Yamaha XJ900 Diversion vs Yamaha TDM 900
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 13 sep 2023, 16:35
- Motorsykkelen din: Honda Shadow 750 07 model Kawasaki Vulcan 03 mod.
Yamaha XJ900 Diversion vs Yamaha TDM 900
Hvilken av disse to syklene er det beste valget til både asfalt/grusveier og med påsitter?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Yamaha XJ900 Diversion vs Yamaha TDM 900
TDM 900 er laget for variert bruk XJ 900 er en
ren asfaltsykkel.
ren asfaltsykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: Yamaha XJ900 Diversion vs Yamaha TDM 900
Begge er jo egentlig asfaltsykler. Men jeg skulle jeg valgt mellom en av de, så hadde jeg gått for TDM900 pga to sylinder vs 4 sylinder. Jeg innbiller meg at TDM har bedre moment ved lavere RPM enn en 4 sylinder motor.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha XJ900 Diversion vs Yamaha TDM 900
Ah... artig tråd!Nimitz skrev: 13 sep 2023, 17:34 Hvilken av disse to syklene er det beste valget til både asfalt/grusveier og med påsitter?
Jeg har jo mange års erfaring med TDM 900, som jeg også kjørte en del grusveier med. Men noen spesielt godt egnet sykkel på grus er det ikke. Men ikke helt bortevekk heller siden den har 18" forhjul og dermed mer retningstabil, er min erfaring, enn f.eks. Triumph Tiger 1050 SE, som jeg byttet til etter flere år som TDM-eier.
TDM'en fungerte ypperlig som asfaltsykkel for meg og tålte fint både fullpakning og passasjer. Men helst ikke for mye på ujevn vei for da ble bakdemperen fort "sliten" og greide ikke jobben.
Man sitter høyt og ganske rett rygg på TDM'en og sykkelens fysiuske størrelse bidrar til at man har god plass i førersalen. Sykkedlen har en forholdvis lav ujusterbar skjerm, som for mange kan gi turbuklens, mens andre igjen ikke er pkaget med dette.
Motoren i TDM 900 synes jeg er en perle! Den går godt og her skal man absolutt ikke se seg blind på tallverdiene, som 86 HK i TDM'en mot 95 HK i Yamaha Diversion 900, som jeg ikke har noen erfaring med. Så hvor godt den går vet jeg altså ikke.
To interessante 900 kubikkere fra Yamaha, dette.
Diversion med sin luftkjølte rekkefirer og kardangdrift og den væskekjølte tosylindrede rekkemotoren som faktisk har fem ventiler pr. sylinder og kjededrift.
Kjenner som nevnt ikke spesielt godt til Diversion og skal ikke mne noe om denne utover de faktaopplysningene jeg har kommet med her.
Men skulle jeg valgt i dag mellom disse to syklene ville jeg nok ganske sikkert valgt TDM 900

Verd å nevne også er at TDM 900 er rimelig i forbruk.
Lurer du på noe spesifikt om TDM 900 er det bare å spørre så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan ut fra den brukererfaringen jeg har.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 13 sep 2023, 16:35
- Motorsykkelen din: Honda Shadow 750 07 model Kawasaki Vulcan 03 mod.
Re: Yamaha XJ900 Diversion vs Yamaha TDM 900
Jeg ser at TDM ble produsert mellom 1991 og 2011. Jeg har søkt litt på Finn men finner ingen som er nyere en 2005 mod. Er det noen årsmodeller som er å foretrekke fremfor andre?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha XJ900 Diversion vs Yamaha TDM 900
Jeg hadde en 2006 mod. og mener å huske at modellen ble levert tom. 2008 her i landet.Nimitz skrev: 13 sep 2023, 18:54 Jeg ser at TDM ble produsert mellom 1991 og 2011. Jeg har søkt litt på Finn men finner ingen som er nyere en 2005 mod. Er det noen årsmodeller som er å foretrekke fremfor andre?
Mener å huske at det var litt problemer på noen sykler med TPS'en (Throttle Position Sensor) på de første årsmodellene, men at dette ble forbedret fra 2005.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha XJ900 Diversion vs Yamaha TDM 900
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha XJ900 Diversion vs Yamaha TDM 900
Jeg hadde også en TDM900 noen år. Min var 2002 modell. Fantastisk sykkel til det meste av gode veier, både grus og asfalt. Men ingen offroader. Skal den sammenlignes med noen av dagens Yamaha, er nok slektskap til Tracermodellene nærmest. Motoren ganske lik motoren i MT-07, men større. Godt dreiemoment fra lavt i registeret gjør den svært anvendelig og morsom i de fleste sammenhenger.
Mener at den kom med ABS bremser i 2005. Ellers er det bare mindre endringer og uten videre betydning hvilken modell du velger.
XJ900 er en eldre modell, med mye eldre teknologi. 4 syl. luftkjølt forgassermotor bla.a. Skuddsikker og god den, men forsiktig omgang med dagens E10 drivstoff kan kanskje anbefales.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Mener at den kom med ABS bremser i 2005. Ellers er det bare mindre endringer og uten videre betydning hvilken modell du velger.
XJ900 er en eldre modell, med mye eldre teknologi. 4 syl. luftkjølt forgassermotor bla.a. Skuddsikker og god den, men forsiktig omgang med dagens E10 drivstoff kan kanskje anbefales.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk