SveinHa skrev: 28 jun 2023, 13:59
Det høres jo ikke spesielt ille ut...
Jeg har ofte forundret meg på hvorfor der er så mange stryk til førerprøven og har på en måte konkludert med at enten er opplæringen for dårlig eller sensorene for strenge. Jeg heller nok mest til det siste men der kan vel være en viss andel av det første også... Da jeg tok bil-lappen i -77 var der jo enkelte sensorer som det var tilnærmet umulig å få bestått hos, "Dumpe-Nilsen" f.eks...
Det er nok gjerne en kombinasjon av ting rundt omkring. Min sensor var veldig ålreit og hadde ingen problemer med at et par ting i kjøregården ikke gikk helt som det skulle (men dog at hun så at jeg skjønte tegninga, jeg bare kom ikke helt i mål på den praktiske utførelsen). Det hjalp nok sikkert en del at den trafikkale delen var "spot-on"
Samtidig er det nok noe manglende kompetanse på elevene og det har nok i senere tid vært til dels grunnet stor pågang. Da jeg kjørte opp i 2021 så ble oppkjøringstimene bestilt langt frem i tid, så alle kjøreskolene måtte rett og slett bestille timene først (hvis de rakk det da nye timer ble gjort tilgjengelige) og gamble på at de fikk elevene klare tidsnok. Min kjørelærer var alikevel klar på at dersom det nærmet seg oppkjøring og hun mente jeg ikke var kapabel nok så kom hun til å gi den oppkjøringstimen til noen andre, men jeg har også vært borti kjørelærere av den litt mer slappe typen som antakeligvis hadde sendt elever på sine oppsatte oppkjøringer uavhengig av hvordan de vurderer nivået på eleven.
Og også kjørelærere som lærer opp elevene sine i kjøremetoder som ikke er forenelig med hva lokal sensor ser etter, som da medfører at elever stryker når de kjører slik de er opplært...
Sist, men ikke minst, så er det nok en del som stryker pga. nerver. Noen sensorer er nok "flinkere" enn andre til å gjenkjenne hva som er nerver og hva som er manglende evner, og der hvor det tydelig er kun nervene som ødelegger så kan man da altså komme gjennom alikevel - med resonnementet at man er mindre nervøs, og dermed kjører bedre, når man ikke er i selve oppkjøringsscenarioet.
@StianM: Ikke sikkert det fungerer for deg, men et tips som jeg tror hjalp meg litt med nervøsiteten i kjøregården var rett å slett å ta et øyeblikk før hver eneste øvelse hvor jeg lukket øynene og tok et dypt pust inn og ut. Om jeg var deg ville jeg kanskje prøvd å øvelseskjøre litt på denne grusveien også, bare i tilfelle du får samme rute igjen neste gang

Det høres jo ut som at den trafikkale delen gikk ganske bra om det var den eneste kritikken, og at det da var en kombinasjon av flere mindre ting som totalt sett ikke nådde helt opp til der sensor ønsket. Bremseteknikk teller nok også mye da det er veldig viktig, så om du også husker å klemme til med hele hånda neste gang så vil jeg tro det hjelper :)