RobbanSwe skrev: 23 aug 2023, 21:42
Noen erfaringer? Tips?
Siden du spør om erfaringer og nevner TDM 900 så kan jeg nevne at jeg skaffet meg en ny 2006 modell høsten samme år. Med fullt originalt koffertsett ogmsom jeg først kvittet meg med ogm byttet inn i en Triumph Tiger 1050 SE i 2010.
Kona og jeg var på mange lange turer i Norge og Sverige med TDM'en og hadde aldri et feilslag. Sykkelen fungerte utmerket med to på, også med full oppakning. Men ble det for mye ujevnheter i veibanen over lengre strekninger hadde bakdemperen en tendens til å bli overanstrengt, for å si det på den måten.
TDM 900 har en motor med god akselerasjon og tåler høyt turtall. Bensinforbruket er behagelig lavt og jeg hadde ingen tegn til oljeforbruk i løpet av de snaue 60K jeg kjørte med sykkelen.
Originalt kjede og drev holdt også overraskende lenge. Mener å huske at jeg fikk kjede og drev byttet ved nærmere 50K.
Hadde én reklamasjonssak på sykkelen. Jeg fikk nye sidedeksler til tanken pga. av knekte festeøyer. Fikk nye med dekaler, kostnadsfritt.
Tilgang til luftfilteret er enkelt på TDM 900. Av med et par små sidedeksler, en festeskrue på tanken, om jeg husker rett, for så å løfte opp tanken i bakkant for å komme til luftfilterboksen.
Litt mer jobb, men ikke vanskelig, å bytte oljefilter.
Verre om man vil bytte tennplugger selv, noe jeg gjorde en gang og brukte flere timer på siden jeg valgte å ikke skru løs radiatoren og skyve denne til siden for bedre atkomst.
Men med en stor porsjon tålmodighet gjør man altså jobben selv uten å måtte skru løs ting.
Og til slutt, en del TDM 900 sliter med turbulens, noe jeg også tidvis gjorde (avhengig av hvor kraftig vinden var og vindretningen), som gjorde at jeg prøvde forskjellige skjermløsninger uten at dette hjalp nevneverdig. Så kom alltid tilbake til originalskjermen.
Men dette med turbulens er som regel ergenomiavhengig. Dvs. avhengig av førers kroppsbygning, som lang eller kort overkropp, korte og lange bein.
Jeg synes fortsatt at TDM 900 er en god og staselig sykkel og ville på ingen måte hatt noe i mot å hatt en slik i garasjen nå heller, 13 år etter mat jeg kvittet meg med den, som jeg altså hadde fra den var ny i 2006.