Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36Italienske sykler?![]()
Det er synd å si det, men jeg foretrekker ferdig-skrudde sykler.![]()
En V-Max derimot. Det er et synd at Euro 5 ødelegger utvalget.

Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36Italienske sykler?![]()
Artig påstand...Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36
Italienske sykler?![]()
Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.AJ skrev: 29 apr 2023, 16:31Artig påstand...Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36
Italienske sykler?![]()
En V-Max derimot. Det er et synd at Euro 5 ødelegger utvalget.Basert på egen erfaring?
Uansett, det er naturligvis helt frivillig å gi avkall på mye ekte italiensk MC-glede.
Ellers enig når det gjelder V-Max.
Her kom det noen rare meninger og påstander, gittGreddy skrev: 29 apr 2023, 17:52 Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.
Ikke er de spesielt pene å se på som forsvarer premium for det de tar. Ducatti, mv augusta er topnotch når det kommer til utseende. Aprilia er litt for konservativ og lite eksperimentelle utseendemessig. Moto guzzi… ser ut som de har stoppet opp i tidlig 2000-tallet designmessig. Jeg tipper deres aldrende kundebase (som kun har råd til dette) er årsaken.![]()
Men for all del hvis man kjøper sykler basert på den ene faktoren utseende og kanskje lyd. Da er det jo grei skurring.
Da regner jeg med at Toyota Yaris er svaret for deg og ikke MC overhodet..Greddy skrev: 29 apr 2023, 17:52Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.AJ skrev: 29 apr 2023, 16:31Artig påstand...Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36
Italienske sykler?![]()
En V-Max derimot. Det er et synd at Euro 5 ødelegger utvalget.Basert på egen erfaring?
Uansett, det er naturligvis helt frivillig å gi avkall på mye ekte italiensk MC-glede.
Ikke er de spesielt pene å se på som forsvarer premium for det de tar. Ducatti, mv augusta er topnotch når det kommer til utseende. Aprilia er litt for konservativ og lite eksperimentelle utseendemessig. Moto guzzi… ser ut som de har stoppet opp i tidlig 2000-tallet designmessig. Jeg tipper deres aldrende kundebase (som kun har råd til dette) er årsaken.![]()
Men for all del hvis man kjøper sykler basert på den ene faktoren utseende og kanskje lyd. Da er det jo grei skurring.
Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 01:32 Personlig har jeg ikke sansen for 4-sylindret. Jeg liker ikke lydbildet og karakteristikken. Vertfall ikke den i S1000R. Det var jo en 1000cc med greit moment og hester så der gikk det mest på lydbildet. Utrolig "stygg" lyd i motoren.
Triumph sine tresylindrede er det fin lyd i og karakteristikken liker jeg veldig godt. 2-sylindret har jeg heller ikke noe i mot. Jeg har heller ikke noe i mot lit vinrasjoner. Det gir sykkelen karakter.
Joda, du har nok et poeng. Men jeg liker generelt ikke lyden av 4 sylindrede motorer. Med litt turtall hørs det bedre ut, men jeg snakker om tomgangslyden eller lyden under normal kjøring. Det er bare en hard og "uren" lyd uten karakter.kgjersda skrev: 29 apr 2023, 20:41Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 01:32 Personlig har jeg ikke sansen for 4-sylindret. Jeg liker ikke lydbildet og karakteristikken. Vertfall ikke den i S1000R. Det var jo en 1000cc med greit moment og hester så der gikk det mest på lydbildet. Utrolig "stygg" lyd i motoren.
Triumph sine tresylindrede er det fin lyd i og karakteristikken liker jeg veldig godt. 2-sylindret har jeg heller ikke noe i mot. Jeg har heller ikke noe i mot lit vinrasjoner. Det gir sykkelen karakter.
Nå må ikke vi skjære alle rekkefirere under en kam. Yamaha sin crossplane-motor er noe annet.![]()
Har aldri vært eier av en DR800. men testkjørte en brukt DR750 for mange, mange år siden. Husker ikke lenger hvilken forhandler som hadde denne, men minnes vagt at det muligens var MCpartner på Romerike.Omdal skrev: 29 apr 2023, 22:20 Jeg kunne tenke meg en Suzuki DR big 800 i samlingen. Synes det er underholdende med en silynder selv om de rister og banker. Er liksom en sjarm de det og.
Er det foresten noen brukere som har en? Som vil dele litt erfaringer?
Alle er forskjellig. Jeg liker lyden av en rekkefire best både på tomgang og i fart. Sånn er det bare tror jeg.Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 22:03Joda, du har nok et poeng. Men jeg liker generelt ikke lyden av 4 sylindrede motorer. Med litt turtall hørs det bedre ut, men jeg snakker om tomgangslyden eller lyden under normal kjøring. Det er bare en hard og "uren" lyd uten karakter.kgjersda skrev: 29 apr 2023, 20:41Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 01:32 Personlig har jeg ikke sansen for 4-sylindret. Jeg liker ikke lydbildet og karakteristikken. Vertfall ikke den i S1000R. Det var jo en 1000cc med greit moment og hester så der gikk det mest på lydbildet. Utrolig "stygg" lyd i motoren.
