Hvilke erfaringer har dere her?
Heisan! Og velkommen her på MCsiden.noolajacob76 skrev: 16 okt 2023, 16:35 Jeg lurer på om det finnes skrevne/uskrevne regler for gruppekjøring? Feks. plassering, kommunikasjon, forskjell på om man er noen få eller mange, sjåførens erfaring, variasjon på plassering ift blanding av lett, mellomtung og tung i kolonna, skikk og bruk, hilsing (finnes det egne tegn?), forbikjøring,annet?
Hvilke erfaringer har dere her?
Ski MC Klubb har oppskriften på sine hjemmesiderDer hvor kjøreforholdene tillater det kjører vi annenhver sykkel innerst og ytterst (siksakmønster) i kjørefeltet. Man kan da ligge tettere, siden avstanden til sykkelen rett foran allikevel blir tilfredsstillende. På denne måten blir det vanskelig for biler å bryte inn i kolonnen, og vi slipper unødige forbikjøringer.
De gangene jeg har kjørt i front på felleskjøringer og har tatt igjen forankjørende, som jeg har funnet det sikkert å forbikjøre, så har jeg fortsatt å ligge i motgående kjørefelt helt til det kommer motgående kjøretøy som selvfølgelig gjør at jeg legger meg inn i egen kjørebane igjen.Gammelsmurfen skrev: 16 okt 2023, 20:31
Ved forbikjøring av lusekjørere: den siste som har kjørt forbi eller kjører forbi legger seg ut i venstre felt og blinker med venstre blinklys ved grei sikt og klar bane. >...<
Rekkefølgen vi kjører i er litt varierende, ingen faste plasseringer egentlig men heller ingen helt ferske eller med lite motorkraft.
Veldig bra tips!! Alle skal medGammelsmurfen skrev: 16 okt 2023, 20:31 Som bla. @AJ sier, annenhver venstre/høyre og intercom klarer vi oss fint uten, avtaler vanligvis neste stopp.
Vi praktiserer at alle har kontroll på sin bakmann, på den måten vil det sikre at uansett hvor i rekka en må stoppe eller faller fra, så vil det "forplante" seg fremover. Da stopper man og venter litt, kommer ikke den/de bak etter kort tid så snur den som ligger fremst og sjekker.
For egen del synes jeg gruppekjøring suger. Men når jeg en sjelden gang gjør det så foretar jeg forbikjøringer raskest mulig og legger meg helt til høyre når jeg legger meg inn. Dette fordi jeg ønsker at den bak som ev skal forbi skal bedømme sikt/avstand selv. Godt til høyre så det er god plass inn etter meg. Om det er feil vil jeg allikevel fortsette med detAJ skrev: 16 okt 2023, 20:42De gangene jeg har kjørt i front på felleskjøringer og har tatt igjen forankjørende, som jeg har funnet det sikkert å forbikjøre, så har jeg fortsatt å ligge i motgående kjørefelt helt til det kommer motgående kjøretøy som selvfølgelig gjør at jeg legger meg inn i egen kjørebane igjen.Gammelsmurfen skrev: 16 okt 2023, 20:31
Ved forbikjøring av lusekjørere: den siste som har kjørt forbi eller kjører forbi legger seg ut i venstre felt og blinker med venstre blinklys ved grei sikt og klar bane. >...<
Rekkefølgen vi kjører i er litt varierende, ingen faste plasseringer egentlig men heller ingen helt ferske eller med lite motorkraft.
Gjør det på denne måten for å signalisere til resten av reisefølget om at det er trygt å kjøre forbi og at det er god avstand til den forbipasserende til at forbikjøringen er trygg. Ikke alltid for alle i felleskjøringsfølget naturligvis, hvis vi er mange.