Averagelett skrev: 28 mai 2023, 19:53
Hei!
Jeg har oppkjøring om 3 dager og er veldig veldig nervøs. Jeg kjenner meg veldig trygg på kjøring i tettbygd områder/by og utenfor tettbygd siden jeg har veldig my erfaring fra Mopedbil og øvelseskjøre med vanlig bil og selvfølgelig gjennom trafikkskole. Om de kjøreøvelsene da har jeg litt problemer med å ikke bruke abs på nødstoppen, den slår inn hele tiden når jeg prøver og lurer på om sensor ser dårlig på det eller om det går helt fint. Jeg vet at førerprøve er sett på som en helhet og ikke enkelte ting men er uansett veldig nervøs. Noen som har noen tips som kan få meg litt mindre nervøs?
Hadde satt stor pris på det
Kan ikke forstå at det skulle være noe problem at abs aktiveres under nødbrems? Poenget med den øvelsen er jo at du skal foreta en kontrollert nødbrems uten å låse hjulene, og det er jo akkurat dette abs hjelper til med, så dersom det anses som "juks" å bruke abs, så bør den jo deaktiveres helt før denne øvelsen. Du kan jo selvsagt bremse litt mer forsiktig, slik at abs ikke slår inn, men dette blir jo ikke en fullverdig nødbrems, og stopplengden vil jo bli mye lengre en om abs hadde vært deaktivert eller brukt. Hva sier kjørelærer om dette?
Begynner å bli noen år siden jeg gjorde disse kjøregårdsøvelsene selv, så husker ikke nøyaktig hvordan de var, men kan ikke huske at dette var noe problem i det hele tatt.
Ellers så er det helt normalt å være nervøs før oppkjøring, husker fremdeles følelsen før jeg møtte sensor, men så snart vi var i gang ute i kjøregården forsvant egentlig alt av nervøsitet. Sensor er en helt vanlig person, og er helt sikkert ikke ute etter å stryke deg. Du skal gjøre ganske så grove feil eller mange mindre feil før du stryker på en oppkjøring.
Ønsker deg lykke til. :)