Overlatelsesmedvirkning
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Overlatelsesmedvirkning
Nytt begrep, som jeg ikke kjente til: «Overlatelsesmedvirkning».
Definisjon/begrepsforklaring: https://snl.no/overlatelsesmedvirkning
Å spørre om å få låne/prøvekjøre en motorsykkel, selv om man har førerretten, kan gå ille for både fører og eier – dersom føreren ikke behersker akkurat den motorsykkelen.
Definisjon/begrepsforklaring: https://snl.no/overlatelsesmedvirkning
Å spørre om å få låne/prøvekjøre en motorsykkel, selv om man har førerretten, kan gå ille for både fører og eier – dersom føreren ikke behersker akkurat den motorsykkelen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Overlatelsesmedvirkning
Hvordan har du kommer frem til den konklusjonen da? Har man førerretten på kjøretøyet så har man nødvendig kompetanse og eier kan ikke straffes for å ha lånt den ut.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Overlatelsesmedvirkning
Denne ytterst tragiske saken faller vel antakelig inn under overlatelsesmedvirkningsbestemmelsen:Lauri skrev: 05 aug 2023, 20:41 Nytt begrep, som jeg ikke kjente til: «Overlatelsesmedvirkning».
Definisjon/begrepsforklaring: https://snl.no/overlatelsesmedvirkning
Å spørre om å få låne/prøvekjøre en motorsykkel, selv om man har førerretten, kan gå ille for både fører og eier – dersom føreren ikke behersker akkurat den motorsykkelen.
https://www.nettavisen.no/nyheter/mann- ... 95-1250391
Lar man en med førerrett for MC testkjøre en sykkel som vedk. er interessert i å kjøpe og vedk. forulykker og i verste fall omkommer, faller det neppe inn under denne bestemmelsen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Overlatelsesmedvirkning
Hva får deg til å trekke en slik slutning?AJ skrev: 05 aug 2023, 20:54
Lar man en med førerrett for MC testkjøre en sykkel som vedk. er interessert i å kjøpe og vedk. forulykker og i verste fall omkommer, faller det neppe inn under denne bestemmelsen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Erik_B70
- Innlegg: 206
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Overlatelsesmedvirkning
Ganske enkelt .
Juridisk sett er det to ting du kan være ansvarlig for med tanke på prøvekjøring .
At vedkommende har førerrett i riktig klasse. Og at hen ikke er synlig påvirket av rusmidler.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Juridisk sett er det to ting du kan være ansvarlig for med tanke på prøvekjøring .
At vedkommende har førerrett i riktig klasse. Og at hen ikke er synlig påvirket av rusmidler.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Overlatelsesmedvirkning
Klippet ut fra Lovdata :
"§ 2-8.Overlatelsesmedvirkning, jf. vegtrafikkloven § 17 annet ledd
Blir person med førerett domfelt for overtredelse av vegtrafikkloven § 17 annet ledd for å ha overlatt bruk av motorvogn til person som er påvirket av alkohol eller annet berusende middel, bør tap av førerett fastsettes med inntil samme lengde som den tapsperioden som er fastsatt for den aktuelle motorvognfører.
Tilfellene må undergis en konkret vurdering på grunnlag av hvilken grad av skyld som er utvist ved overtredelsen av vegtrafikkloven § 17 annet ledd.
Blir eier av motorvogn, eller den som på eierens vegne har rådighet over den, ilagt straff etter vegtrafikkloven § 17 annet ledd for å ha overlatt motorvogn til person som ikke fyller vilkårene for føring av motorvogn av andre grunner enn nevnt i første ledd, og vedkommende under kjøring av motorvognen forårsaker farlige situasjoner eller alvorlige ulykker, bør tap av førerett fastsettes for minst 1 år."
Så derfor kan vel en slik slutning trekkes, så lenge man har sjekket at den som skal låne sykkel har gyldig førerkort .
Noen annen måte er det jo ikke å forvisse seg om at den som skal prøvekjøre ikke fyller vilkårene for føring av motorvogn.
Forruten synlig beruselse da selvfølgelig.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Overlatelsesmedvirkning
I tillegg til den loven, § 17.Bruk av motorvogn mv
Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den.
Vilkårene i dette tilfellet er førerkort i riktig klasse og å være edru, ikke være kjent med et spefisisk kjøretøy.
Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den.
Vilkårene i dette tilfellet er førerkort i riktig klasse og å være edru, ikke være kjent med et spefisisk kjøretøy.
Re: Overlatelsesmedvirkning
Apropos «førerrett» eller det å inneha førerkort på tung motorsykkel er ikke ensbetydende med å ha nødvendig kompetanse.Berbu skrev: 05 aug 2023, 20:53 Har man førerretten på kjøretøyet så har man nødvendig kompetanse og eier kan ikke straffes for å ha lånt den ut.
Det kan være mange årsaker til det men mest nærliggende er att vedkommende har førerkort men ikke kjørt på veldig mange år, eller ved fylte 18 år ble førerkortet automatisk gyldig for tung mc men vedkommende har aldri kjørt tung mc. Eller rett å slett så enkelt som att vedkommende ikke har holdninger, respekt eller antenner for hva som kan gå galt.
Har i min grønne ungdom opplevd å la bekjente med mc erfaring fra mindre mc med førerkort på tung mc få låne sykkel som to ganger resulterte i skade og velt, begge to var litt bråkjekke uten gode holdninger og respekt for tung mc.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Overlatelsesmedvirkning

