I en alder av 43 år, så fikk jeg for meg at jeg vil prøve å ta MC lappen. Aldri kjørt moped en gang, men kjørt mye bil i Oslo, manuell og automat. Jeg tenkte at hvis jeg starter i år, så får jeg litt head start til sesongen neste år. PS! Bor i Oslo. Har ingen venner som har MC lappen. Har ingen å øvelseskjøre med heller. Så det blir vanskelig å kjøpe egen motorsykkel, for de som måtte lure…
MC grunnkurs utført, bestilte teoritentamen appen, og besto teori samme uken.
Kjøpt inn alt av utstyr, og kjøretime bestilt.
I dag ble første kjøretime tatt.
30 min eller mer gikk med på å gjøre seg kjent med sykkelen og ta sikkerhetskontroll av sykkelen.
Motorsykkelen var mye tyngre enn jeg trodde, en Honda CB750...
Å snu sykkelen etc, var myyye tyngre enn jeg hadde trodd.
"Har du stått på ski?"
"Nei...
"Kan du sykle?"
"ja"
"OK...."
Så kjørte læreren opp til en lukket bane og jeg fikk gjøre meg kjent med sykkelen. Få den i gang fra stillestående og bort....
Kvælte motoren et par ganger.
Mistet balansen et par ganger.
Glemte å fjerne foten fra fotbremsen noen ganger, mens jeg satt der og lurte på hvorfor vi ikke krøp fremover
Men skjønte etterhvert at man kan slure bra med clutchen på MC. Slipp bremsen og la det gå. De siste 4-5 startene gikk bra. Sving har jeg ikke klart. Driver og stirrer rett ned på bakken eller på turtelleren. Høyeste fart: 25km/t
Ble ca 35-40 min på lukket bane. Lest flere blogger her på siden om folk som aldri har sitti på motorsykkel, og læreren tar dem med ut på veien første dag
Var en rimelig varm, svett og ydmyk kar som satt med læreren og gikk igjennom dagens knoting. Der og da følte jeg at, dette kommer til å bli en laaaaaaang vei å gå...
Men mens jeg sitter her, så gleder jeg meg til neste kjøretime. Og det er vel kanskje et godt tegn...
Jeg skal forsøke å oppdatere innimellom.