BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.
For godt til å være sant, er det noe som heter...:
https://www.bike.no/nyheter/gratis-kardangbytte/
Men ingen kildehenvisninger her heller...
Så kanskje på sin plass med et spørsmålstegn i trådtittelen...
https://www.bike.no/nyheter/gratis-kardangbytte/
Men ingen kildehenvisninger her heller...
Så kanskje på sin plass med et spørsmålstegn i trådtittelen...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
Egentlig intet nytt med andre ord. Bmw har vel byttet drivaksler løpende på egen regning siden 2013.
Nye nå er vel bare at den byttes alltid ved 60 k om en ønsker.
Nye nå er vel bare at den byttes alltid ved 60 k om en ønsker.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
BMW "Sportskardang" som kom ca 2006 og vel har omtrent samme design ennå, (ikke helt oppdatert i det siste der), og brukes på bla K1200S, K1300S, K1200GT, K1300GT, GS/GSA, har ei gummimuffe helt bak og helt foran (ser ut som et trekkspill). Særlig den bak er viktig å ta opp en gang i året og inspisere, tørke ut fukt og smøre kryss inn med fett, samt leppene på muffa. Selve muffa brukte jeg silikonspray på, for å holde denne myk. Ca annet hvert år er det lurt å dra ut splines foan og bak og smøre der også. Det gjør at ikke greia korroderer noe så jævli og setter seg, særlig om man bruker en GS/GSA til hva den også er bygd for: kryssing av bekker og elver og kjøre muddy til gørra renner fra alt :)
Skulle bare få med det også her, i samme slengen. Har kjørt ca 100 000km på K12/1300S (HP) uten kardangproblemer. Kjører idag bla XT1200Z 2011 med kardang. Den er gått 70000 og funker som ny. Enkel og straight bike det=driftssikerhet tenker jeg.
Skulle bare få med det også her, i samme slengen. Har kjørt ca 100 000km på K12/1300S (HP) uten kardangproblemer. Kjører idag bla XT1200Z 2011 med kardang. Den er gått 70000 og funker som ny. Enkel og straight bike det=driftssikerhet tenker jeg.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
Har hatt noe GS’r nå og aldr et problem. Jeg følger alle mine servicer og BMW sjekker da kardang og smører opp. Obligatorisk i service dette nå. De monterer også en luftenippel/drenering I bunn.
Kardang problemer? Nja, det er jo nå eliminert siden BMW tar jeg av dette 100 prosent
Kardang problemer? Nja, det er jo nå eliminert siden BMW tar jeg av dette 100 prosent
Sist redigert av ErikW den 10 jan 2024, 22:45, redigert 1 gang totalt.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
..eliminert, tja, men må si jeg undres over alle havarier der har vært.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
Noen har snudd ryggen til BMW opp gjennom årene etter kardang problemer som ofte skjer på det mest ubeleilige tidspunkt og sted.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
I min vennekrets og i 2 mc klubber er det sikkert 30_40 BMW’r. Kun 1 har hatt problem og det var en 2020 modell RT gått 20.000 km.GSXR-Erling skrev: 10 jan 2024, 07:00 ..eliminert, tja, men må si jeg undres over alle havarier der har vært.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
BMW hadde også langvarige gjengangerproblemer med: bensinpumpe, bryter for blink, ringantenne (handshake mot nøkkel, noe som medførte full stans og bilberging) og underdimensjonert strømkabel til starterkrets.
Selv var jeg ute for starterproblemer på varm motor, på både min K1300S 2013 og K1300S HP 2012. Dette ble løst gratis på min 2013 iom jeg sa fra innen fristen (altså ikke recal), men måtte betale 3500 for min 2012.
Selv var jeg ute for starterproblemer på varm motor, på både min K1300S 2013 og K1300S HP 2012. Dette ble løst gratis på min 2013 iom jeg sa fra innen fristen (altså ikke recal), men måtte betale 3500 for min 2012.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
Jeg har fått brev om at jeg får kostnasdsfri kardangbytte på 60 000km på min 2022 GS
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
Betryggende?JohnnyTh skrev: 13 jan 2024, 08:07 Jeg har fått brev om at jeg får kostnasdsfri kardangbytte på 60 000km på min 2022 GS
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
Min har blitt byttet ifbm lagring og service i vinter. På 57000km
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
Jeg har overhalt BMW Kardang flere ganger. Også en som er av nyere type på K1300.
De gamle typene bader i olje. Her har jeg 145 000km på en hvor jeg byttet hovedlager på 66 000km. Årsaken til dette var at jeg oppdaget slakke i lageret ved inspeksjon. I ettertid har jeg skiftet olje årlig. Fortsatt like tight og fin. Så overhalte jeg en som hadde gått 125 000km. Denne hadde dessverre det koniske lageret spunnet på akslingen og rotet til forspenningen da shimsen var slipt ned som følge av at lageret hadde begynt å spinne. For lange oljeskiftintervaller.
Ny type, her bader ikke hovedlageret i olje, dette går tørt(kun fett fra fabrikk). Så bader man kardangen i en elv eller med høytrykkspyler, så har man det gående. Enkelt å skifte. Byttet på 85 000km og still going strong.
Jeg mener at kardanghavari på BMW er litt overdrevet. De som har problemer med det, har som regel skyld i det selv og sjekker ikke tilstanden før langtur. Kjørte en helgetur på over 100 mil vel vitende om at lageret var i ferd med å gå da bremseskiva tok inni bremsekalipper bak og lagde lyd i sakte fart. Så det er ikke sånn at det plutselig smeller heller. Kom meg fint hjem og kjørte ut sesongen.
De gamle typene bader i olje. Her har jeg 145 000km på en hvor jeg byttet hovedlager på 66 000km. Årsaken til dette var at jeg oppdaget slakke i lageret ved inspeksjon. I ettertid har jeg skiftet olje årlig. Fortsatt like tight og fin. Så overhalte jeg en som hadde gått 125 000km. Denne hadde dessverre det koniske lageret spunnet på akslingen og rotet til forspenningen da shimsen var slipt ned som følge av at lageret hadde begynt å spinne. For lange oljeskiftintervaller.
Ny type, her bader ikke hovedlageret i olje, dette går tørt(kun fett fra fabrikk). Så bader man kardangen i en elv eller med høytrykkspyler, så har man det gående. Enkelt å skifte. Byttet på 85 000km og still going strong.
Jeg mener at kardanghavari på BMW er litt overdrevet. De som har problemer med det, har som regel skyld i det selv og sjekker ikke tilstanden før langtur. Kjørte en helgetur på over 100 mil vel vitende om at lageret var i ferd med å gå da bremseskiva tok inni bremsekalipper bak og lagde lyd i sakte fart. Så det er ikke sånn at det plutselig smeller heller. Kom meg fint hjem og kjørte ut sesongen.
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
God info å ta med seg! Episodene jeg har hørt om er totalhavari på ferieturer hvor du ikke kommer lengre, eller mer riktig … ikke tør å kjøre lengre så det blir rekvirert bergningsbil.
Uavhengig av kilometer og historikk fikk jeg bytta kardangolje på K1600’n :)
Uavhengig av kilometer og historikk fikk jeg bytta kardangolje på K1600’n :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
Igjen. Det er drivakselen som byttes. Ikke kardang
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?
Jepp. . Cardan / cardan shaft er vel definert som en drivaksel med ledd i begge ender.
Men her i Norge har vel "kardang" ofte blitt brukt om hele "klumpen", derav misforståelsen tenker jeg.
Hørtes litt voldsomt ut å bytte hele vinkelgearet hver 60 000 km.