Så vurderingskriteriene er:
- har du lappen? Check!!
- er’ru nykter? Check!!
- God tur

«Forvisse seg» er et juridisk begrep man finner igjen i mange lover - der det kreves betydelig grad av forundersøkelser før man er på sikker grunn.
Se f.eks. denne presiseringen av «forvisse seg» i vegtrafikkloven (som de fleste av oss retter oss etter):
§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.
Skal jeg «forumgjette» så stilles det krav til utlåner at hen i det minste stiller inngående spørsmål til låntaker om ferdigheter og erfaring til nevnte sykkeltype. Mitt egenerfarte eksempel: Det holdt på å gå i grøfta da jeg skulle kjøre sidevognsekvipasje; funket gull rett fram, men alvorlig løft i høyresvingen.
Utlåner spurte ikke, jeg holdt kjeft - ville jo testkjøre noe nytt

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Overlatelsesmedvirkning
Bra innleggLauri skrev: 06 aug 2023, 00:27Serrriøst folkens
Så vurderingskriteriene er:
- har du lappen? Check!!
- er’ru nykter? Check!!
- God tur![]()
«Forvisse seg» er et juridisk begrep man finner igjen i mange lover - der det kreves betydelig grad av forundersøkelser før man er på sikker grunn.
Se f.eks. denne presiseringen av «forvisse seg» i vegtrafikkloven (som de fleste av oss retter oss etter):
§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.
Skal jeg «forumgjette» så stilles det krav til utlåner at hen i det minste stiller inngående spørsmål til låntaker om ferdigheter og erfaring til nevnte sykkeltype. Mitt egenerfarte eksempel: Det holdt på å gå i grøfta da jeg skulle kjøre sidevognsekvipasje; funket gull rett fram, men alvorlig løft i høyresvingen.
Utlåner spurte ikke, jeg holdt kjeft - ville jo testkjøre noe nytt![]()

