Hvordan er tilstanden på grusveiene etter flommens herjinger?
Nå var nok du en del lengre sør enn vi har planer om i morgen. Vi kjører nok inn i Sverige fra Røros antakelig, og får bare føle oss fram derfra. Det er vanskelig å finne gode opplysninger om skader på veier som ikke er viktige hovedveier..
UTC rullær & rullær
Re: UTC rullær & rullær
Veiene var faktisk overraskende bra, litt bløtt enkelte steder. Som du sier; vi var en del lengre syd (syd, sydvest i Värmland).
God tur, kjør forsiktig. Du kan jo sjekke TET og TET på Facebook og se om det er noen oppdateringer der.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
Re: UTC rullær & rullær
Hvordan har det gått på turen din ?kjellv skrev: 13 aug 2023, 19:21 Vi kjører nok inn i Sverige fra Røros antakelig, og får bare føle oss fram derfra. Det er vanskelig å finne gode opplysninger om skader på veier som ikke er viktige hovedveier..
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: UTC rullær & rullær
En fantastisk tur, ingen tvil om det. Neste år vil vi prøve det samme, og nå vet vi mer om hvordan vi skal planlegge og gjennomføre for å bli ennå bedre.
Vi startet egentlig litt for langt nord, gikk ut i fra at "Hans" hadde ødelagt for mye vei til at det var noen vits i å prøve å kjøre inn i de områdene flommen hadde herjet som verst. Så vi kjørte E6 nord til Snåsa, og inn via Lierne til Gäddede. Vi kjørte så sørover på vestsiden av Ströms Vattudal. Dette er 12 mil ubebodd område med bare grusvei. Deler av veien er kjent som "Bjørneveien" pga den høye tettheten av bjørn. Vi hadde i det minste håpet å se bjørn på turen, men det gjorde vi ikke. Men den var nok ikke langt unna. Vi så en fersk blåbærruke midt på veien omtrent midtveis, og veien ble skrapet med veiskrape samme dag. Vi tok den igjen en del lengre sør. Det var også et et par mil lengre sør vi begge kjente en svært intens og spesiell lukt. Denne lukten har ingen av oss kjent før. Bare ett innpust, og siden ingenting. Vi har googlet fenomenet, og lært at hannbjørn skiller ut en kraftig og spesiell lukt for å markere sitt territorie og seg selv overfor andre hannbjørner. Vi ser derfor som veldig sannsynlig at vi et sted passerte en hannbjørn nær veien som vi ikke så.
Fra Strömsund til Östersund kjørte vi en sløyfe østover gjennom gamle og stort sett fraflyttede bosetninger og skogsbilveier. Fikk 22 mil denne dagen på sikkert 95% grusvei. Noe torden og styrtregn på slutten av dagen. Fra Östersund kjørte vi over Frösön og til vestsiden av Storsjøen, sørover til Persåsen. Så var det grusvei vestover til Börtnan. Der krysset vi vassdraget og fortsatte vestover på sørsiden av Ljungdalen. Også her ble det mange mil på grus denne dagen. Så over Flatruet og til Funäsdalen. Litt shopping her, så kjørte vi et lite stykke tilbake og inn til Ljusnedal og videre på nordsiden av vannet Lossen til omtrent der vannet er smalest. Der overnattet vi i hengekøye ved siden av en gapahuk vi fant på vindskyddskartan. Den natta var jeg sikker på at vi fikk besøk av bjørn da jeg bråvåknet i 4-tiden på natta. Men det var en liten elgokse som sto bare 5 meter fra køya mi og snusa mot meg. Jeg luktet antakelig ikke så godt, for plutselig kasta den seg rundt og stakk av igjen.
Vi kjørte videre sørover gjennom reinbeitedistreiktene sør til Idre, tok så vestover og forlot Sverige ved Drevsjø. Så sør til Elverum før vi neste dag kjørte hjem.
Vi mener turen i helhet ble ca 50/50 grus/asfalt, mens kjørt strekning i Sverige lå på rundt 75-80% grus. Totalt 6 kjøredager og omtrent akkurat 200 mil.
Re: UTC rullær & rullær
@kjellv dere har hatt fine dagsetapper men i snitt kanskje litt lange til å kjøre på grus. Hva tenker dere … På asfalterte veier er tilsvarende dagsetapper midt i blinken da rekker du litt annet og behøver ikke stresse hvis du er oppe på morningen. Oppleve noe annet enn asfalt ser veldig fristende ut og samtidig være litt «Monsen» med primus og telt
Men den bjørnen er ikke det som frister meg, ville kanskje valgt ett område som ikke er kjent for å huse bamsefar :)

