Historisk få MC ulykker i Norge så langt i år: 50 prosent færre MC-ulykker i år vs 2022 selv om MC-bestanden øker i år også.
Bjørn Richard Johansen
04.08.2023
En stor felles laginnsats gjennom “Nasjonalt forum for MC-sikkerhet” ser ut til å gi gode resultater. Målet er å nå ambisjonene i “Nullvisjon” vedtatt av Stortinget.
Fokus på førerutdanning, kjøreopplevelser og ikke fart
Føreropplæringen står veldig sentralt i Norge. God opplæring samt aktiv oppfordring til at MC-førere bør kjøre moderne og sikre motorsykler er viktig. Videre oppmuntring til oppfriskningskurs og førerutviklingskurs, samt økt fokus på gode kjøreopplevelser (og ikke fart) har trolig også medvirket til at vi i år har stor reduksjon i MC-ulykker. Innsatsen koordineres av Statens Vegvesen og MC-bransjen som et samlet lag.
[
https://www]Tore Johannessen, faglig rådgiver i Trafikkforum, sentral i MCsikkerhet.no og en av de viktige aktørene innen føreropplæring på MC i Norge.
Føreropplæringen er nøkkel til suksess
Helt sentralt står også føreropplæringen på trafikkskolene landet rundt som gjør en kjempeinnsats i utdanning av nye MC-fører. Her er Trafikkforum og Norges Trafikkskole Forbund de sentrale i arbeidet.
[
https://www]Odd Terje Døvik i NMCU, Jone Blikra som er stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og medlem i Transport- og samferdselskomiteen samt Per-Anton Vinje som er styreleder i MCF i forbindelse med Den motorsykkelpolitiske debatten i Arendalsuka i fjor.
Nullvisjon
Vårt felles mål er Nullvisjon, null dødsulykker. Ni dødsulykker er ni for mye. Men det er dramatisk mye bedre enn i fjor hvor tallet på samme tid var hele 17 dødsulykker. Det er faktisk en prosentvis reduksjon på nær 50 prosent i antall ulykker i år sammenlignet med i fjor.
Dette blir også et viktig tema for diskusjon på den Motorsykkelpolitiske debatten som går av stabelen i Arendalsuka torsdag 17. august kl. 18.30. Alle med MC er velkommen til å ta del av debatten i Arendal eller via digitale kanaler.
[
https://www]Bestanden av MC-er i Norge øker kraftig, men vi ser en positiv tendens over tid i reduksjon av antall ulykker vs bestand. Kilde NMCU.
Fortsatt mange ulykker med bil
Samtidig ser vi at antall ulykker blant bilister er stabilt høyt.
– Mye tyder på at MC-miljøet har lykkes bedre enn andre med samordnet, holdningskapende arbeid, sier Odd Terje Døvik som er leder i sentralstyret til NMCU, Norsk Motorcykkel Union, til Reitwagen.no. Han ferierer for tiden i Danmark og representerer nær 40.000 motorsyklister som er medlem i NMCU eller følger Facebook gruppen Bikelife i Norge.
Odd Terje Døvik legger til:
– Men for å sitere Aristoteles: En svale gjør ingen sommer! I år er tallene lave. I fjor var de høye. Neste år kan de stige igjen. Det er snakk om små, statistiske variasjoner. Det viktige er utviklingen over tid, de lange linjene. Og der er bildet helt entydig: Risikoen for å bli drept eller hardt skadd på MC i Norge fortsetter stadig å synke – slik den har gjort i mange år allerede.
[
https://www]En engasjert Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør og Jone Blikra fra Arbeiderpartiet i Arendalsuka i fjor.
Felles innsats for å få ned antallet ulykker
Statens vegvesen etablerte i august 2021 et «Nasjonalt forum for MC-sikkerhet». Videre er det laget en «Nasjonal gjennomføringsplan for motorsykkel, moped og ATV 2022–2025». Dernest har en rekke av de toneangivende MC-aktørene samordnet mange av sine tiltak for å løfte frem holdningsskapende nyheter.
[
https://www]Odd Terje Døvik i NMCU og stortingsrepresentant Siv Mossleth fra Senterpartiet. Hun er kjent som Kawasaki fan men vi fanget henne her med å sjekke ut en Triumph i Arendalsuka.
– Dermed er holdningsskapende arbeid topp prioritert i arbeidet som skjer i regi av «Nasjonalt forum for MC-sikkerhet». Det er veldig viktig og bra, sier Odd Terje Døvik i NMCU.
[
https://www]Ingrid Dahl Hovland er vegdirektør og står i spissen for teamet i Statens Vegvesen om å bidra aktivt til å få færre MC-ulykker. MC bransjen roser henne for et godt samarbeid om tiltak som gir gode resultater.
MC-tallene er et lyspunkt
– I en krevende sommer for trafikksikkerheten er MC-tallene et lyspunkt, sier Ingrid Dahl Hovland som er vegdirektør Statens Vegvesen. Mens vi i fjor hadde hele 17 omkomne i årets sju første måneder, er antall dødsulykker med motorsyklinger nesten halvert i år med ni omkomne.
– Det er selvsagt ni for mange, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland som følger ulykkesutviklingen fra dag til dag. Vegvesenet har satset mye på samarbeid med de viktige aktørene rundt motorsykkel og sikkerhet, samt fokus på gode kjøreteknikker i de senere år.
[
https://www]Fra møtet med MC-interessentene i Arendalsuka i fjor. Her deltok også Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Vi vet at hele MC-bransjen er opptatt av å fremme den enkelt MC-førers fokus om førerutvikling og førerutviklingskurs, sier Hovland. Vi tror dette arbeidet er veldig viktig. Et felles fokus på målene i Nullvisjonen gir oss en positiv effekt.
– Det er viktig å stå på sammen for å bidra til å sikre den gode utviklingen vi nå ser. Målene i Nullvisjonen står klart for oss alle, sier Ingrid Dahl Hovland.
[
https://www]Velkommen til årets Motorsykkelpolitiske debatt i Arendal og Arendalsuka torsdag 17. august kl. 18.30.
Oppfordre alle MC-interesserte å delta i Arendalsuka
Hun gleder seg til Arendalsuka, hvor «Den motorsykkelpolitiske debatten» torsdag 17. august, kl. 18.30 i Samferdselsteltet hvor dette blir et viktig tema.
– Dermed kan vi nå våre brukere direkte med de viktige budskapene gjennom en rekke digitale medier og kanaler, sier Per Anton Vinje. Han gleder seg samtidig til å møte alle de sentrale aktørene involvert i arbeidet med å nå Nullvisjon i Arendalsuka for den Motorsykkelpolitiske debatten torsdag 17. august kl. 18.30. Debatten er åpne for alle og går av stabelen i Samferdselsteltet ved gjestebryggen i Arendal.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..