Det med sidevogn er også for min del egenerfart, bedre med bare to hjul

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Overlatelsesmedvirkning
Tenker at dette har mest å gjøre med de mer ekstreme eller uvanlige syklene.
Feks ved prøvekjøring så virker det hensiktsmessig å forvisse seg om at:
1. Personen har førerkort.
2. Personen er edru.
3. Personen har kjørt nylig, hvis en person ikke har kjørt på 30 år og du slipper den personen løs på en sykkel med 150 hk på direkten kan det fort gå galt.
4. Personen har kjørt tilsvarende kjøretøy tidligere, feks jeg har kjørt hundrevis av timer på MC men jeg har aldri kjørt sidevogn, aldri kjørt sykkel over 240 kg og jeg har heller aldri kjørt noe kraftigere enn en Africa Twin. Så hvis jeg skulle ha prøvekjørt feks en Boss Hoss, Superduke eller Busa så vet ikke jeg helt hva det hadde innebært.
5. At personen er kjent med elektronikken og kjøremodusen han skal kjøre i.
For jeg tenker at hvis noen slipper en person som ikke har kjørt på 30 år til på en KTM Superduke 1290 og personen steiler med en gang han gir gass, det fort bli snakk om overlatelsesmedvirkning.
Feks ved prøvekjøring så virker det hensiktsmessig å forvisse seg om at:
1. Personen har førerkort.
2. Personen er edru.
3. Personen har kjørt nylig, hvis en person ikke har kjørt på 30 år og du slipper den personen løs på en sykkel med 150 hk på direkten kan det fort gå galt.
4. Personen har kjørt tilsvarende kjøretøy tidligere, feks jeg har kjørt hundrevis av timer på MC men jeg har aldri kjørt sidevogn, aldri kjørt sykkel over 240 kg og jeg har heller aldri kjørt noe kraftigere enn en Africa Twin. Så hvis jeg skulle ha prøvekjørt feks en Boss Hoss, Superduke eller Busa så vet ikke jeg helt hva det hadde innebært.
5. At personen er kjent med elektronikken og kjøremodusen han skal kjøre i.
For jeg tenker at hvis noen slipper en person som ikke har kjørt på 30 år til på en KTM Superduke 1290 og personen steiler med en gang han gir gass, det fort bli snakk om overlatelsesmedvirkning.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Overlatelsesmedvirkning
Nei det tror jeg ikke.SilverSmurfer skrev:Tenker at dette har mest å gjøre med de mer ekstreme eller uvanlige syklene.
Feks ved prøvekjøring så virker det hensiktsmessig å forvisse seg om at:
1. Personen har førerkort.
2. Personen er edru.
3. Personen har kjørt nylig, hvis en person ikke har kjørt på 30 år og du slipper den personen løs på en sykkel med 150 hk på direkten kan det fort gå galt.
4. Personen har kjørt tilsvarende kjøretøy tidligere, feks jeg har kjørt hundrevis av timer på MC men jeg har aldri kjørt sidevogn, aldri kjørt sykkel over 240 kg og jeg har heller aldri kjørt noe kraftigere enn en Africa Twin. Så hvis jeg skulle ha prøvekjørt feks en Boss Hoss, Superduke eller Busa så vet ikke jeg helt hva det hadde innebært.
5. At personen er kjent med elektronikken og kjøremodusen han skal kjøre i.
For jeg tenker at hvis noen slipper en person som ikke har kjørt på 30 år til på en KTM Superduke 1290 og personen steiler med en gang han gir gass, det fort bli snakk om overlatelsesmedvirkning.
Etter loven kan han kjøre et hvilket som helst kjøretøy som krever førerkortklasse A, det spiller ingen rolle hvor lenge det er siden han har kjørt.
Hvor lenge det et siden han har kjørt er heller ikke noe vi har mulighet til å sjekke på en enkel måte, der må vi nok bare ta for god fisk det han selv sier.
Det som kan lage større problemer for oss er vårt forsikringsselskap. Sjekk vilkårene, og hva som står. Noen selskaper har en liten klausul om at forsikringstaker er eneste fører av kjøretøyet.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Overlatelsesmedvirkning
Nettopp.biker7 skrev: 05 aug 2023, 23:45
Så derfor kan vel en slik slutning trekkes, så lenge man har sjekket at den som skal låne sykkel har gyldig førerkort .
Noen annen måte er det jo ikke å forvisse seg om at den som skal prøvekjøre ikke fyller vilkårene for føring av motorvogn.
Forruten synlig beruselse da selvfølgelig.
Kort og godt oppsummert

