Erfaring med caberg hjelm
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Erfaring med caberg hjelm
Noen som har vært borti disse? for meg et helt ukjent merke, men ser ut som det er mye bang for the buck
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 168
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Re: Erfaring med caberg hjelm
De passer ikke helt mitt hode, men kjenner flere som har vært fornøyd og kjøpt de på nytt igjen. Tror absolutt de er bra, de selges av flere store MC-forhandlere og får gode anmeldelser.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Erfaring med caberg hjelm
Kjøpte nå i vår en Caberg Tourmax, som er en åpningshjelm i "adventure-stil" med skygge/skjerm. Mitt første møte med dette merket , men kvalitet og passform virker OK for meg. Litt mere vindsus enn jeg er vant til fra Shoei-hjelmene mine, men tipper det aller meste av grunnen er at dette er min første åpningshjelm og slike er kjent for å være mere "bråkete" enn vanlige helhjelmer. Og i tillegg har jo min Caberg "skygge" som ekstra vind-fanger. (Jeg bruker forøvrig nesten alltid ørepropper i hjelm) :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Erfaring med caberg hjelm
Alle adventure hjelmer støyer mer vs vanlige hjelmer da det er mye mere lufting.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaring med caberg hjelm
Jeg hadde Caberg åpningshelgen for noen år siden. Den var plagsomt støyende.
Byggekvaliteten var dog ikke så verst.
Men pga. støynivået fikk den kort levetid i mitt eie.
Men, som nevnt, dette er noen år siden og mye er sikkert blitt bedre på Caberghjelmene siden da.
Har nå en Premier åpningshelgen, også den italiensk, som jeg er veldig fornøyd med.
Byggekvaliteten var dog ikke så verst.
Men pga. støynivået fikk den kort levetid i mitt eie.
Men, som nevnt, dette er noen år siden og mye er sikkert blitt bedre på Caberghjelmene siden da.
Har nå en Premier åpningshelgen, også den italiensk, som jeg er veldig fornøyd med.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Erfaring med caberg hjelm
Nja... kan vel ikke akkurat si at det er så veldig mye lufting i denne "baugport-hjelmen" min egentlig..dypen skrev: 27 jun 2023, 19:16 Alle adventure hjelmer støyer mer vs vanlige hjelmer da det er mye mere lufting.
Har andre helhjelmer som er mere luftige med luftespjeld åpne og visir igjen faktisk.
Men det er vel heller at slike hjelmer støyer litt mere pga. "baugport-løsningen" som ikke er helt potte tett i lukket tilstand muligens..

