iris skrev: 14 jul 2023, 19:41
Igjen - hvordan skal du klare å oppnå optimal bremseeffekt med fingrene dine og hjernen din når du må ta forbehold for variabler som du ikke kan oppfatte? Temperatur av asfalt, temperatur av dekk, trykk i dekk, fuktighet av asfalt, kvalitet av asfalt, kvalitet av dekkene, hvor slitte bremseklossene er, farten og vekten av mcen på en spesifisk dag, vinkelen på veien, osv osv osv. I dårlige forhold kan du ikke ta forbehold for alt, og da må du bremse mindre for å garantere at du ikke låser hjulet - ABS kan derimot bremse tilnærmet maksimalt ved å kjenne når hjulet låses mange ganger i sekundet og slippe det. Hver gang det slippes, blir rotasjonen gjenopprettet, og sykkelen bremser som vanlig. Se på noen videoer av ABS i slow-mo - det er ganske enkelt å se at hjulet kun låses for noen få millisekunder - resten av tiden bremser kjøretøyet maksimalt.
Ingen svar på artiklene?
Første link viser 404 error, så jeg vet ikke hva som står der.
Andre link som omhandler om grus og løs føre, bekrefter bare det jeg sier:
ABS-aktivert har kortere bremselengde sammenlignet med kjøretøy som allerede har mistet grep fra bakken.
Vi oppnår optimal bremseeffekt med øving, øving, øving, øving, øving, øving, feiling, erfaring, øving, øving, øving, øving, feiling, erfaring og øving. OG igjen nevner du nøkkelordet dårlig forhold. Du bremser ikke mindre, du må bremse bedre. Progressivt. Ikke hugg i bremsespaken så fort som mulig. Da får du lås. Om du har ABS, så er det opp til deg om du vil lene deg på ABS-puten. Jeg vet at med mine sykler så blir bremselengden lengre med ABS-aktivert, sammenlignet mot vanling bremsing med for og bak brems aktivert.