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Overlatelsesmedvirkning
Har drevet med utleie av dykkerutstyr, og vil påpeke en vesensforskjell i hvordan ting oppfattes.
Ved utleie av dykkerutstyr, så har vi en forpliktelse om å forsikre oss om at vedkommende kan bruke nettopp dette utstyr sikkert. Vi spurte også om hvor/ hvordan det skulle dykkes..Med Saltstraumen i nærområdet, var det mye med den i tankene.
MEN om samme person skulle kjøpe det samme utstyret, så blir det ikke avkrevd noe svar eller sertifikat. Et paradoks?
Samme forskjell kan man anta stilles på MC, da jeg kjøpte R1250rt og tok laus ut på E6 ved MCOSLO, så dro jeg på som om jeg satt på Pan European. Overasket ble jeg over at forhjulet ikke lengre var på bakken... overgangen var stor, selv om jeg hadde kjørt nærmere 5000 km den uka..
Personlig så følger jeg samme som når jeg lånte vekk dykkerutstyr, vil vite hvordan, vedkommene dykker/kjører...det kan en enkel prat avgjøre
Jussen er enkel når det kommer til manglende førerkort, ikke edru ... og tror neppe denne blir trukket sætlig lengre enn det, strafferettslig - i privatretten derimot kan det nok prøves å strekkes betydelig lengre.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ved utleie av dykkerutstyr, så har vi en forpliktelse om å forsikre oss om at vedkommende kan bruke nettopp dette utstyr sikkert. Vi spurte også om hvor/ hvordan det skulle dykkes..Med Saltstraumen i nærområdet, var det mye med den i tankene.
MEN om samme person skulle kjøpe det samme utstyret, så blir det ikke avkrevd noe svar eller sertifikat. Et paradoks?
Samme forskjell kan man anta stilles på MC, da jeg kjøpte R1250rt og tok laus ut på E6 ved MCOSLO, så dro jeg på som om jeg satt på Pan European. Overasket ble jeg over at forhjulet ikke lengre var på bakken... overgangen var stor, selv om jeg hadde kjørt nærmere 5000 km den uka..
Personlig så følger jeg samme som når jeg lånte vekk dykkerutstyr, vil vite hvordan, vedkommene dykker/kjører...det kan en enkel prat avgjøre
Jussen er enkel når det kommer til manglende førerkort, ikke edru ... og tror neppe denne blir trukket sætlig lengre enn det, strafferettslig - i privatretten derimot kan det nok prøves å strekkes betydelig lengre.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Overlatelsesmedvirkning
Uansett har man ikke allverdens muligheter eller anledning til å granske "hjerte og nyrer" til den man overlater eksempelvis en MC til utover å forvisse seg om at vedkommende oppfyller de nødvendig vilkårene - har førerrett, framstår som edru og ellers frisk og oppegående.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Overlatelsesmedvirkning
Ja seriøst !Lauri skrev: 06 aug 2023, 00:27Serrriøst folkens
Så vurderingskriteriene er:
- har du lappen? Check!!
- er’ru nykter? Check!!
- God tur![]()
Skal jeg «forumgjette» så stilles det krav til utlåner at hen i det minste stiller inngående spørsmål til låntaker om ferdigheter og erfaring til nevnte sykkeltype. Mitt egenerfarte eksempel: Det holdt på å gå i grøfta da jeg skulle kjøre sidevognsekvipasje; funket gull rett fram, men alvorlig løft i høyresvingen.
Utlåner spurte ikke, jeg holdt kjeft - ville jo testkjøre noe nytt![]()
Som sagt absolutt inngen annen måte enn å forvisse seg at fører/den som skal prøvekjøre har gyldig førerkort og ikke er synlig beruset.
Du kan jo selvfølgelig forhøre han i hue og rævva om hans kjørevaner, erfaringer,+++.. Men hva slags forutsetninger har du for å ta det en kar du mest trolig ikke kjenner svarer på "forhøret" ditt for god fisk lissom..?

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Overlatelsesmedvirkning
Jo, men det er hans del av ansvaret.kjellv skrev: 06 aug 2023, 09:27 Etter loven kan han kjøre et hvilket som helst kjøretøy som krever førerkortklasse A, det spiller ingen rolle hvor lenge det er siden han har kjørt.
Men som eier av kjøretøyet så har du også et ansvar, en plikt til å forvisse deg om at:
At man ellers er godt skikket til å kjøre krever i all hovedsak at man gjør et forsøk på å finne ut om personen er skikket eller ikke.blant annet er edru, har førerkort og ellers er godt skikket til å kjøre. Kravet er strengt
Så hvis man feks lar noen prøvekjøre en motorsykkel med 177hk som Super Duke, så er det naturlig at man spør om personen har kjørt tilsvarende kjøretøy før, feks ved å spørre hva den kraftigste motorsykkelen personen har kjørt tidligere er.
Og hvis personen aldri har kjørt noe tilsvarende tidligere, så betyr ikke det nødvendigvis at du ikke kan la personen prøvekjøre.
Men det betyr at du må gjøre en innsats for å forklare personen hva han kan forvente seg, for eksempel hvor lite som skal til for at forhjulet skal løfte seg, og feks gi personen tiden som skal til for å gjøre seg kjent med kjøretøyet på en forsvarlig måte.
Og hvis personen lyver om tidligere erfaring, så vil det vanligvis frita deg for ansvar.
Men hovedpoenget er at du, som eier av kjøretøyet, står ansvarlig for å gjøre et ærlig og oppriktig forsøk på å forsikre deg om at personen er skikket utover bare det å sjekke om personen er edru og har førerkort.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Overlatelsesmedvirkning
Hvis personen lyver om tidligere erfaring så vil det normalt sett frita deg for ansvar, fordi det du er ansvarlig for er i all hovedsak å gjøre er ærlig forsøk på å unngå ulykker.biker7 skrev: 06 aug 2023, 12:14 Du kan jo selvfølgelig forhøre han i hue og rævva om hans kjørevaner, erfaringer,+++.. Men hva slags forutsetninger har du for å ta det en kar du mest trolig ikke kjenner svarer på "forhøret" ditt for god fisk lissom..?:)
Så feks med sidevognssykkel så vil det være naturlig å spørre om personen har kjørt sykkel med sidevogn tidligere. Hvis personen lyver og svarer at han har kjørt langtur gjennom Europa på sidevognssykkel så har du lov til å gå ut i fra at det personen sier stemmer, med mindre du har klar og tydelig grunn til å tro personen lyver.
Og hvis personen svarer nei.
Så har personen fremdeles førerrett på kjøretøyet men du som eier har en plikt til å forvisse deg om at han er skikket.
Det kan gjøres på en ganske enkel måte, feks ved å forklare hvordan en sidevognssykkel oppfører seg samt at du gir personen 15 minutter i lav fart til å gjøre seg vant med sykkelen før du slipper personen løs på motorvei.
Men hvis du ikke spør, eller personen sier nei og du allikevel sender personen rett på motorvei uten noen forklaring eller opplæring, det er da du kan straffes.
Dette er forøvrig ting man sjelden hører noe med angående MC, men det er veldig vanlig praksis i feks tungindustrien hvor man som utstyrsansvarlig kan bli straffet for å låne bort utstyr til personer som ikke er skikket til å kjøre utstyret til tross for at personen har førerrett. Hvis noen feks skal låne en truck, så holder det ikke at personen har kjørt truck tidligere personen må ha kjørt den spesifikke trucken tidligere. Og hvis personen ikke har gjort det, så må du ta en rask gjennomgang på hvordan den spesifikke trucken fungerer, feks hvor knappene er og om det er noe spesielt utover det.
Men etter at du har tatt en rask gjennomgang, da er det tut å kjør. Så det er ikke så veldig vanskelig å opprettholde kravet. Men det krevet i all hovedsak at du bruker 2-3 minutter på å forklare hvordan et kjøretøy fungerer før du slipper en person løs med kjøretøyet.
Sist redigert av SilverSmurfer den 06 aug 2023, 13:49, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Overlatelsesmedvirkning
Hovedansvaret ligger hos fører- hvis førerrett og ikke ruset og man ikke vet at kjøretøyet skal benyttes til en straffbar handling.
Men som han hos SVV sa: I dag må en eller annen ha skylda- det finnes ikke lengre "uhell" og skylden må legges et sted og gjerne hos flere som en del av årsaken.
Men som han hos SVV sa: I dag må en eller annen ha skylda- det finnes ikke lengre "uhell" og skylden må legges et sted og gjerne hos flere som en del av årsaken.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Overlatelsesmedvirkning
biker7 skrev: 06 aug 2023, 12:14
Du kan jo selvfølgelig forhøre han i hue og rævva om hans kjørevaner, erfaringer,+++.. Men hva slags forutsetninger har du for å ta det en kar du mest trolig ikke kjenner svarer på "forhøret" ditt for god fisk lissom..?:)

