For mye eller lite olje i forgaffel
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
For mye eller lite olje i forgaffel
Jeg har nettopp byttet olje på forgaffel og slumset litt med mengden og fylle mer enn de 367 ml som er riktig mengde.
Sikkert 10 - 15 ml over.
Nå tenker jeg som så at så lenge gaffelen går hele veien uten at oljen treffer pluggen på toppen av gaffelen er ingen skade skjedd..
Riktig ?
Sikkert 10 - 15 ml over.
Nå tenker jeg som så at så lenge gaffelen går hele veien uten at oljen treffer pluggen på toppen av gaffelen er ingen skade skjedd..
Riktig ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Har ikke peiling, men måtte bare få nevnt (igjen... ) at jeg er ikke rent lite misunnelig på dere her på MCsiden.mo forumet som gjør såpass mye "gjør-det-selv" ting på syklene. Alle respekt til dereJompa skrev: 31 okt 2023, 21:26 Jeg har nettopp byttet olje på forgaffel og slumset litt med mengden og fylle mer enn de 367 ml som er riktig mengde.
Sikkert 10 - 15 ml over.
Nå tenker jeg som så at så lenge gaffelen går hele veien uten at oljen treffer pluggen på toppen av gaffelen er ingen skade skjedd..
Riktig ?

Og med dert skal jeg trekke meg stille og rolig tilbake og la andre med peiling komme med sine innspill og erfaringer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Det skal nok gå helt fint, klarer du å suge opp noen slanter, så er du sikker. Du vil sikkert merke det når du bånner på et telehiv og simringene blåser til våren
Du har jo ikke akkurat fyllt mye over.

Du har jo ikke akkurat fyllt mye over.
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Oljemengde på forgaffel er nazi i min verden.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Er det ikke oppgitt et antall millimeter fra toppen også? I så fall kan du jo måle deg fram til hvor mye du bør suge opp. Biltema hadde tidligere et verktøy der du kunne stille inn antall millimeter og suge opp det overflødige.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Så lenge det er like mye i begge så er det ikke så nøye- litt mer vil kun gi litt hardere gaffel på slutten av kompressjon. Men blir den helt full uten luft på full kompressjon så blir det kødd.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Joda det skal være 125 mm, med inntrykt gaffel og fjærene tatt ut.Domino skrev: 01 nov 2023, 08:56 Er det ikke oppgitt et antall millimeter fra toppen også? I så fall kan du jo måle deg fram til hvor mye du bør suge opp. Biltema hadde tidligere et verktøy der du kunne stille inn antall millimeter og suge opp det overflødige.
Jeg holdt på alene, så det var umulig å få til.
Satser på at nivået ikke er altfor høyt..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Tror så lite over går veldig fint, det er ikke mange prosentene. Blir evt ørlitt stivere pga mindre luftlomme.
Ofte henger det litt olje igjen på målebegeret også....
Ofte henger det litt olje igjen på målebegeret også....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Leser du denne tråden får du inntrykk av oljemengden ikke er så viktig og påvirker funksjon i liten grad, med total volum på 3,67 dl og du overfyller eller fyller for lite vil det merkes godt vs riktig mengde. Har du byttet olje og overfyller med 4 - 5 % blir du lite fornøyd med jobben med mindre du er ute etter endringen det skaper.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Njaa... ofte er ikke viskositeten oppgitt heller og DEN har mye mer å si i "normalt" driftområde.dypen skrev: 04 nov 2023, 18:48 Leser du denne tråden får du inntrykk av oljemengden ikke er så viktig og påvirker funksjon i liten grad, med total volum på 3,67 dl og du overfyller eller fyller for lite vil det merkes godt vs riktig mengde. Har du byttet olje og overfyller med 4 - 5 % blir du lite fornøyd med jobben med mindre du er ute etter endringen det skaper.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Tenkte å nevne det også men det bare forsvant. Da er det nevntmekkern skrev: 04 nov 2023, 21:14Njaa... ofte er ikke viskositeten oppgitt heller og DEN har mye mer å si i "normalt" driftområde.dypen skrev: 04 nov 2023, 18:48 Leser du denne tråden får du inntrykk av oljemengden ikke er så viktig og påvirker funksjon i liten grad, med total volum på 3,67 dl og du overfyller eller fyller for lite vil det merkes godt vs riktig mengde. Har du byttet olje og overfyller med 4 - 5 % blir du lite fornøyd med jobben med mindre du er ute etter endringen det skaper.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Hva slags endring ?dypen skrev: 04 nov 2023, 18:48 Leser du denne tråden får du inntrykk av oljemengden ikke er så viktig og påvirker funksjon i liten grad, med total volum på 3,67 dl og du overfyller eller fyller for lite vil det merkes godt vs riktig mengde. Har du byttet olje og overfyller med 4 - 5 % blir du lite fornøyd med jobben med mindre du er ute etter endringen det skaper.
Det er en helt basic gaffel og den eneste forandringen jeg kan tenke meg er at gaffelen kan få kortere fjæringsvei for at oljen når toppen av innerrøret .
Mulig at den også kan blåse pakningene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: For mye eller lite olje i forgaffel
Du ønsker ingen endring, gjør rent, bruk anbefalt oljetype og riktig oljemengde så har du en forgaffel som funker

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1