Nå må ikke vi skjære alle rekkefirere under en kam. Yamaha sin crossplane-motor er noe annet.![]()
Så absolutt. Vi vet alle hva vi likerFredrikE24 skrev: 29 apr 2023, 23:29Alle er forskjellig. Jeg liker lyden av en rekkefire best både på tomgang og i fart. Sånn er det bare tror jeg.Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 22:03Joda, du har nok et poeng. Men jeg liker generelt ikke lyden av 4 sylindrede motorer. Med litt turtall hørs det bedre ut, men jeg snakker om tomgangslyden eller lyden under normal kjøring. Det er bare en hard og "uren" lyd uten karakter.kgjersda skrev: 29 apr 2023, 20:41Bjerknez skrev: 29 apr 2023, 01:32 Personlig har jeg ikke sansen for 4-sylindret. Jeg liker ikke lydbildet og karakteristikken. Vertfall ikke den i S1000R. Det var jo en 1000cc med greit moment og hester så der gikk det mest på lydbildet. Utrolig "stygg" lyd i motoren.
Gjennonsnittsalderen på motorsyklister er 50år, og trenden er økende.AJ skrev: 29 apr 2023, 18:24Her kom det noen rare meninger og påstander, gittGreddy skrev: 29 apr 2023, 17:52 Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.
Men for all del hvis man kjøper sykler basert på den ene faktoren utseende og kanskje lyd. Da er det jo grei skurring.. Som bl.a. denne om den "aldrende kundebasen (som kun har råd til dette)", altså Moto Guzzi sykler... Av og til kan man lure på hvor enkelte tar det fra...
.
Utover dette så tar jeg ikke bryet med å kommentere når man ikke har egne erfaringer.
Når det gjelder utseendet derimot, så vil det naturligvis være mange ulike meninger. Og det er jo like selvfølgelig helt greit :) .
En annen detalj man kan merke seg er at det er vel ingen land i verden (unntatt kanskje Kina og India) som har flere motorsykkelmerker enn Italia (Moto Guzzi, Ducati, Aprilia, MV Agusta, Moto Morini, Benelli, Fantic Motor, Energica, som jeg kom på i full fart).
Og bare for å ha nevnt det så er italienske Moto Guzzi den motorsykkelprodusenten med lengst kontinuerlig og uavbrutt motorsykkelproduksjon i Europa og har vel strengt tatt aldri tatt mål av seg å selge flest mulig. Til det har selvfølgelig den ene fabrikken og produksjonsanlegget de har hatt her siden oppstarten i 1921 i den lille nord-italienske byen Mandello del Lario, vært altfor liten til å ha slike ambisjoner.
Jeg har en viss tysk bilmerke, som jeg er litt lei av å skru. Og bil har liksom bare blitt en transportmiddel til å ta meg fra A til B. Og tanken har streifet meg med Toyota som neste bil, ikke akkurat Yaris, men en Proace eller liknendemekkern skrev: 29 apr 2023, 18:30Da regner jeg med at Toyota Yaris er svaret for deg og ikke MC overhodet..Greddy skrev: 29 apr 2023, 17:52Basert på Google søk selvfølgelig med statistikk og diverse rykter på forum, PLUSS flere skremselpropaganda videoer på YouTube. Konsensus er at italienske sykler er tikkende bomber for lommeboka.AJ skrev: 29 apr 2023, 16:31Artig påstand...Greddy skrev: 29 apr 2023, 15:36
Italienske sykler?![]()
Men for all del hvis man kjøper sykler basert på den ene faktoren utseende og kanskje lyd. Da er det jo grei skurring.![]()
Eneste jeg vet om som har hatt motorhavari var en BMW S100RR som veiva knakk tvers av i 260km/t.Bjerknez skrev: 30 apr 2023, 00:14 Jeg er litt enig med Gresdy her. Kanskje ikke helt, men delvis.
de eneste jeg kjenner som har fått motorhavari på motorsykkel har kjørt Ducati og Aprillia. To av syklene var helt nye mens den tredje var en eldre en vel og merke.
Med motorhavari så mener jeg da at sykkelen har stoppet på tur og måtte fraktes til verksted.
Jeg har aldri noensinne opplevd motorhavari på noe som helst som jeg har kjørt. Jeg snakker da om gamle biler, 20 år gammel moped, gressklippere, snøfresere og fandens oldemor.
Det KAN selvsagt være litt tilfeldig og andre kjenner sikkert noen eller har opplevd havari med japsesykler også. Men MIN magefølelse taler ikke spesielt for italienske sykler ut fra hva JEG har opplevd. Derfor så sitter det meget langt inne å kjøpe en slik.
Derimot liker jeg designet veldig godt på Ducati og enkelte Aprillia sykler. Teknisk er dem sikkert også veldig bra.
AJ har feks. nevnt diverse problemer med sin KTM 1290 i starten?
Jeg har på ingen av mine sykler (Yamaha XVS1300/Triumph Street Triple R/BMWs1000R x 2/Triumph Rocket 3 GT/1979 Honda MB5 moped/1971 Tempo Corvette Moped/Puck Maxi moped (med pedaler) hatt noe som helst problemer utover bensinstopp, fuksing i kaldt vær på mopedene.
Driftstans har jeg aldri opplevd. Ikke engang på gressklipperen og snøfreseren.
Jeg jadde blitt meget skuffet hvis min motorsykkel hadde fått mange feil som krevde verkstedbesøk. Så langt har jeg klart meg uten feil.
Det kan som nevnt være tilfeldigheter, men jeg følger uansett magefølelsen og så langt har det fungert helt fint. :)