Jeg er også fritidsdykker – og har måttet, når jeg har leid utstyr i andre byer, måtte både vise fram sertifikat og ganske inngående fortelle hva slags erfaring jeg har. Jeg skulle også tidligere i år prøvekjøre en stor elbil. Det var ikke måte på hvilke instruksjoner og spørsmål jeg fikk – jeg som aldri har kjørt elbil tidligere.
Jeg leser jo at noen forumdeltakere helst vil unngå å stille spørsmål – det holder med førerkortet og kun lukte på (manglende) fyllaånden. Så tenker jeg videre at det er helt greit – la folk leve i den tro at dette er ansvarlighet fra erfarne motorsyklister (og for den saks skyld bilister). Jeg vet selv hva jeg ville gjort og det er noen skritt dypere enn å kaste et blikk på ganglaget

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Overlatelsesmedvirkning
Tja.. Du har promillemåleren klar da eller..?Lauri skrev: 06 aug 2023, 18:55 Jeg leser jo at noen forumdeltakere helst vil unngå å stille spørsmål – det holder med førerkortet og kun lukte på (manglende) fyllaånden. Så tenker jeg videre at det er helt greit – la folk leve i den tro at dette er ansvarlighet fra erfarne motorsyklister (og for den saks skyld bilister).
Jeg vet selv hva jeg ville gjort og det er noen skritt dypere enn å kaste et blikk på ganglaget![]()


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Overlatelsesmedvirkning
Klysterbiker7 skrev: 06 aug 2023, 19:07Tja.. Du har promillemåleren klar da eller..?Lauri skrev: 06 aug 2023, 18:55 Jeg leser jo at noen forumdeltakere helst vil unngå å stille spørsmål – det holder med førerkortet og kun lukte på (manglende) fyllaånden. Så tenker jeg videre at det er helt greit – la folk leve i den tro at dette er ansvarlighet fra erfarne motorsyklister (og for den saks skyld bilister).
Jeg vet selv hva jeg ville gjort og det er noen skritt dypere enn å kaste et blikk på ganglaget![]()
![]()
![]()

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!