Ser for meg at det meste måles i antall salg og driftsikkerhet her når jeg leser disse linkene.
For meg er premium ikke nødvendigvis driftsikkerhet og antall salg alene. Spesielt ikke antall salg.
Litt vanskelig å definere hva som er "premium" og tenker at det blir en del delte meninger der. Yamaha leverer jo kvalitet over hele linja og er kanskje det merket som går for å være det "tryggeste" valget. Yamaha har sikkert også veldig mye bra, men om utseendet og finish er det som trigger meg er jeg usikker på.
Jada, jeg liker feks. XSR900, å ser selvsagt det er delte meninger om den sykkelen (samt alle andre sykler). Noen mener at Honda er det beste og har bestemt seg for at dem leverer spennende sykler, mens andre sverger til Ducati etc.
Jeg har gjort meg opp en mening selv, så får andre gjøre opp sin. For vi kjører vel alle premiumsykkel regner jeg med
Premium er når produsenten kan ta mer, pga merkevaren. Det faktum er Triumph ikke selger lavere CC sykler og dermed ikke selger sykler for budsjettbeviste eller til folk som må bruke MC som framkomstmiddel til hverdags, sier litt i seg selv.
Demografen er folk som har MC som hobby, dermed er mer villig til å bruke mer penger. Billigste sykkel Triumph har er i 600cc segmentet. Trident ligger på 120k NOK. Mens japsene, ktm, Royald Enfield, Voge, CFmoto og andre produsenter som selger lett-MC for mindre bemidlet folk. oppfattes ikke som premium, pga merkevaren deres er så tilgjengelig for allmennen.
Etter min mening: sammenligning av flaggskipsykler er meningsløst. Merkevaren bør dømmes etter hvor lett det er å komme seg inn i merkevaren. I Triumphs tilfelle: 120k.
Ducatti: 142k
BMW: 60k
KTM: 50k
Yamaha: 30k
Honda: 35k
Kawasaki: 50k
Suzuki: 41k
Ikke uten grunn, Honda som er verdens ledende i antall solgte sykler ikke oppfattes som premiummerke er nettopp pga innstegprisen på deres sykler er så lav. Det betyr ikke at Honda ikke selger premium sykler i luksus segmentet. Noe Goldwing, Fireblade, og deres overprisete scootere er bevis på.
Når jeg skulle ha min første mc for snaut 3 år siden, så gikk jeg en del runder med Triumph,
blant annet Bonneville, men for meg ble den litt simpel i forhold til prisen.
Jeg endte forresten opp med nevnte Kawasaki Z900RS, og er kjempefornøyd.
Så... i det segmentet, hvis ikke Kawa er premium så er ikke Triumph det heller.
Når jeg skulle ha min første mc for snaut 3 år siden, så gikk jeg en del runder med Triumph,
blant annet Bonneville, men for meg ble den litt simpel i forhold til prisen.
Jeg endte forresten opp med nevnte Kawasaki Z900RS, og er kjempefornøyd.
Så... i det segmentet, hvis ikke Kawa er premium så er ikke Triumph det heller.
Det understøtter jo bare argumentet mitt. Kawa gir deg mer for pengene, mens Triumph må du betale mer for samme spec. Altså betale mer bare få ha et Triumph merke på tanken din. Akkurat i IT-verden, der betaler man en viss premium for å ha en viss eple-logo på mobilen eller datamaskin.
Når jeg skulle ha min første mc for snaut 3 år siden, så gikk jeg en del runder med Triumph,
blant annet Bonneville, men for meg ble den litt simpel i forhold til prisen.
Jeg endte forresten opp med nevnte Kawasaki Z900RS, og er kjempefornøyd.
Så... i det segmentet, hvis ikke Kawa er premium så er ikke Triumph det heller.
Det understøtter jo bare argumentet mitt. Kawa gir deg mer for pengene, mens Triumph må du betale mer for samme spec. Altså betale mer bare få ha et Triumph merke på tanken din. Akkurat i IT-verden, der betaler man en viss premium for å ha en viss eple-logo på mobilen eller datamaskin.
Håper det er har skjedd mye på og med konkurrerende produkter til Apple telefoner og nettbrett for der har Apple ligget lysår foran. Det samme med program utviklere for begge nevnte der Apple blir prioritert med flest og best funksjoner, de kommer heller ikke på samme nivå da Apple ligger foran hele veien og blir prioritert for det er der det ligger mest penger for program utviklerne :)
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1