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: UTC rullær & rullær
@kjellv Takk for herlig lesing. Dere har hatt en flott tur.
Har så smått begynt å planlegge neste års ferietur på TET i Sverige.
Har så smått begynt å planlegge neste års ferietur på TET i Sverige.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: UTC rullær & rullær
Vi ramla i grunnen inn på denne bjørneveien uten å være klar over det. Hadde faktisk aldri hørt om den før vi så dette skiltet, og da sto vi i starten på den.dypen skrev:[mention]kjellv[/mention] dere har hatt fine dagsetapper men i snitt kanskje litt lange til å kjøre på grus. Hva tenker dere … På asfalterte veier er tilsvarende dagsetapper midt i blinken da rekker du litt annet og behøver ikke stresse hvis du er oppe på morningen. Oppleve noe annet enn asfalt ser veldig fristende ut og samtidig være litt «Monsen» med primus og teltMen den bjørnen er ikke det som frister meg, ville kanskje valgt ett område som ikke er kjent for å huse bamsefar :)
Grusveier er så mangt, men det var det vi kom for. Verre var det at svenskene bruker veldig grov grus, og når de høvler veien så høvler de dypt. Utrolig vanskelig å kjøre på til man tør å sette opp farta. Kjørte først i 15 km/t og tviholde i styret livredde. Men det sluker ikke akkurat mil.. Når det er 6 mil sammenhengende med nyhøvlet grusvei blir det litt slitsomt lell.
Løsningen var å få opp farta. I 60 km/t med løst grep om styret gikk det mye bedre. Sykkelen kan dette, og det handlet mest om å tørre å la sykkelen gjøre det den kan best og forstyrre den minst mulig.
Vi hadde ingen mål for dagene, bortsett fra å kjøre mest mulig på grus. Turen ble stort sett til underveis, og vi planla ikke neste overnatting før det nærmet seg nok for dagen.
Slik blir det frihetsfølelse av. Men om jeg kommer til å kjøre bjørneveien med sykkel en gang til er usikkert.. Det holder nok å ha gjort det en gang.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: UTC rullær & rullær
Kan være vi prøver oss på noen strekninger av TET vi også neste år. Makker hadde for dårlig dekkutrustning på denne turen. Det skal bli bedre neste gang. Ikke har han det beste utgangspunktet sykkel heller. En NC750 med automatgir, 17" framhjul og litt lite bakkeklaring. Det setter litt begrensning på veistandard.utc skrev:@kjellv Takk for herlig lesing. Dere har hatt en flott tur.
Har så smått begynt å planlegge neste års ferietur på TET i Sverige.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Re: UTC rullær & rullær
Ser den at liten bakkeklaring, feil dekkvalg ifht underlag og 17" framhjul kan begrense en del. Jeg kjørte store deler av seksjon 3 i Sverige forrige helg og AT'n leverer voldsomt bra. Det var mange som har ment at dct ville være vanskelig å kjøre med. Jeg opplever det stikk motsatte. Den er helt fantastisk på de veiene jeg har kjørt. Har satt på Pirelli STR scorpion foran og Mitas E-10 bak. Vellykket kombo.kjellv skrev: 25 aug 2023, 00:22Kan være vi prøver oss på noen strekninger av TET vi også neste år. Makker hadde for dårlig dekkutrustning på denne turen. Det skal bli bedre neste gang. Ikke har han det beste utgangspunktet sykkel heller. En NC750 med automatgir, 17" framhjul og litt lite bakkeklaring. Det setter litt begrensning på veistandard.utc skrev:@kjellv Takk for herlig lesing. Dere har hatt en flott tur.
Har så smått begynt å planlegge neste års ferietur på TET i Sverige.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Foreløpig endemål til sommeren er Kirkenes og ta tet øst nedover i Finland. Jeg har ikke fortalt dette til kona ennå men nå har jeg fått "seniluka" så jeg har noe mer tid til rådighet i feriene enn hun. Satser på 14 dager (så får vi se hva hun mener om det)

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
Re: UTC rullær & rullær
@utc hvorfor velge forskjellig dekkprodusent foran / bak vs samme oppsett fra eks Pirelli eller Mitas som begge leverer dedikerte for / bak dekk …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: UTC rullær & rullær
Du, UTC ..., var det deg jeg snakket med på Cirkle K på kongsvinger nå sist lørdag eller ???
Utrolig mye som stemmer i tråden din ihvertfall.. Jeg kjørte en R1250GS HP, og vi hadde en hyggelig prat

Utrolig mye som stemmer i tråden din ihvertfall.. Jeg kjørte en R1250GS HP, og vi hadde en hyggelig prat

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: UTC rullær & rullær
Hyggelig å møte deg og takk for en særdeles hyggelig pratbiker7 skrev: 25 aug 2023, 08:11 Du, UTC ..., var det deg jeg snakket med på Cirkle K på kongsvinger nå sist lørdag eller ???![]()
Utrolig mye som stemmer i tråden din ihvertfall.. Jeg kjørte en R1250GS HP, og vi hadde en hyggelig prat![]()

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
Re: UTC rullær & rullær
Enkelt. Fordekket var ikke slitt og derfor ikke nødvendig å bytte det. Dessuten er mønsteret veldig like på fordekkene på Pirelli Scorpion Rally STR og Mitas E-10.....synes jeg.dypen skrev: 25 aug 2023, 07:55 @utc hvorfor velge forskjellig dekkprodusent foran / bak vs samme oppsett fra eks Pirelli eller Mitas som begge leverer dedikerte for / bak dekk …
Tidligere har jeg kjørt med samme type dekk både foran og bak men etterhvert som jeg gjør meg noen erfaringer har jeg ingen problemer med å ha forskjellige.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)