Jompa skrev: 06 des 2023, 23:26
Sjekker strømforbruk og kostnad hittil i desember.
Det ser ut til at vi kommer veldig godt ut denne måneden.
Med fast pris på 34,84 øre/kW og strømstøtte er kraftselskapet skyldig oss 102 kroner så langt.
Screenshot_20231206_231758_Ishavskraft.jpg
Her i NO2 området hadde det blitt konkurs med slikt forbruk... I fjor høst toppet strømprisen på kr 10.29 og i halve desember lå den på rundt 4-5 kr... Desember i år ligger vel rundt kr 1.75
Fra da strømprisen begynte å ta av skikkelig i 2021 har jeg brukt en masse tid på strømsparing og det virker. Mye går på hjemmeautomasjon og solceller med batteri på 26 kWh gjør at jeg kan kjøpe strøm når den er "billig" og bruke når jeg trenger den. Men det viktigste med strømsparing er holdninger. Du kan godt si at "du MÅ ha 26 grader på badet" men det koster... Da strrømmen bare var litt overpriset hadde jeg badegulvet på 32 grader døgnet rundt og det ga en fin temperatur i rommet. Nå står termostaten på 27 men varmen er bare på når solcellene produserer godt eller strømmen er billig så akkurat nå er gulvet 16 grader...
Jeg har gått fra ca 31.000 kWh/år til nesten
@Jompa's desemberforbruk... (forbruk desember i år er estimert ut fra forbruket så langt denne mnd):
Des23.png
Merk at solcellene ble satt i drift 1. mai 2022 og alt forbruk spart tidligere handler om holdninger. I tillegg til at kWh forbruket er gått ned har jeg, pga batteripakken, kunnet kjøpe strøm når den er billig i stedet for å kjøpe til den prisen som er akkurat når jeg trenger strømmen... Det høye forbruket om sommeren skyldes et 28 m3 basseng som jeg helst vil ha på 32 grader av helsemessige årsaker vha en 17 kW varmepumpe. Den kjører utelukkende på solstrøm nå...
En runde i oppvaskmaskin (bruker ALDRI tørkeprogram) eller vaskemaskin (bruker ALLTID kortprogram) koster ca 1 kWh. Det er jo ikke så veldig mye pr vask men alt hjelper...Tørketrommelen har jeg ikke målt men den har bare vært brukt en gang eller 2 i året nå...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.