Opgradering, Bremsesystem, fra trommel til skive brems

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Persoyvind
Innlegg: 40
Registrert: 04 mai 2010, 13:59
Motorsykkelen din: Honda XL600
Sted: Hamar

Opgradering, Bremsesystem, fra trommel til skive brems

Legg inn av Persoyvind »

Hei!

Jeg fant ingen tråd om dette (arester meg om det er feil)

I noen år med gamle mopeder og mc'er har jeg vurdert å oppgradere fra trommel til skivebremser. Men har ikke turt å begynne med noe slikt, siden det er regler for alt her i verden. Men siden det er for å øke bremse effekt og sikkerhet, så mener jeg det burde være lovelig på en eller annen måte.

Noen som veit om regler for dette? og hvordan man kan oppgradere lovlig.

Siden jeg ikke har prøvd selv enda, så blir jeg bare glad om noen kommer med tips til hvordan jeg må gå frem, på selve sykkelen.


Takker for alle svar!! :D
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Opgradering, Bremsesystem, fra trommel til skive brems

Legg inn av pelsen »

enkleste framgangsmåte er vel å bytte gaffel og framhjul til en med skivebrems, det har ihvertfall jeg gjort.
Tror ikke det er noen regler imot dette, men det har jeg ikke giddet å undersøke, skivebremsen skulle jeg ha på uansett.
Har senere oppgradert til større/flytende skive, så nå skrubber det endel bedre enn den gamle enkeltvirkende trommelbremsen

Pollti

Re: Opgradering, Bremsesystem, fra trommel til skive brems

Legg inn av Pollti »

Vel. Da vi bygde Boble med sinna motor fikk vi den ikke godkjent med skivebremser bak. Måtte pent bytte tilbake til trommelbremser bak før skiltene kunne skrues på. Litt rart for det stod en Porsche motor i den med ytelse betraklelig mye høyere enn den orginale men byråkratiets veier er uransakelige. :scratch

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Opgradering, Bremsesystem, fra trommel til skive brems

Legg inn av Mysil »

Såvidt eg klarer å se, så må man nesten skifte gaffel og hjul for å få skivebremser på en trommelsykkel. Da gaffel er en såpass viktig del av ramma, så er nok det du skisserer her er vel da strengt tatt definert som en ombygging ihht. motorvognforskriften (eller -loven).

Eg sjekket litt med Myndigheta om ombygging i vinter, og da fikk eg til svar at man innenfor reglenes rammer kan endre ramme eller motorytelse.

Eg fikk beskjed om at før eg evt. skulle bygge om, så måtte sykkel vises på trafikkstasjon, med en beskrivelse av hva som skulle endres.
Deretter var det "fritt fram" for å fikse.

Eg har svaret fra en av de ombyggingskyndige hos Myndigheta liggende et sted på mail, så eg kan sikkert grave det fram om det er ønske om det.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Opgradering, Bremsesystem, fra trommel til skive brems

Legg inn av mekkern »

Gaffelen er vel ikke definert som ramme... du kan SKIFTE ramme ELLER motor ved ombygging og da beholder du identiteten til den delen som er igjen som "ombygget mc".byttes begge er det en "ny" sykkel.Ved effektøkning kommer andre momenter inn.

Hvilken type sykkel er det snakk om å bytte gaffel på?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Persoyvind
Innlegg: 40
Registrert: 04 mai 2010, 13:59
Motorsykkelen din: Honda XL600
Sted: Hamar

Re: Opgradering, Bremsesystem, fra trommel til skive brems

Legg inn av Persoyvind »

Takk for mange gode svar! :D

spørs om jeg ikke skal stikke innom biltilsynet eller noe sånt.
Ell bare gjør noen forsøk med bytte av gaffel osv, som nevnt. Med trommel forran og bak er man sikret å komme ned alle bakker i lillehammer.. men jeg vil gjerne kunne kjøre mc vidre i livet også da.. :knegg

Det er den gode gamle TSx'n min, som skal få gjennomgå noen "eksprimenter" ;e Blant annet så har jeg akkurat kasta noen deler med lit rust i en bøtte med coca cola, for å se om det faktisk virker som rustferner, ell om det er så mye anna drit oppi at det bare blir jørme ta det hele... :-)
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Opgradering, Bremsesystem, fra trommel til skive brems

Legg inn av mekkern »

tre på forstllinga fra en nyere utgave-RMX ellernoe?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Persoyvind
Innlegg: 40
Registrert: 04 mai 2010, 13:59
Motorsykkelen din: Honda XL600
Sted: Hamar

Re: Opgradering, Bremsesystem, fra trommel til skive brems

Legg inn av Persoyvind »

mekkern skrev:tre på forstllinga fra en nyere utgave-RMX ellernoe?
Den var ikke dum, har sett noen som har byttet motor fra rmx, så kanskje forstillinga er like grei å bytte :D takk!
Tror jeg ska finne meg en rmx deleskykkel ell no, må jo beholde tsx feelingen.
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)

Svar