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Erfaring med caberg hjelm
Hadde caberg carbon, tro jeg den het, til ca 3000kr før. Var fornøyd der og da, men merker forskjell mot min hjc nå til ca 4000. Alt av funksjoner føles mer sammenskrudd og solid på hjc'n.
Gikk forsåvidt i bakken med cabergen på, og den besto den testen da.
Gikk forsåvidt i bakken med cabergen på, og den besto den testen da.
-
- Innlegg: 366
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Erfaring med caberg hjelm
Tipper det må være snakk om de som er litt mer "crosserhjelm", dvs. med fremskutt hakeparti. Jeg har en slik av type HJC C80 og der kan jeg gjerne kjenne vinden i håret (som i mitt tilfelle er lokalisert på hakepartiet og ikke på topplokket).biker7 skrev: 27 jun 2023, 22:42Nja... kan vel ikke akkurat si at det er så veldig mye lufting i denne "baugport-hjelmen" min egentlig..dypen skrev: 27 jun 2023, 19:16 Alle adventure hjelmer støyer mer vs vanlige hjelmer da det er mye mere lufting.
Har andre helhjelmer som er mere luftige med luftespjeld åpne og visir igjen faktisk.
Men det er vel heller at slike hjelmer støyer litt mere pga. "baugport-løsningen" som ikke er helt potte tett i lukket tilstand muligens..![]()
Men åpningshjelmer er absolutt ikke tette. Hvis jeg drar på en balaclava når jeg bruker RPHA90 hjelmen så får jeg trekk på fjeset siden baugporten blir stående litt i spenn sammenlignet med om jeg ikke har noe annet enn min egen treskalle inni bøtta. Ingen stor sak siden jeg da alikevel har på en balaclava, bortsett fra når det trekker på øynene...
Re: Erfaring med caberg hjelm
Da er det vel noe feil på hjelmen hvis ikke baugporten stenger …
Har selv Shoei Neotec 2 som har to ventiler som kan stenges / åpnes, en mitt på hode så når den åpnes som i dag får du luft rett på toppen av hode men det er ikke behagelig når temperatur synker. Den andre ventilen er foran på baugporten og er som regel åpen hele tiden for lufting, her merker du ikke noe men med åpen dugger det ikke så lett.
Kjører ofte med visir nede men ikke trykker de siste millimeter helt i lås for da er det tett og det samme med baugporten når den er låst sammen med viser så er det tett. Luft kommer inn via de to ventilene og under hvor det kan komme luft og ikke minst lyd.
Ja det er kanskje flere ventiler men de kan ikke justeres :)
Har selv Shoei Neotec 2 som har to ventiler som kan stenges / åpnes, en mitt på hode så når den åpnes som i dag får du luft rett på toppen av hode men det er ikke behagelig når temperatur synker. Den andre ventilen er foran på baugporten og er som regel åpen hele tiden for lufting, her merker du ikke noe men med åpen dugger det ikke så lett.
Kjører ofte med visir nede men ikke trykker de siste millimeter helt i lås for da er det tett og det samme med baugporten når den er låst sammen med viser så er det tett. Luft kommer inn via de to ventilene og under hvor det kan komme luft og ikke minst lyd.
Ja det er kanskje flere ventiler men de kan ikke justeres :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 366
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Erfaring med caberg hjelm
Hvis det var min kommentar du siktet til så stenger den jo naturligvis, men i en flere år gammel velbrukt hjelm så blir det noe slark i bevegelige deler. Altså når hjelmen er helt lukket så kan man forsatt fremprovosere noe bevegelighet i åpningsdelen, selv om den forblir lukket og "låst", men dette er jo nok til at det siver inn litt ekstra luft når man er i fart.
Dette oppstår altså kun dersom jeg har på balaclava og dermed øker mengden fyllmasse inni hjelmen. Uten balaclava så passer den perfekt, men med så blir den rett og slett litt for trang for å si det på en annen måte.
Siden jeg kan telle på 1-2 hender hvor ofte jeg bruker balaclava per sesong så er det en ikke-sak for min del :) Og jeg kjører uansett nesten alltid med visiret helt åpent...
Ellers deler også RPHA90 ventilasjonen du nevner på Neotec: En åpning på toppen som gir meg vind i håret jeg ikke har der, og en åpning i fronten som jeg i hvert fall ikke merker noe til da det er nærmest vindstille i den høyden for meg, men det hjelper nok ev. mot dugg som du skriver. Så er det også en åpning bak, regner med det er ment at luften som kommer inn på toppen skal ut der etter å ha kjølt skallen.
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Erfaring med caberg hjelm
Min lokale MC-pusher snakker varmt om Caberg og poden har en som han er fornøyd med (men det er hans første hjelm og han kan ikke sammenligne stort...).
Vedr baugport: Jeg gikk fra Arai uten til LS2 FF900 Valiant II og opplever mindre støy MED baugport. Veldig fornøyd med LS2'en selv om jeg bare har hatt den en måneds tid...
Vedr baugport: Jeg gikk fra Arai uten til LS2 FF900 Valiant II og opplever mindre støy MED baugport. Veldig fornøyd med LS2'en selv om jeg bare har hatt den en måneds tid...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Erfaring med caberg hjelm
Er nå på min andre Caberg åpningshjelm.
Den første var en Sintesi og min andre er en Levo.
Var kjempefornøyd med Sintesi og følgelig ville jeg ha en Caberg når jeg valgte å bytte. Nå var Sintesi ikke i produksjon lengre så måtte bytte til Levo.
Sintesi brukte jeg i 12 år og kunne hatt den lengre, men nå var innerdelen blitt litt romslig og Pinlocken løsnet fra, så sammenlagt med alle disse faktorene så blei det ny hjelm.
Låsene og alt fungerte prikkfritt hele veien.
Caberg sine åpningshjelmer er sertifisert for bruk i både åpen og lukket tilstand. Vet ikke om andre også er det, så det er muligens ikke et innsalgsargument.
Angående støy så er jeg kanskje ikke den som best kan uttale meg om. Jeg sitter bak en relativt stor vindskjerm, så det får de som er mer naken snakke om. Kjører også så godt som alltid med baugporten/pølseluka åpen og føler ikke at det er problematisk. For min del.




Den første var en Sintesi og min andre er en Levo.
Var kjempefornøyd med Sintesi og følgelig ville jeg ha en Caberg når jeg valgte å bytte. Nå var Sintesi ikke i produksjon lengre så måtte bytte til Levo.
Sintesi brukte jeg i 12 år og kunne hatt den lengre, men nå var innerdelen blitt litt romslig og Pinlocken løsnet fra, så sammenlagt med alle disse faktorene så blei det ny hjelm.
Låsene og alt fungerte prikkfritt hele veien.
Caberg sine åpningshjelmer er sertifisert for bruk i både åpen og lukket tilstand. Vet ikke om andre også er det, så det er muligens ikke et innsalgsargument.
Angående støy så er jeg kanskje ikke den som best kan uttale meg om. Jeg sitter bak en relativt stor vindskjerm, så det får de som er mer naken snakke om. Kjører også så godt som alltid med baugporten/pølseluka åpen og føler ikke at det er problematisk. For min del.





Re: Erfaring med caberg hjelm
Caberg Levo så veldig fin ut :) Likte bedre designet vs Sintesi.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Erfaring med caberg hjelm
Må si at den foreløpig ikke er 100 prosent tilpasset hodet mitt. Har bare kastet inn høyttalerne, så de må nok relokeres litt, evt gnage litt av isoporen i hjelmen for å få den relativt optimal.
Ting å gjøre i fremtiden, etter at pliktarbeidet hjemme er unnagjort. Sånn i desember en gang :-(
Ting å gjøre i fremtiden, etter at pliktarbeidet hjemme er unnagjort. Sånn i desember en gang :-(

Re: Erfaring med caberg hjelm
Apropos høytalere / intercom i hjelm så er opplegget utrolig godt integrert i Shoei Neotec men etter mange timer med hjelmen på kjenner jeg litt ubehag på ørene som må være høytalerene. Vurderer faktisk hjelm uten intercom eller ta ut høytalerene da det ikke blir brukt alikevel …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1