Jeg kjøpte min første 1290 SA i april 2015, som en av de første her i kandet. Og det avstedkom mange lange blikk og pekefingre i 2015 sesongenAJ skrev: 19 sep 2023, 23:36Heisan!
Velkommen med første innlegg på MCsiden.no forumet!
Litt seint på kvelden akkurat nå så svar fra meg får vente til i morgen.
Men svar og mine erfaringer og tanker skal du helt klart få i løpet av morgendagen!

Dette var da en helt ny skapning på norske veier, om en ser bort fra 1190, da. Den var det jo en del av.
Utlendinger på ferie, spesielt tyskere med sine GSA'er var ekstra nysgjerrige, husker jeg.
Jeg var veldig fornøyd med min 2015 modell, som jeg også hadde veldig lite tull med. Husker det gikk en lyspære mens jeg var på ferie. Også fikk jeg lekkasje i framgaffelen, trolig etter en heftig grustur...
Var også på langtur til Mandello del Lario i Nord-Italia med sykkelen i 2016 og møtte knapt en maken på hele turen. Kjørekompisen på turen gjorde meg oppmerksom på en med passasjer mens vi sto parkert et sted i Østerrike :) . Det var den eneste jeg kan huske å ha sett på den turen.
Og sykkelen fungerte upåklagelig på hele turen.
Så byttet jeg inn 2015 modellen med en 2018 modell i april samme år. Da hadde den tilbakelagt 55000 km. siden april 2015

Den har jeg dessverre hatt noen problemer med. Og uflaks. Som da jeg fikk radiatorbrudd etter at en gjenstand på rv. 4 før Gjøvik på vei til Lillehammer, spratt opp i radiatoren og punkterte den.
Men alt er blitt fikset på garantien. Men uansett er det kjedelig når feil oppstår og når verkstedet i tillegg slurver og sørger for følgefeil når de utfører garantijobben.
Nå har min andre 1290 gått 77000 km. og går bedre enn noen gang. På enkelte områder som bedre enn ny siden bensinforbruket denne sesongen har ligget i området 0,43 til 0,45 pr. mil på det "drøyeste"...

Så lavt forbruk hadde den ikke som ny og de første 10.000 kilometerne.
Fantastisk sykkel, er det bare for meg å fastslå. Men på enkelte punkter likte jeg den forrige bedre siden den var konstruert på samme måte som 3. gen. 1290, som @dypen viste bildet av sitt innlegg. Nemlig at tanken går ned langs sidene på motoren. Forskjellen er at 1. gen. 1290 har en 30 liters tank mens 3. gen. har samme volum som på min 2018, 23 liter, men fordelt på tre kamre i tanken hvorav to nedsenkede på hver side av motoren slik det altså også er på 2015 modellen.
2015 tanken gjorde tyngdepunktet noe lavere enn hva tilfellet er på 2018 modellen og er kjøreemessigs mer lik 3.gen. enn den jeg har nå. Mer tyngde lenger ned foran på disse syklene er bare bra med tanke på ikke bare tyngdepunktet men også retningsstabiliteten. Ikke mye, men til det bedre, tør jeg påstå.
Og her skal jeg legge til at jeg også har prøvekjørt samme modell som den dypen viser bilde av.
Vel, det var det jeg kom på i farten.
Lurer du på noe spesielt er det bare å spørre i vei