Det har ikke blitt skrevet noe i loggen det siste halvåret, men med vinter og mørketid passer det med en oppdatering av sesongen 2023. Fortsetter der jeg slapp i mai, med turen ned til møte i Sogndal hvor jeg tok noen omveier via svenske grusveier.
Etter en fin natt i teltet helt nord i Sverige fortsatte jeg videre sørover, for det meste på TET. Det er veldig fint å kjøre på de svenske grusveiene, de holder stort sett veldig god kvalitet, men noen partier hadde det tydelig vært sein snøsmelting hvor grusen var våt og tildels gjørmete. Det er utrolig lange strekker med skog, variasjonene består i store myrer og åpne hogstfelt. Det var heller ikke mye trafikk, møtte vel egentlig ingen på de første 20-30 milene. Videoen i linken under er fra første etappe på dag to av turen, den gir et greit inntrykk av landskapet og veikvaliteten du møter i Nord-Sverige.
[YouTube]
https://youtu.be/gedzDj37xtA?si=oIwZ1hA9Znm6Lhtl[/youtube]
I nord så deles Sverige opp av store elver og flere av disse er demmet opp, og deler av TET går over noen av de store demningene. Her er fra toppen av demningen over Lule elv.
Video fra kjøringen over Lule elv.
[YouTube]
https://youtu.be/TXob_TTU_x4?si=TO0xFR_ANFv0hs9G[/youtube]
Her er fra en annen stor elv, som jeg ikke husker navnet på. Fin utsikt fra disse demningene, selv om de representerer voldsomme naturinngrep.
I og med at jeg faktisk skulle rekke et møte i Sogndal og ikke hadde all verdens tid, ble jeg også nødt til å ta noen transportetapper på asfalt og det ble for det meste langts E45 Innlandsvegen. Et stopp på Polarsirkelpunktet måtte jeg ta, her ble det en liten lunsj på en benk.
Noen mil nord for Arvidsjaur tok jeg inn på TET igjen. Jeg hadde merket meg en severdighet som jeg ville ha med meg, det er ei bro over Pite elv som er bygd for både bil og tog. Det spesielle er at broen bare har et felt, hvor tog og andre kjøretøy deler samme kjørefelt. Det er helt klart ei gammel bro, den var vistnok betjent fram til 60-tallet, men utover det har jeg ikke så mye info om broen. Uansett anbefales en omvei her hvis man likevel ferdes i området. Det var artig å kjøre over, og heldigvis kom ingen tog mens jeg kjørte over
En liten video fra passeringen av Pite elv bru.
[YouTube]
https://youtu.be/veFMhrWhKtk?si=ynu5uoZu7dEtkK_1[/youtube]
Etter å ha passert over Pite elv fulgte jeg TET-sporet videre sør-vest og kjørte mange mil opp og ned skogåser, langs store vann og før jeg nærmet meg Arvidsjaur, kjørte jeg gjennom et parti med gammel urskog. I Arvidsjaur ble det en liten matpause utenfor en stor Coop-butikk, det var første pinsedag og jeg trodde butikkene var stengt, men svenskene har vist avviklet denne helligdagen. Fra Arvidsjaur fortsatte jeg sørover langs TET, og nå gikk sporet i mer østlig retning i forhold til E45. Egentlig ikke store variasjonene i landskapet i forhold til det jeg hadde kjørt gjennom, men det er langt mer givende og spennende å cruise gjennom skogen på grusveier enn å kjøre den asfalterte innladsveien. Fortsatt var det ikke mye folk å se, hadde stort sett grusveiene for meg selv. I kveldingen begynte jeg å se meg etter et sted å overnatte og fant frem til et av de mange vindskyddene/gapahukene som er satt opp. Fikk fyrt opp et bål, grillet noen pølser og avsluttet dagen med en lunken pils.
Morgenen etter var det å pakke ned teltet i gråvær og komme seg tilbake på ruta sørover. Den dagen fikk jeg mye regn og temperaturene var nede i 4 grader, så det fristet lite med fotografering og filming. Kjørte heller ikke så mye på TET, kom meg etterhvert inn på Innlandsvegen E45 og tok ikke noe lengre stopp før jeg kom til Østersund. Etter et par netter i telt hadde jeg bestemt meg for å finne losji innomhus. Endte opp med å ta inn på et leilighetshotell i Funesdalen, rett over grensen for Røros.
Fra Funesdalen krysset jeg grensen inn i Norge og fortsatte vestover forbi Røros og Tynset. Kjørte videre over Folldalen til Hjerkin og over Dovrefjell ned til Dombås på E6. Hadde egentlig lyst til å kjøre grusveien gjennom Grimsdalen over til Dovre, men den åpnet ikke før ut i juni. Tok av fra E6 ved Sel og kjørte over til Vågå. I Lom ble det middagsstopp og fikk knipset et bilde av Lom stavkirke.
Fra Lom gikk turen over Sognefjellet. Det ble småkjølig over fjellet og måtte ta en stopp for å kle meg opp. Det var fortsatt mye snø i fjellet og lite som minnet om en vestlandsvår.
Og veldig høye brøytekanter!
Har kjørt noen fjelloverganger, men Sognefjellet må være noen av de fineste høyfjellsveiene vi har i Norge. Det var blitt seint på kvelden og jeg hadde det litt travelt med å nå en avtale i Sogndal, så bestemte meg for å vente med fotografering og filming til returen. Men noen fotostopp måtte jeg ta.
Det var utrolig forskjell på landskap og klima når jeg kom ned fra fjellet og møtte Sognefjorden. Temperaturen steg med 10 grader og naturen var frodig og i full vårdrakt. Jeg kom meg vel frem til Sogndal og hadde noen fine møtedager der. Hjemturen får jeg ta i neste post.