en Adventurehjelm er for å bruke til jobb i Oslo på varme sommerdager, så først og fremst pga. bedre ventilering enn "vanlige" gatehjelmer. Hjelmer med baugport har jeg også hørt og lest litt av hvert om. Bla. slark eller knirking i porten og at også det kan gå noe utover sikkerheten sammenliknet med "vanlige" hjelmer.
Støy er jeg ikke så opptatt av, kjører alltid med propper. Men derimot aerodynamikken så man ikke får Parkinson av turbulensen.
Ser pingvin minnet meg på noe jeg hadde glemt og nevne i første post: nemlig integrert solvisir - det bruker jeg masse og MÅ ha.
Jeg kjøper heller ingen hjelm uten Pinlock visir, jeg får helt noja uten da det dugger på visiret så fort man stopper på en kjølig eller fuktig dag.
Sprayer og div. midler funker noe, men er kortvarig... Pinlock linse bare funker og funker.
Tanken min med å evt. kjøpe en Adventurehjelm er for å bruke til jobb i Oslo på varme sommerdager, så først og fremst pga. bedre ventilering enn "vanlige" gatehjelmer. Hjelmer med baugport har jeg også hørt og lest litt av hvert om. Bla. slark eller knirking i porten og at også det kan gå noe utover sikkerheten sammenliknet med "vanlige" hjelmer.
Støy er jeg ikke så opptatt av, kjører alltid med propper. Men derimot aerodynamikken så man ikke får Parkinson av turbulensen.
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Image, må stå i stil med sykkelen selvfølgeligNomade skrev: 23 apr 2023, 10:22 Hadde ADV-hjelm noen måneder en sommer, men kuttet den etterhvert ut. Forstod egentlig ikke vitsen med dette hjelmkonseptet, det lange nebbet tok også vekk oversikt til instrumentpanel.
Så hvorfor bruker folk slike hjelmer egentlig? Tung og mer plasskrevende er de også.....


Nebbet kommer vel egentlig fra rene crosshjelmer, der kan man tippe frem hodet om mannen foran gir full gass så steinspruten står så nebbet tar steinspruten, har brukt dette da enkelte utskudd i gjengen som tross rundt 60 MÅ gi full gass hver gang anledning byr seg

Sist redigert av pingvin den 23 apr 2023, 11:27, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Den begrunnelsen gr forsåvidt god meningpingvin skrev: 23 apr 2023, 11:10
Nebbet kommer vel egentlig fra rene crosshjelmer, der kan man tippe frem hodet om mannen foran gir full gass så steinspruten står så nebbet tar steinspruten, har brukt dette da enkelte utskudd i gjengen som tross rundt 60 MÅ gi full gass hver gang anledning byr seg![]()

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Jeg tror nok mange kjøper ADV-hjelm fordi de har ADV-sykkel og innbiller seg at slik skal det bare være
Denne solskjermen som de har er ikke så effektiv her i Norge med den lave sola vi har ofte. Er det egentlig bedre ventilasjon på ADV-hjelmer?

Denne solskjermen som de har er ikke så effektiv her i Norge med den lave sola vi har ofte. Er det egentlig bedre ventilasjon på ADV-hjelmer?
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Har også Suomy MX Tourer, denne er superluftig og lett (også 1100g). Vært veldig fornøyde med den, er mer som en crosshjelm med visir, litt på godt og vondt, er mer støy enn NEXX'en og NEXXen føles litt sikrere (uten at har belegg for å si at fakstik er det). Men fy flate hvor deilig hjelm når varmt og/eller skal småbaske litt offroad. Likevel helt OK på veien. Og integrert solvisirGammelsmurfen skrev: 23 apr 2023, 11:04 Tanken min med å evt. kjøpe en Adventurehjelm er for å bruke til jobb i Oslo på varme sommerdager, så først og fremst pga. bedre ventilering enn "vanlige" gatehjelmer.

Bare 6 dager til MX Tourer hjelmen skal i bruk i Portugal

Sist redigert av pingvin den 23 apr 2023, 11:32, redigert 4 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Adventurehjelmer
Min erfaring tilsier at det ikke er bedre lufting annet enn gjennom visiråpningen, som er større på adv.hjelm enn de andre jeg har. Bortsett fra halvhjelmen, da..

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.