Liker å tenke det er mere "Bang for the buck" med 98 som dessverre ikke er bevist noe sted (energiinnhold) …

Riktig. Og hovedfordel med 98 vs 95 i dette tilfeller du beskriver her gjør at man kan tillate noe høyere fortenning som på sin side vil gi bedre effekt. Er som du sier ikke noe mer energi i bensinen, men den tåler å bli presset litt ekstra.dypen skrev: 29 mar 2023, 08:38 Tanke 98 oktan på motorsykkel produsert for 95 oktan går bra. Men, 98 oktan har høyere selvantennelsespunkt den kan gå på høyere kompresjon (tenning) vs 95 oktan så 98 oktan er mere bankefast men med likt energiinnhold. Bensinens oktantall forteller hvor høy temperaturen må bli før bensindampen selvantenner og bra bensin kan være helt oppe i 100 oktan.
Liker å tenke det er mere "Bang for the buck" med 98 som dessverre ikke er bevist noe sted (energiinnhold) …Mine gamle må ha 98 oktan og KTM’n vinterlagres konsekvent med 98 oktan.
Du har 3 kategorier av biler/motorsykler i dette tilfellet:Bjerknez skrev: 29 mar 2023, 06:27 Altså, bare sånn for å gi en liten oppdatering til oss som ikke er så inne i dette med drivstoff og hva det gjør med motor og slanger:
Hva er best for motoren hvis man ser helt bort fra miljø og pris? Bør jeg fylle 98 blyfri på min Rocket? Hvis det er den MINSTE sjans for at dette KAN skade motoren så melder jeg pass. Det må også være spesifisert at jeg kan bruke dette drivstoffet slik at jeg ikek får problemer med garanti etc.
jeg vil gjerne ha ryggen min fri når det gjelder slikt :)
Det stemmer sannsynligvis at E10 ga deg problemer med en sykkel produsert i 97. Omtrent alle modeller som er lansert før ca 2004 er ikke beregnet på bruk av E10.SveinHa skrev: 04 jul 2023, 08:44 Jeg er ganske sikker på at 95 E10 ga meg problemer i -97 Virago. Etter vinteren var der en del gul "sand" i forgasserne og denne "sanden" smuldret bort da jeg gned den lett mellom fingrene. Ultralydvask av forgasserne løste problemet med dårlig gange etter vinteren og fylte 98 etter det...
Et alternativ kan jo også være å bruke StarTron Enzyme tilsetning.
Bastarden?mekkern skrev: 04 jul 2023, 11:36 Testet E10 på bastarden pga svensketur- begynte å fuske på lavfartdyser og lavere effekt.
Demonte4te og tømte forgassere og hele drivstoffanlegget dagen etter og forgasserene fulle av brun/sort bensin. Så pakninger og flottører og annet hadde allerede begynt å tære.
Spezial. FZR1000-87SilverSmurfer skrev: 04 jul 2023, 12:04Bastarden?mekkern skrev: 04 jul 2023, 11:36 Testet E10 på bastarden pga svensketur- begynte å fuske på lavfartdyser og lavere effekt.
Demonte4te og tømte forgassere og hele drivstoffanlegget dagen etter og forgasserene fulle av brun/sort bensin. Så pakninger og flottører og annet hadde allerede begynt å tære.
Iflg. Yamaha så skal E10 være problemfritt på det meste de har produsert etter 1990:SilverSmurfer skrev: 04 jul 2023, 11:16Det stemmer sannsynligvis at E10 ga deg problemer med en sykkel produsert i 97. Omtrent alle modeller som er lansert før ca 2004 er ikke beregnet på bruk av E10.SveinHa skrev: 04 jul 2023, 08:44 Jeg er ganske sikker på at 95 E10 ga meg problemer i -97 Virago. Etter vinteren var der en del gul "sand" i forgasserne og denne "sanden" smuldret bort da jeg gned den lett mellom fingrene. Ultralydvask av forgasserne løste problemet med dårlig gange etter vinteren og fylte 98 etter det...
Et alternativ kan jo også være å bruke StarTron Enzyme tilsetning.
Når det er sagt så passer vel problembeskrivelsen passe greit med en bensinholdig forgasser som har stått en stund. Om jeg skal synse og gjette så er kanskje tankegangen til Yamaha (for å forsvare at denne sykkelen skal være kompitabel med E10) at samme problem kan oppstå også med E5, selv om det antakeligvis/potensielt oppstår tidligere med E10.Følgende Yamaha-produkter er direkte kompatible med E10: Yamaha motorsykler, mopeder, ATV-er, snøscootere, snøfresere, generatorer og golfbiler bygget etter 1990.