Interessant oppsummering der,
@Kenobi :) .
Når det gjelder motorlyd så regner jeg med at ingeniørene hos Moto Guzzi for å nevne den produsenten som har holdt seg til luft/oljekjøltkonseptet lengst over hele linja, har jobbet mye med å imøtekomme de stadig strengere kravene når det gjelder dette. Samme med utslippkravene også, selvfølgelig.
En væskekjølt (ja, jeg velger å bruke denne betegnelsen framfor
vannkjølt siden kjølevæsken består av langt mer enn vann) motor har jo denne væskekappa i motoren som er med på å dempe motorlyden i noen grad. Og bedre enn en luftkjølt motor.
Når det gjelder forurensing/utslipp så har vel også væskekjølte motorer lavere utslipp, vil jeg tro...
Dette fordi disse motorene tillater andre toleranser i motorkonstruksjonen pga. av jevnere motortemperaturer enn hva tilfellet er for luftkjølte motorer, hvor toleransene nødvendigvis må være "romsligere" pga. av større temperatursvingninger.
Disse toleransegrensene, som jeg vil tro gjelder spesielt stempelringdimensjoner og forholdet stempler og sylindervegger pga. av varmeutvidelsen.
Skriver
vil jeg tro siden jeg ikke er helt sikker og fordi jeg langt fra er noen "ekspert" på forbrenningsmotorteknologi.
En luft/olkjekjølt motor med samme kubikk som en væskekjølt vil, etter dagens krav, ikke kunne ha samme effekttall siden de ikke kan operere med samme motorturtall. Jo høyere turtall, mer varmeutvikling, som gjør at luftkjølte motorer vil bli for "heite" til at dette lar seg gjøre.
Som min Moto Guzzi V7 850 Special med rødgrense på 6800 omdreininger, som slett ikke er så verst.
Har ikke satt meg inn i andre merkers 850 kubikkere, men regner med at disse er konstruert med en maksgrense på et par tusen mer.
Så til slutt, jeg påberoper meg ikke å ha rett i alt jeg skriver i dette innlegget, men er likevel ganske sikker på at det meste er korrekt. Er jeg helt på jordet regner jeg med at noen med mer peiling enn det jeg har kommer på banen og korrigerer.