Gammelsmurfen skrev: 17 feb 2024, 11:55
Nei, men jeg skulle gjerne ha vært der, jeg elsker rally!
Grus eller snøsprut, breie sladder og lange hopp, mye mer action syns jeg enn f. eks. formel 1.
Hadde det ikke krevd så sjukt mye tid, så skulle jeg gjerne ha drevet med rallycross på hobbybasis.
Ingen tvil om at rally er spektakulært med hastigheter opp mot 200 km på skogsbilvei hvor hvert team har vært gjennom prøvene en gang i forkant for å lage sine egen beskrivelse av veien (noter). Vil si en en av de mest krevende motorsport grener på alle områder.
Innen motorsport er det bakkeløp som krever minst i tid og penger hvis vi ser bort fra bilcross, tenker da som eksempel en NM sesong. Det som påvirker pris er spesielt kjøretid i bakkeløp, en omgang kan være fra snaue to minutter til opp mot tre minutter som vil påvirke bil, dekk og motor sin levetid. I bakkeløp kan du klare deg selv uten et team rundt deg som er helt påkrevende i rally.
Det er vel ikke mange motorsport grener du kjører så mye som i rally, men som også krever mye vedlikehold, reparasjoner og et veldig voksent dekkbudsjett (eksempel ett piggdekk fra 6000,- kan være sluttkjørt etter en fartsprøve). Avhengig av serviceteam, kartleser samt transport av alt er du også.