Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?
Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?
Hei, har kjøpt meg en Dragstar 1100. Det er litt slakk på akslingen/ kardangen på mc. Skal denne skallen være der eller skal den være teit/ stram ?
Sist redigert av AJ den 14 okt 2023, 21:58, redigert 1 gang totalt.
Re: Yamha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?
Ja det er det
Er på min første sykkel med kardang og ble engstelig fra første meter men alt ok i følge verksted og heller ingen anmerkning på service nå i august. Du endrer bare kjørestilen litt :)

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no
!
Kjenner ikke til Dragstar modellen, så kan ikke uttale med om den.
Men på min Moto Guzzi V7, med kardang, er det ingen slakk. Men så har denne kun gått vel 9000 km. så langt.
Likevel vil jeg tro at litt slakk i kardangen på enkelte sykler er innafor det normale .
Så får andre her på forumet med mulig kjennskap til Dragstar 1100 komme med sine erfaringer og synspunkter.

Kjenner ikke til Dragstar modellen, så kan ikke uttale med om den.
Men på min Moto Guzzi V7, med kardang, er det ingen slakk. Men så har denne kun gått vel 9000 km. så langt.
Likevel vil jeg tro at litt slakk i kardangen på enkelte sykler er innafor det normale .
Så får andre her på forumet med mulig kjennskap til Dragstar 1100 komme med sine erfaringer og synspunkter.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?
Med to 90graders vinkeldrev og ett universalledd blir det litt slakk i overføring.
Alle tannhjulsoverføringer ha litt klaring eller slakk mellom tennene.
Hvis ikke vil tennene slites ut veldig fort.
Alle tannhjulsoverføringer ha litt klaring eller slakk mellom tennene.
Hvis ikke vil tennene slites ut veldig fort.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?
Takker for svar. Var egentlig ikke bekymret, men ville være sikker :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?
Kommer jo helt ann på hva slags slakk som menes.
Mener du i drivlinja, så er det slakk hele veien fra girkasse og ut til vinkeldrevet bak ja. På min sykkel er dette om lag en klokketime om man deler inn bakhjulet i 12 timer(eller 12 deler om du vil).
Om du derimot har slakk i kardangen om du tar tak klokken 09 og 03 og rikker sideveis(det samme om du tar tak klokken 06 og 12), da skal du aksjonere. Da har du noen lagre som skal skiftes. Nå er dette typisk mer utbredt på BMW med enkel svingarm.
Mener du i drivlinja, så er det slakk hele veien fra girkasse og ut til vinkeldrevet bak ja. På min sykkel er dette om lag en klokketime om man deler inn bakhjulet i 12 timer(eller 12 deler om du vil).
Om du derimot har slakk i kardangen om du tar tak klokken 09 og 03 og rikker sideveis(det samme om du tar tak klokken 06 og 12), da skal du aksjonere. Da har du noen lagre som skal skiftes. Nå er dette typisk mer utbredt på BMW med enkel svingarm.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Yamaha Dragstar 1100 2001 mod. - normalt med litt slakk i kardangen?
Det er også litt slakk i girkassa der dreva går i inngrep. 3 tagger som går i inngrep i sidedrevet som har 3 tilsvarende ovale hull. Ikke mye, men litt. Husker det var ganske merkbart på min VF1000F2, hvis man satt og dro bakhjulet litt att og fram mens sykkelen stod på sidestøtta.
Ellers, hvis man ikke smører splinesen inn på bakhjulet riktig, kan drevet i bakhjulet bli slitent, da vil du også få mer slakk. Har opplevd det også, selv om jeg trodde jeg smurte godt nok.
Ellers, hvis man ikke smører splinesen inn på bakhjulet riktig, kan drevet i bakhjulet bli slitent, da vil du også få mer slakk. Har opplevd det også, selv om jeg trodde jeg smurte godt nok.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.