Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Jeg kommer aldri til å kjøre slik fra en motor er splitter ny. Det gir ingen mening i det heletatt. Folk får gjøre som de selv vil selvsagt, men det strider mot all sunn fornuft.
Når motoren er helt ny skal ting få gå seg til med kjøring som gjør at motor alltid får jobbe lett.
Det er litt spesielle stempelfjærer på disse motorene som ikke fantes da motortypen ble lansert på 80-tallet, før 1988 så var det rene røykmaskinene. Uten disse så renner olja nedover sylinderveggene når sykkel står på sidestøtta. Det tar litt tid før de setter seg skikkelig visstnok.
Ingen andre motorer som jeg kjenner til har dette røykfenomenet som K1/K75/K100/K1100/K1200 har.
Når motoren er helt ny skal ting få gå seg til med kjøring som gjør at motor alltid får jobbe lett.
Det er litt spesielle stempelfjærer på disse motorene som ikke fantes da motortypen ble lansert på 80-tallet, før 1988 så var det rene røykmaskinene. Uten disse så renner olja nedover sylinderveggene når sykkel står på sidestøtta. Det tar litt tid før de setter seg skikkelig visstnok.
Ingen andre motorer som jeg kjenner til har dette røykfenomenet som K1/K75/K100/K1100/K1200 har.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Støtdempere på BMW sine K modeller, er det noen form for service / vedlikehold på disse på ett eller annet tidspunkt siden oljen forringes …
Det er lett å se fukt rundt demper men lekkasje av gass er verre, utføre en funksjon test / bedømme tilstand av dempere på sykkel vil ikke være like lett for alle med mindre de er helt sykkelpumpe :)
Støtdempere er veldig viktig med tanke på sikkerhet i kritiske øyeblikk samt veigrep og levetid på dekk.
Det er lett å se fukt rundt demper men lekkasje av gass er verre, utføre en funksjon test / bedømme tilstand av dempere på sykkel vil ikke være like lett for alle med mindre de er helt sykkelpumpe :)
Støtdempere er veldig viktig med tanke på sikkerhet i kritiske øyeblikk samt veigrep og levetid på dekk.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Nevnte Wilbers støtdempere på BMW her tidligre … «Ted Porter demonstrates Wilbers ESA Conversion»
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
BMW originaldempere er i utgangspunktet bruk og kast. Det er jo en grunn til ta det blir mer og mer ESA-kompatible alternativer på markedet.dypen skrev: 16 mai 2023, 12:05 Støtdempere på BMW sine K modeller, er det noen form for service / vedlikehold på disse på ett eller annet tidspunkt siden oljen forringes …
Det er lett å se fukt rundt demper men lekkasje av gass er verre, utføre en funksjon test / bedømme tilstand av dempere på sykkel vil ikke være like lett for alle med mindre de er helt sykkelpumpe :)
Støtdempere er veldig viktig med tanke på sikkerhet i kritiske øyeblikk samt veigrep og levetid på dekk.
Det er grunn til at min ikke kjører på Showa lenger. Kjent merke det, men ikke tilrettelagt for overhaling.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Eller er det en myte? Jeg for min del har overhode ikke tatt hensyn til at et kjøretøy er nytt og må «kjøres» inn. Jeg er også rimelig glad i stram wireFredrikE24 skrev: 15 mai 2023, 22:26 Jeg kommer aldri til å kjøre slik fra en motor er splitter ny. Det gir ingen mening i det heletatt. Folk får gjøre som de selv vil selvsagt, men det strider mot all sunn fornuft.
Når motoren er helt ny skal ting få gå seg til med kjøring som gjør at motor alltid får jobbe lett.

i løpet av livet har jeg minst 20 nye kjøretøy på lista mi og ingen av dem har fått noen spesial behandling pga ny.
Noen av dem har jeg fulgt over en kort periode og noen i årevis.
Felles for alle så langt jeg kan se er null problem og ingen oljeforbruk utover normal.
Så har jeg hatt flaks 20+ ganger mener du?
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Er også en forskjell på et nytt kjøretøy og en fabrikkny motor/overhalt motor
Opptil flere produsenter kjører hvert kjøretøy i en benk over en viss periode. Samme behandling gis ikke til motorer som går derfra som deler
Opptil flere produsenter kjører hvert kjøretøy i en benk over en viss periode. Samme behandling gis ikke til motorer som går derfra som deler
If you gonna be dumb you gotta be tough
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Hva andre måtte mene om emnet er for meg likegyldig. Jeg mener det sier seg selv at en ny motor må kjøres inn pent. Noe annet er idiotisk i mitt hode faktisk.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Kunne ikke vært mer enig der!
If you gonna be dumb you gotta be tough
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Dere har sikkert rett. Må kjøres inn pent og pyntelig . Akkurat som demo sykler/ biler. Leie kjøretøy osv
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Leiebiler er jo verdens raskeste biler….
If you gonna be dumb you gotta be tough
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
De som mener noe annet har sansynligvis liten peiling på mekanikklazyboy skrev: 17 mai 2023, 21:48 Dere har sikkert rett. Må kjøres inn pent og pyntelig . Akkurat som demo sykler/ biler. Leie kjøretøy osv![]()

Noen videre diskusjon/påstander vedrørende dette ønsker jeg ikke i tråden.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
For en fridag i Frognerparken er det fint å kjøre MC. Det må også være litt lov å parkere litt oppfinnsomt. Bilparkeringen var fullstappa.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Og jo mer jeg ser på sykkelen jo mer «stuker» den.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Ny dag, med litt mer skruing.
Styredemperen har denne gangen blåst helt. Tror jeg kommer til å bla opp med en splitter ny en..
Så fant jeg ut at gummien på bærekula har gått fyken og må byttes.
Så tok man ut støtdemperne og gav de en vask.
Styredemperen har denne gangen blåst helt. Tror jeg kommer til å bla opp med en splitter ny en..
Så fant jeg ut at gummien på bærekula har gått fyken og må byttes.
Så tok man ut støtdemperne og gav de en vask.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Kvier deg ikke for å skru ting i filler du FredrikFredrikE24 skrev:Ny dag, med litt mer skruing.
Styredemperen har denne gangen blåst helt. Tror jeg kommer til å bla opp med en splitter ny en..
Så fant jeg ut at gummien på bærekula har gått fyken og må byttes.
Så tok man ut støtdemperne og gav de en vask.

Sent from my iPhone using Tapatalk